2023-11-19, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
SEB gör någon slags enkät bland olika intressenter och den gav nyligen ett intryck av att marknaden inte är enad om vad som kommer att hända.
https://research.sebgroup.com/api/attachments/lKeqWmJMe0-dFj4xfT2e1Q.pdf

Sen har ju både SEB och Danske bank luftat tankar om att det inte är solklart med en höjning. Jag tycker att det har varit mer tydligt att "alla" varit ense om höjningar innan och att uttalandena nu visserligen lutar åt höjning men att vissa öppnar för en oförändrad ränta.

Höjer RB på torsdag så tror jag att man gör det, inte för att det är strikt nödvändigt, men snarare för att visa handlingskraft och inte bara lita på att marknaden ska jobba åt dem.

Det finns förstås superexperter i tråden som spår generalkrasch både på bostads- och aktiemarknaden men det går inte att komma ifrån att vi faktiskt sett en del positiva trender på sistone, både nationellt och i övriga delar.

Tolkar marknaden ungefär som SEBs undersökning, dvs en majoritet (om än en knapp sådan) tror på höjning. Och RB har går ju alltsomoftast prognoserna till mötes, att "chocka" har ju inte riktigt varit deras grej närtidshistoriskt.
Jag tror också på höjning, dels som sagt för att visa handlingskraft och dels för att RB "laggar efter" FED och ECB. Sedan har ju Sverige kronkursen som en extra Svarte Petter.

Men visst, "duv-sidan" har fått vatten på sin kvarn på sistone, inget snack om den saken. Men jag tror inte det påverkar nästa veckas beslut, men det kan hända att höjningen följs av lite duvaktiga tongångar såsom "troligtvis kommer vi avvakta och utvärdera räntehöjningarnas effekt under 2024" och "ökad mötesfrekvens nästa år ger oss möjlighet att snabbt agera på förändrad (minskad) inflation".

Något sådant, gissar jag.
Citera
2023-11-19, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ok

Då kostar en ”schysst” tvåa i Stockholm runt 12-15 msek
Vem som cherry-pickar har vi facit på nu. Finns säkert 2or som säljs för 12-15M men då krävs troligen nåt alldeles extra.
Här har du en lägenhet på A+ läge för 3,1M, ingen balkong eller utsikt, men ett bra läge i byn.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-centrum-lunds-kommun-gronegatan-19b-20989655

Lite rea dessa tider helt enkelt. Men rätt hög avgift och relativt liten 2a. Nybyggen har ju lägre avgift. Sen är det mesta HR-lägenheter på dessa adresser som ägs av privata värdar som såklart inte kör med någon nordkorea kö. Utan det är betalningsförmåga och kontakter som gäller i sedvanlig ordning
Senast redigerad av Niklas86 2023-11-19 kl. 15:20.
Citera
2023-11-19, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Vem som cherry-pickar har vi facit på nu. Finns säkert 2or som säljs för 12-15M men då krävs troligen nåt alldeles extra.
Här har du en lägenhet på A+ läge för 3,1M, ingen balkong eller utsikt, men ett bra läge i byn.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-centrum-lunds-kommun-gronegatan-19b-20989655

Lite rea dessa tider helt enkelt. Men rätt hög avgift och relativt liten 2a. Nybyggen har ju lägre avgift. Sen är det mesta HR-lägenheter på dessa adresser som ägs av privata värdar som såklart inte kör med någon nordkorea kö. Utan det är betalningsförmåga och kontakter som gäller i sedvanlig ordning

Som sagt. Drygt 4% av alla tvåor i Lund säljs till de priserna.

4% av Stockholms kommuns dyraste tvåor går runt 150k per kvm. Tar du bara innerstaden pratar vi över 200k per kvm
Citera
2023-11-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Tror att det är mer än 50 % chans att dom höjer men inte solklart. Hoppas dom kan stå emot trycket från alla överbelånade ekonomikrönikörer och finansrådgivare som skriker om att det räcker nu. Nej det räcker inte nu.

Ge inte hyrestorskarna falska förhoppningar nu.
Citera
2023-11-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ok

Då kostar en ”schysst” tvåa i Stockholm runt 12-15 msek
Kollar man 2or på hemnet så är det 12 stycken som sålts för 12m+ (av 73 991 slutpriser på 2or i Stockholm)
Senast redigerad av londonlondon 2023-11-19 kl. 16:35.
Citera
2023-11-19, 15:56
Medlem
Citat:

4% av Stockholms kommuns dyraste tvåor går runt 150k per kvm. Tar du bara innerstaden pratar vi över 200k per kvm

Mja, jag är just nu i köptankar på en 2:a i innerstaden och ingen kostar mer än 200k/kvm. Bara 7 av 439 (= 1.6%) tvåor i innerstaden ligger över 150k/kvm.

https://www.hemnet.se/bostader?by=price_per_m2&housing_form_groups%5B%5D =apartments&location_ids%5B%5D=898741&order=desc&p referred_sorting=true&rooms_max=2&rooms_min=2
Senast redigerad av Ehuruvida 2023-11-19 kl. 16:11. Anledning: Komplettering
Citera
2023-11-19, 16:19
Medlem
Citat:
Eller fakta? Pratade inte om mig utan hur Mensa tätt det är bland befolkningen här. Finns en anledning till att ESS lades här och IKEAs huvudkontor hamnade nära Nordens enda internationella flygplats t ex, nästa flygplats på kartan ligger ju i Finland. Hur det känns för dig bryr jag mig inte om. Jag pratade om A-lägen och då räcker inte 3M för en 2:a utan balkong. Vill du bo ute i de sämre delarna så kan du komma ner till 2M, och i förorterna finns ju ingen nedre gräns. Orkar inte länka till 2or för drygt 3M på A-lägen, de ligger på hemnet redan. De få som nu kommer ut p g a den briserande bubblan. De med kapital säljer inte nu. En tvåa där jag bor går på 3M och då är det inte A+ läge jag bor på, bara A.

Vilket yrande. Man kan så klart tycka om Lund som stad. Men ska du jämföra arbetsmarknaden är Skåne som helhet ett skämt jämfört med Stockholm för de flesta yrken.

IKEA satsar ju så klart i området för det ligger nära Älmhult där de fortfarande har de mesta av sin utveckling. De har inget med Kastrup eller Bostadsmarknaden att göra.

På samma sätt hamande ESS i Lund pg.a. på politisk kohandel. Sverige står för 35% av investeringen. Det är inte så att alla internationella forskare älskar området och verkligen vill bo i Lund.

Man kan tycka vad man vill om de absoluta priserna i Stockholm, men det är rimligt och rationellt att priserna är betydligt högre där än i Lund/Malmö.
Citera
2023-11-19, 16:26
Medlem
Citat:

Ja i kommunen är det säkert så. Som jag skrev, A-lägen, inget annat är intressant för mig och så kostar det priserna jag skrev och länkade till. 3.1M är priset för en instegstvåa på bra läge men med få andra attribut. Ska du ha allt med terass och vy över centrummyller (danskar som shoppar och lever uteliv) så är det 4M som gäller
Citera
2023-11-19, 17:16
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Herregud dom där 95kvm'arna (som nu ligger en ute för 2.6mkr) sålde för 4miljoner styck för bara 18 månader sedan. Och föreningens tvåor har gått från 2miljoner+ till 1.4

Sjuk crash

Priserna i många BRF som har ombildats de senaste typ 10 åren har imploderat pga. kraftiga avgiftshöjningar. Hög skuldsättning + större underhållsbehov är ingen bra kombo just nu. I nyproduktion slipper du det senare åtminstone.
Citera
2023-11-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Kollar man 2or på hemnet så är det 12 stycken som sålts för 12m+ (av 73 991 slutpriser på 2or i Stockholm)

0,016 eller 4 %.. det är inom felmarginalen för vissa - bara 250x fel.
Citera
2023-11-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ja i kommunen är det säkert så. Som jag skrev, A-lägen, inget annat är intressant för mig och så kostar det priserna jag skrev och länkade till. 3.1M är priset för en instegstvåa på bra läge men med få andra attribut. Ska du ha allt med terass och vy över centrummyller (danskar som shoppar och lever uteliv) så är det 4M som gäller

Säljs typ 1 2a per år i Lund till det priset. Men tramsa på du.
Citera
2023-11-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon

Men massor upp emot 200k per kvm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in