Citat:
SEB gör någon slags enkät bland olika intressenter och den gav nyligen ett intryck av att marknaden inte är enad om vad som kommer att hända.
https://research.sebgroup.com/api/attachments/lKeqWmJMe0-dFj4xfT2e1Q.pdf
Sen har ju både SEB och Danske bank luftat tankar om att det inte är solklart med en höjning. Jag tycker att det har varit mer tydligt att "alla" varit ense om höjningar innan och att uttalandena nu visserligen lutar åt höjning men att vissa öppnar för en oförändrad ränta.
Höjer RB på torsdag så tror jag att man gör det, inte för att det är strikt nödvändigt, men snarare för att visa handlingskraft och inte bara lita på att marknaden ska jobba åt dem.
Det finns förstås superexperter i tråden som spår generalkrasch både på bostads- och aktiemarknaden men det går inte att komma ifrån att vi faktiskt sett en del positiva trender på sistone, både nationellt och i övriga delar.
https://research.sebgroup.com/api/attachments/lKeqWmJMe0-dFj4xfT2e1Q.pdf
Sen har ju både SEB och Danske bank luftat tankar om att det inte är solklart med en höjning. Jag tycker att det har varit mer tydligt att "alla" varit ense om höjningar innan och att uttalandena nu visserligen lutar åt höjning men att vissa öppnar för en oförändrad ränta.
Höjer RB på torsdag så tror jag att man gör det, inte för att det är strikt nödvändigt, men snarare för att visa handlingskraft och inte bara lita på att marknaden ska jobba åt dem.
Det finns förstås superexperter i tråden som spår generalkrasch både på bostads- och aktiemarknaden men det går inte att komma ifrån att vi faktiskt sett en del positiva trender på sistone, både nationellt och i övriga delar.
Tolkar marknaden ungefär som SEBs undersökning, dvs en majoritet (om än en knapp sådan) tror på höjning. Och RB har går ju alltsomoftast prognoserna till mötes, att "chocka" har ju inte riktigt varit deras grej närtidshistoriskt.
Jag tror också på höjning, dels som sagt för att visa handlingskraft och dels för att RB "laggar efter" FED och ECB. Sedan har ju Sverige kronkursen som en extra Svarte Petter.
Men visst, "duv-sidan" har fått vatten på sin kvarn på sistone, inget snack om den saken. Men jag tror inte det påverkar nästa veckas beslut, men det kan hända att höjningen följs av lite duvaktiga tongångar såsom "troligtvis kommer vi avvakta och utvärdera räntehöjningarnas effekt under 2024" och "ökad mötesfrekvens nästa år ger oss möjlighet att snabbt agera på förändrad (minskad) inflation".
Något sådant, gissar jag.