2023-11-19, 23:04
Medlem
Drickbacks avatar
Roberto Firmino’s fader har avlidit efter en hjärtattack på semestern. Oerhört tragiskt utgång för familjen.
Citera
2023-11-19, 23:28
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Everton kommer klara sina 10 minuspoäng. Det behöver man inte oroa sig över. Övriga botten rekorddålig. Everton har spelmässigt ”förtjänat” mer poäng än man har. Tror en sån som Dyche är rätt karaktär för att få spelarna och sluta sig samman.

Det man ska vara oroliga över är Burnley. Southampton. Leeds. Tror det är Nottingham också. Som jagat bestraffning på Everton i 3-4 års tid nu och menat att deras fusk kostat dom Premier League plats. Nu tror jag inte allt kommer gå igenom men potentiellt pratar man om miljarder i intäkter lagen gått miste och vill kräva tillbaka. Behöver inte ens vara miljarden utan mindre än så kan föra Everton in i administration och ytterligare minus. Det hämtar man sig dock inte ifrån.

Läser man på om domen är det svårt och tycka synd om dom. Dom spelade Rysk roulette och förlorade. Budgeterade för övre halvan och Europa med dyra värvningar och löner. Budgeterade för sponsorintäkter innan dom var klara. Att hålla sig inom FFP är inte svårt. Varenda klubb i PL har gjort det över 10 års tid. Även andra klubbar med ekonomiska bekymmer. Det krävs något alldeles speciellt korkat för att lyckas med det Everton gjort. Och då har man ändå fått all hjälp och råd från ligan som varnade och hjälpte till och kontrollera dom flera gånger om.

Jämförelse med City och Chelsea haltar.

City är redan på 115 överträdelser. Men dessa kom upp till ytan bara för året sen medan Evertons process pågått längre. Fler regelöverträdelser som dessutom kommit ut inofficiellt via läckor gör att det tar mer tid. City kommer straffas. Och det stenhårt. Var så säkra.

Chelsea är mer svårbedömt. Mycket av bevisen kom ju fram nyligen via läckor. Och allt relateras till Abramovich personliga deals. Vissa verkar inte ens höra ihop med Chelsea. Och vissa kan ses som moraliskt fel som inte strider mot regler. Vitesse dealen exempelvis. Att äga flera lag är ju inte emot regler. Inte heller att handla mellan dom. Ser vi med City, Newcastle, Watford och många andra klubbar vars ägare är inblandade på flera fronter. Det försvårar också att Roman är bannlyst och under jorden. Man kommer alltså inte kunna förhöra mannen själv. Sen ska det också bevisas att betalningar som gjorts har undvikit problem med FFP för poängavdrag. Blir nog en svårare process att bevisa.

Sen är detta bara toppen av ett isberg. När högsta organen FIFA och UEFA är bevisat korrupta är detta såklart spritt på alla nivåer. Är nog fler ägare som skickar pengar under bordet till agenter för att vinna fördelar.
Citera
2023-11-19, 23:42
Medlem
Drickbacks avatar
Everton riskerar ytterligare poängavdrag om jag förstått det rätt dessutom kan de behöva betala miljarder om de blir stämda av andra klubbar och förlorar.
Citera
2023-11-20, 00:49
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Everton riskerar ytterligare poängavdrag om jag förstått det rätt dessutom kan de behöva betala miljarder om de blir stämda av andra klubbar och förlorar.

Jag har velat ha ut Everton från PL i flera år så förhoppningsvis åker dom ur nu.
Citera
2023-11-20, 08:30
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Jag har velat ha ut Everton från PL i flera år så förhoppningsvis åker dom ur nu.

Samma, men hade ju hellre sett det ske på sportsliga grunder. Men visst, fuskande med ekonomi ska straffas det också.

Intressant initierad tråd om Citys regelbrott: https://x.com/SwedishRumble/status/1726384288885567761?s=20

Jag gissar det mynnar ut i väldigt lite, efter kvarnarna fått mala i flera år.

Men underhållningsvärdet i ett stort straff skulle inte vara litet. Vad sker med alla spelare, "fans" och Guardiola? Vad gör ägarna, skulle de vara med på att börja om från nästan noll?

Och framför allt: Hur många ligatitlar belönas Liverpool med retroaktivt? Två eller tre?
Citera
2023-11-20, 08:36
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
För min del får de gärna vara kvar då det ofta genererar poäng sen lite kul med ett derby.
Citera
2023-11-20, 09:10
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Samma, men hade ju hellre sett det ske på sportsliga grunder. Men visst, fuskande med ekonomi ska straffas det också.

Intressant initierad tråd om Citys regelbrott: https://x.com/SwedishRumble/status/1726384288885567761?s=20

Jag gissar det mynnar ut i väldigt lite, efter kvarnarna fått mala i flera år.

Men underhållningsvärdet i ett stort straff skulle inte vara litet. Vad sker med alla spelare, "fans" och Guardiola? Vad gör ägarna, skulle de vara med på att börja om från nästan noll?

Och framför allt: Hur många ligatitlar belönas Liverpool med retroaktivt? Två eller tre?

Självklart hade det varit bättre på sportsliga grunder men dom har en förmåga att klara sig på håret. Tycker dom spelar så otroligt tråkig fotboll.

Jag ifrågasatte också OM City och Chelsea skulle degraderas kommer supportrarna då bli skator tro? Eller lockar något arab lag ännu mer typ Al Hilal?
Citera
2023-11-20, 09:11
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
För min del får de gärna vara kvar då det ofta genererar poäng sen lite kul med ett derby.

Du vill bara ha ut dom för att 99% av Liverpool är blått enligt en viss användare
Citera
2023-11-20, 09:45
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Du vill bara ha ut dom för att 99% av Liverpool är blått enligt en viss användare
Om den som hävdar det bor i en grodmansdräkt är det inte värt att lyssna på. Tänk att få åka och spela deras premiär på deras nya arena och åka hem med en 5-0 vinst
Citera
2023-11-20, 18:56
Medlem
jontepsgs avatar
Både Jesus och Ødegaard är tillbaka och ska finnas tillgängliga mot Brentford i helgen. Vet inte vem som är viktigast av dom egentligen, bägge gör så mycket viktigt åt laget på flera delar av planen.

Gött med goda nyheter efter landskamper, brukar oftast vara negativa..
Citera
2023-11-20, 19:35
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Både Jesus och Ødegaard är tillbaka och ska finnas tillgängliga mot Brentford i helgen. Vet inte vem som är viktigast av dom egentligen, bägge gör så mycket viktigt åt laget på flera delar av planen.

Gött med goda nyheter efter landskamper, brukar oftast vara negativa..

Ska nog inte ta ut för mycket i förskott. Jesus kan starta mot Argentina och bli skadad igen…

Men jag tycker ju att vårat anfallsspel funkar som allra bäst när Jesus är i gott slag. Då är det flow i grejerna och en sån som Martinelli lyfter 1000% med Jesus. Man ju vill ju ha tillbaks det vi såg hösten 22. Det va fantastiskt.
Citera
2023-11-20, 20:28
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Ska nog inte ta ut för mycket i förskott. Jesus kan starta mot Argentina och bli skadad igen…

Men jag tycker ju att vårat anfallsspel funkar som allra bäst när Jesus är i gott slag. Då är det flow i grejerna och en sån som Martinelli lyfter 1000% med Jesus. Man ju vill ju ha tillbaks det vi såg hösten 22. Det va fantastiskt.

Ja jo, tror(ber) dock att Jesus vilas. Han är för värdefull för att riskeras, fan Brasilien har hur många som helst att välja mellan..

Men ja, visst saknar man förra årets offensiv - men jag saknar inte förra årets defensiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in