2023-11-19, 18:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Pratas mycket om kris på bostadsmarknaden.
Visst har priserna gått ned en smula, men någon kris har jag inte sett till.

Verkar vara skapligt med folk på visningarna och inte tycks det vara mer objekt hos Kronofogden än brukligt. Var är kris?

Var är det kris? Tror vi måste få räntor uppåt 10% innan det blir någon kris. Detta bland annat för att folk drar av sina räntor med 30%. Jag sätter av lika mycket till räntor som jag alltid gjort. Har autogiro direkt från lönekontot. Har byggts upp en buffert och den fortsätter att byggas upp, om än i långsammare takt. Så jag personligen märker ingen skillnad alls vad gäller hushållsekonomin.
Citera
2023-11-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Men massor upp emot 200k per kvm.
11st av 73 991st har slutpriser på över 190k per kvm enligt hemnet
Citera
2023-11-19, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ja i kommunen är det säkert så. Som jag skrev, A-lägen, inget annat är intressant för mig och så kostar det priserna jag skrev och länkade till. 3.1M är priset för en instegstvåa på bra läge men med få andra attribut. Ska du ha allt med terass och vy över centrummyller (danskar som shoppar och lever uteliv) så är det 4M som gäller
Av dom 13 tvåor i Lund som någonsin har sålts för 4mkr+ (hemnet) så har en "vy över centrummyller (danskar som shoppar och lever uteliv)". Alla andra ligger på en lugn gata. Sluta gagga om Lunds jävla bostadspriser snälla, dom är mellanhöga för att vara Sverige men inte ens hälften av Stockholms.
Citera
2023-11-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Låter inte logiskt. Snarare låter det som om en första korrektion av många. Det är fortfarande dyrare månadskostnad att köpa nu, för de sänkta priserna, än när räntan var som lägst med de högsta priserna. Det fattas helt enkelt folk som kan betala de gamla priserna givet det nuvarande ränteläget (därav det enorma och växande utbudet nu). Det är till och med så att även med något sänkt ränta så kan fallet fortsätta ... Särskilt om vi börjar se ökad arbetslöshet.

Priserna har dippat från 52 till 47k per kvm på en månad. sthlm län, villor. Det här är den sista korrektionen innan det bottnat. Priserna är på höst -19 - vår -20 nivåer nu. I nominella termer nedgång på 25% eller mer. I reella 40% eller mer.

Kraschen får 90 talet att blekna i jämförelse.

Men här tar den nominella rean slut, vi kan se ett reellt tapp på 5% till beroende på kpi framöver men det är det.

Vill påminna att jag är björn i tråden. Men även en björn kan känna igen köpläge.

Botten är satt nu alt inom max 3 mån. Dvs köpläge nu. Obs gäller endast hus sthlm län. Övriga marknader mindre intressanta.
Citera
2023-11-19, 20:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Men massor upp emot 200k per kvm.

Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
11st av 73 991st har slutpriser på över 190k per kvm enligt hemnet

Den typen av objekt har ju dock högst troligt obefintlig korrelation mot marknaden som helhet, då det sannolikt rör sig om extremt exklusiva bostäder där köparen inte behöver ta några lån.
Citera
2023-11-19, 20:33
Medlem
Lavas avatar
Någon ville veta vart det är rea på bostäder - här:

https://www.gp.se/ekonomi/rea-p%C3%A5-bost%C3%A4der-l%C3%A4ge-f%C3%B6r-f%C3%B6rstag%C3%A5ngsk%C3%B6pare-1.115629892
Citera
2023-11-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Någon ville veta vart det är rea på bostäder - här:

https://www.gp.se/ekonomi/rea-p%C3%A5-bost%C3%A4der-l%C3%A4ge-f%C3%B6r-f%C3%B6rstag%C3%A5ngsk%C3%B6pare-1.115629892

"Enligt mäklare", haha, de tar till alla knep för att få folk att gå i lånefällan. Vi är inte ens i närheten av botten!
Citera
2023-11-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Pratas mycket om kris på bostadsmarknaden.
Visst har priserna gått ned en smula, men någon kris har jag inte sett till.

Verkar vara skapligt med folk på visningarna och inte tycks det vara mer objekt hos Kronofogden än brukligt. Var är kris?

Var är det kris? Tror vi måste få räntor uppåt 10% innan det blir någon kris. Detta bland annat för att folk drar av sina räntor med 30%. Jag sätter av lika mycket till räntor som jag alltid gjort. Har autogiro direkt från lönekontot. Har byggts upp en buffert och den fortsätter att byggas upp, om än i långsammare takt. Så jag personligen märker ingen skillnad alls vad gäller hushållsekonomin.

Jag tror det man pratar om är risk för kris i fastighetssektorn, som kan spilla över till andra området.

Höjd ränta påverkar inte bara dina bostadslån, det påverkar även företag och deras lönsamhet. I många fall är det företagen som betalar din lön, som du använder för att betala räntan.
Citera
2023-11-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Jag tror det man pratar om är risk för kris i fastighetssektorn, som kan spilla över till andra området.

Höjd ränta påverkar inte bara dina bostadslån, det påverkar även företag och deras lönsamhet. I många fall är det företagen som betalar din lön, som du använder för att betala räntan.

Exakt så är det, det är inte KALP:en man ska vara orolig för om räntan höjs. Det klarar dem flesta, möjligen med mindre bilåkande och fler matlådor, men de flesta reder det. Nä, det man borde vara orolig för, är huruvida man är varslad eller ej om ett halvår. Det - är den verkligt farliga effekten av räntehöjningarna.
Citera
2023-11-19, 21:48
Medlem
Utgår man från expertutlåtanden så kommer det snart vara omöjligt för bostadskrasch (-25%>) att ske när man läser mellan raderna. Väldigt stort bias men planeras vara ca 24k bostäder klara 2024, med ett ökat behov av 67k per år enligt bostadsverket.

Vi har kanske 6 månader nu där priserna kan svaja 5-10%, därefter kommer det ligga på väldigt stabil grund då alternativ saknas för befolkningen och kommer aldrig att kunna lösas ''naturligt'' (billig bostad i attraktivt läge). Antingen så släpper proppen in till bubblan så att vi kan bygga vidare eller kommer regeringen behöva smiska på hyresregler (ex andrahandsuthyrning, inkomst krav, öka fastighetsskatter, börja producera miljonprojekten igen osv osv.)

oavsett så är marknaden för ''normala'' bostäder säkrade i storstäderna (där det spelar roll), om inte arbetslösheten ökar brutalt över flera års tid, räntan går upp över 10% och framtidsutsikter går åt helsinki vilket jag tvivlar på då vi är ett export land i grund, speciellt nu när Svensk arbetskraft är billig.

Själv hoppas man på absolut krasch inom det kommande och sedan kunna bottennappa ett par attraktiva bostäder.

https://www.tn.se/naringsliv/33421/byggkrisen-vi-gar-mot-en-total-krasch/
Citera
2023-11-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impartial
kommer inte bli några räntesänkningar, varför skulle den sänkas, finns ingenting som pekar i den riktningen

storfinansen världen över satsar på högre ränta
Vi får väl se, de flesta ekonomer tror på en räntesänkning redan till sommaren och med en stabilisering på runt 2% 2026. Såklart beroende på inflationen. Jag tror själv på runt 3.25 nästa år runt jul.
Citera
2023-11-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Den typen av objekt har ju dock högst troligt obefintlig korrelation mot marknaden som helhet, då det sannolikt rör sig om extremt exklusiva bostäder där köparen inte behöver ta några lån.

Det är väll inte helt sant. Även om du har extremt mycket pengar så är det väldigt få som gör som Zlatan och köper något för 2x marknadspris bara för att man kan.

Priserna på Strandvägen har gått upp med resten av marknaden senaste 20 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in