2023-11-19, 14:40
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Hur gör du i fall då det står en konflikt mellan bibliska budskap och moral?

Exempelvis: bibeln uppmanar en till att älska fienden och älska främlingen. I verkligheten resulterar tillämpningen av detta budord i ökad risk för terrorism ala drottninggatan, ökad risk för brottslighet och ökad risk för civilisationens kollaps under ropen "allahu ackbar" och "oy vey" från sandfolken, samt en hel drös med andra problem som våldtäktsmord ala Wilma och psykisk ohälsa ala porr och handgnuggeri.

Det finns alltså i verkligheten en konflikt mellan ens familjs hälsa och existens samt bibelns budskap. Ibland vill bibeln helt enkelt att du ska uppoffra dina söner och döttrar på MÅNGKULTURENS ALTARE. Jag väljer min familjs hälsa och anser att alla ärliga människor håller med mig. SIEG FUCKING HEIL.

Jesus sa att man ska älska sina fiender i de kristna tilläggstexterna till bibeln, men dem tror inte jag på.

Jag tror att man ska bedöma människor utifrån deras handlingar.
Kommer någon och skriker att den ska döda dig i dennes "guds" namn så får du försvara dig, för att rädda liv.

Du får döda för att rädda liv undan mördare.

Hamas uppmanar till utrotning av alla Israeler i Israel och uppmanar till mord på Israeler i Europa och har under årtionden oupphörligt beskjutit Israel och använder sin egen befolkning som mänskliga sköldar genom att ha avfyrningsramper på dagis, skolor och bostadshus. De tillskriver inte ens sin egen befolkning människovärde, för Hamas är andra palestinier bara värdefulla om de dött av bomber.. Nu är det dags att ta bort dessa mördare.

Allt har sin tid, det finns en tid för allt som sker under himlen:
en tid för födelse, en tid för död,
en tid att plantera, en tid att rycka upp,
en tid att dräpa, en tid att läka,
en tid att riva ner, en tid att bygga upp,
en tid att gråta, en tid att le,
en tid att sörja, en tid att dansa,
en tid att kasta stenar, en tid att samla stenar,
en tid att ta i famn, en tid att avstå från famntag,
en tid att skaffa, en tid att mista,
en tid att spara, en tid att kasta,
en tid att riva sönder, en tid att sy ihop,
en tid att tiga, en tid att tala,
en tid att älska, en tid att hata,
en tid för krig, en tid för fred.

Predikaren 3:1-8
Citera
2023-11-19, 14:50
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Han var irreligiös och anti-religion. Så hans grundläggande dogmer var något annat än att tjäna en gud. Det verkar som den grundläggande dogmen blev "makten över allt". Exakt detta fenomen beskrevs av Nietzsche och Dostojevskij 50 innan Stalin blev aktuell.

Resonemanget hos en sådan modern individ är, ungefär: "det som är rätt är det som ökar allmännyttan mest. De som för tillfället har makten är lurade av fantasier om objektiv moral eller religion. För att implementera de policyer jag vet ökar allmännyttan så måste jag först eliminera fantasierna som får folket att agera destruktivt mot allmännyttan, och för att göra detta behöver jag öka min makt"

Det resonemanget faller på sin egen orimlighet. Mäktiga ledare (eller grupper/gäng) kan inte mörda, stjäla och våldta fram samhällsnytta.

Fredliga samhällen med god tillväxt kännetecknas av låga nivåer av mord, stölder/stark äganderätt och låga nivåer av sexualbrott.
Precis som Guds bud föreskriver.
Citera
2023-11-19, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jesus sa att man ska älska sina fiender i de kristna tilläggstexterna till bibeln, men dem tror inte jag på.

Jag tror att man ska bedöma människor utifrån deras handlingar.
Kommer någon och skriker att den ska döda dig i dennes "guds" namn så får du försvara dig, för att rädda liv.

Du får döda för att rädda liv undan mördare.

Hamas uppmanar till utrotning av alla Israeler i Israel och uppmanar till mord på Israeler i Europa och har under årtionden oupphörligt beskjutit Israel och använder sin egen befolkning som mänskliga sköldar genom att ha avfyrningsramper på dagis, skolor och bostadshus. De tillskriver inte ens sin egen befolkning människovärde, för Hamas är andra palestinier bara värdefulla om de dött av bomber.. Nu är det dags att ta bort dessa mördare.

Allt har sin tid, det finns en tid för allt som sker under himlen:
en tid för födelse, en tid för död,
en tid att plantera, en tid att rycka upp,
en tid att dräpa, en tid att läka,
en tid att riva ner, en tid att bygga upp,
en tid att gråta, en tid att le,
en tid att sörja, en tid att dansa,
en tid att kasta stenar, en tid att samla stenar,
en tid att ta i famn, en tid att avstå från famntag,
en tid att skaffa, en tid att mista,
en tid att spara, en tid att kasta,
en tid att riva sönder, en tid att sy ihop,
en tid att tiga, en tid att tala,
en tid att älska, en tid att hata,
en tid för krig, en tid för fred.

Predikaren 3:1-8

Om judar vill ha fred så borde judiska förbund sluta propagera för massinvandring till europeiska länder. Det finns två huvudskäl till att de gör detta
1. Det strategiska skälet: de judiska makthavarna är väl medvetna om den destabiliserande effekt det har på deras konkurrenter.
2. Det naiva skälet: de judar som inte gör det av strategiska skäl är bara naiva och tror det stämmer med "Älska din fiende" och "Älska främlingen". Totala hycklare med tanke på hur de behandlar araber nu.

https://www.friatider.se/kraver-massinvandring-till-sverige-tackar-nu-svenskar-som-star-upp-israels-ratt-till-sakra-granser

Citat:
Grundläggande judisk princip att älska främlingen"
Verständig har också bland annat krävt att "rasistiska" organisationer ska förbjudas i Sverige.

Angående Sverigedemokraterna har han sagt:

"En grundläggande judisk princip är påbudet att älska främlingen. SD gör precis tvärtom varför SD står mycket långt ifrån oss. För de judiska församlingarna är det viktigt att Sverige fortsätter att vara ett öppet, mångkulturellt samhälle. SD:s syn på minoriteter går stick i stäv med detta."

Folk blir mordiska av mångkultur, det är bara orsak och verkan. Så vill judar att europeer inte ska blir mordiska så får de lägga av. Det gäller även George Soros. ("Open Society")
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-11-19 kl. 14:54.
Citera
2023-11-19, 14:56
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Om judar vill ha fred så borde judiska förbund sluta propagera för massinvandring till europeiska länder.
Det är lögn.
Inga Judiska organisationer har sagt något om vilken invandringspolitik som ska råda i Europeiska länder.

De har sagt att man inte ska diskriminera olika folkgrupper som finns på en plats, det är en helt annan sak.

Citat:
Folk blir mordiska av mångkultur, det är bara orsak och verkan. Så vill judar att europeer inte ska blir mordiska så får de lägga av. Det gäller även George Soros. ("Open Society")
Upprepa inte lögnen.

Judendomen lär ut att alla människor ska låta bli att mörda, stjäla och begå sexbrott.
Det är detta som skapar goda samhällen.

Sverige måste lagföra, döma, straffa och utvisa de kriminella nätverkens gärningsmän och anstiftare.

Mördare, bedrägeritjuvar och sexbrottslingarmåste stoppas för att Sverige ska bli bra igen.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-11-19 kl. 15:04.
Citera
2023-11-19, 18:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Varför pratar du om präster, synagogor och tempel? Det är för att du, i motsats till vad du tror om dig, tänker ytligt och grovt. Och du skulle förklara om kärlek och andlighet för någon? Ja, ok, jag tänker att djävulen skulle lyssna till dig och nicka instämmande.
De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv. — Johannes 6:63

Och djävulen förde honom upp på en höjd och visade honom i ett ögonblick alla riken i världen och sade till honom: »Åt dig vill jag giva makten över allt detta med dess härlighet; ty åt mig har den blivit överlämnad, och åt vem jag vill kan jag giva den. — Lukas 4:5-6

Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till; — Johannes 14:30

Det var nämligen så, att icke ens hans bröder trodde på honom. Då sade Jesus till dem: »Min tid är ännu icke kommen, men för eder är tiden alltid läglig. Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda. — Johannes 7:5-7

Den som älskar sitt liv, han mister det, men den som hatar sitt liv i denna världen, han skall behålla det och skall hava evigt liv. — Johannes 12:25

Jag har givit dem ditt ord; och världen har hatat dem, eftersom de icke äro av världen, likasom icke heller jag är av världen. — Johannes 17:14
Citera
2023-11-19, 18:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag har givit dem ditt ord; och världen har hatat dem, eftersom de icke äro av världen, likasom icke heller jag är av världen. — Johannes 17:14
Men du är av världen - se bara hur du tänker om äktenskapet, hur grovt och självsvåldigt du handlat mot det, hur illa du talar om det.
Citera
2023-11-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men du är av världen - se bara hur du tänker om äktenskapet, hur grovt och självsvåldigt du handlat mot det, hur illa du talar om det.

Om det är fel att vara en del av världen så är självmord rätt. Inte sant?
Citera
2023-11-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja det är inte riktigt sanna sak. Dessutom säger mängder av präster samma sak. Kanske det är en kristen konspiration?

Kristendomen har ju judiska rötter så det stärker väl snarare tesen att judendomen står för en moral som är självdestruktiv och fientlig till styrka. Alltid ska man uppoffra sig själv för att "rädda" någon som Barabbas. Samtidigt dör hela ens släkt och familj ut. Höjden av dekadens.

Judars och kristnas högsta mål i livet är att rädda mördare, våldtäktsmän. Älska deeeeeem åååå så synd om dem... Oy veeey, vi måste räddaaaa dem.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-11-19 kl. 19:04.
Citera
2023-11-19, 19:04
Medlem
Citat:
Kristendomen har ju judiska rötter så det stärker väl snarare tesen att judendomen står för en moral som är självdestruktiv.

Ja jo. Om allt som judar, kristna och muslimer ställer till med är en judisk konspiration så täcker vi in en del. Tycker nog ändå att av de tre varianterna så har originalet ställt till minst med skit.
Citera
2023-11-19, 20:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om det är fel att vara en del av världen så är självmord rätt. Inte sant?
Inte sant.
Citera
2023-11-20, 07:31
Medlem
Citat:
Moral är ej juridik.

Nja! Lagarna är ju den juridiska tolkningen av vår moral.
Citera
2023-11-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Sekulär lagstiftning är mycket mer subjektiv och varierar mycket mer mellan länder, kulturer och tidsepoker än Guds bud.

Tack för att du delar vad du tror på, men till att börja med så behöver du först styrka ditt påstående att det varierar. Annars är det bara en subjektiv åsikt.

För det andra! Även om det skulle var så? Vad är problemet med det?

Det är ju snarare det som just gör religös moral förkastlig. - Att man håller fast vid religösa doktriner trotts att vi lär oss nya saker och får mer kunskap.
Med din modell så hade vi ju fortfarande tyckt att det vore moraliskt rätt att driva ut demoner ur folk och sätta dom på dårhus, istället för att behandla dem för psykiska sjukdomar?

Hela poängen med en sekulär moral som grundar sig i vetenskap och människors välbefinnande är ju att den uppdateras och ändras i takt med att vi får bättre kunskap om världen och oss själva.

Citat:
Trots att de inte går att bevisa tycker ändå de flesta som mig att mord, stöld/bedrägeri och sexualbrott är fel.

Kan du ge ett exempel på någon, eller något moraliskt system som tycker att det är rätt? Intressant att du även skriver ”tycker som mig” och alltså sätter din tro i centrum? Hur vet du att det inte är du som tycker som alla andra?

Citat:
Trots att det är trosuppfattningar så håller de flesta med om budordet att varje land behöver ett rättvist rättssystem

Just det är sällan en tvistefråga. Eller hur? Utan diskussionen handlar oftast om vad som är rättvist och för vem. Enligt dina budord till så får man ju exempelvis inte säga att ”jag tror inte på din gud” eller på någon annan gud heller för den delen. Så om man baserar ett rättsystem på det? Tycker du att det är rättvist? Menar du på riktigt att det ska vara ett brott att man inte bekänner en viss gud? Menar du att om det ska vara olagligt att säga att efter att ha läst vad man i bibeln påstår att gud har sagt till Moses. Att om det skulle stämma, då tycker jag att gud, oavsett om han han skulle existera, så är han en omoraliskt narcissistisk mobbare som jag aldrig kommer att respektera. Ska det vara olagligt?

Nu skriver du ju förvisso att du inte personligen tycker det, men vad jag menar är att det då bara är din subjektiva tolkning Men det är givetvis hatten-av för dig att du i alla fall verkar ha en bättre moraliska värderingar än vad din gud verkar ha.

Citat:
Trotts att budordet till Noa om att man inte får äta djur levande utan måste tömma dem på blod först kräver tro på Bibeln, så har alla länder i EU och USA sådan sekulär lagstiftning.

Nu har ju inte det på något sätt med religon att göra. Utan snarare om livsmedelshygien och säkerhet.

Att tömma blod från djur före slakt är viktigt ur ett hälso och hållbarhets perspektiv. Livsmedelssäkerhet helt enkelt, eftersom det minskar risk för bakteriell tillväxt och föroreningar som i sin tur leder till en längre hållbarhet och högre kvalitet på köttet.

Du gör även här samma intressanta koppling noterar jag, där du ställer din tro i centrum och gör antagandet att ”alla andra” utgått från den. En mer trolig förklaring är väl snarare att man helt enkelt inte var dummare på den tiden att man precis som vi kände till att det kan kan gå åt helvete om man slarvar med hantering av kött och andra livsmedel. I synnerhet i värmen i mellanöstern så gissar jag att man ville man att folk skulle vara noga med det? Eller?

Utöver att ”inte döda” och att ”inte stjäla” så finns det absolut inget i vare sig de budord som du anger eller de som kristna anger, som är någon del i några lagar i moderna samhällen.

Som jag redan skrivit så är det på sin höjd - du ska inte döda, eller stjäla som ens är, i närheten. Men det är ju lagar eller regler som gällt i de flesta samhällen oavsett religon långt innan både den Judiska och Kristna tron uppfanns.

Vidare, så i moderna juridiska system så har du dessutom inte bara en mängd av undantag från dessa lagar just för att det att man inte kan förenkla moral på det sättet.
Fört perspektiv och föra att illustrera att det alltså inte går att utgå ifrån en så extremt överförenklad moralisk syn som du beskriver, så kan det ju vara värt att påminna om att vi 2023 har ca 870 lagar som gäller. Vilka var och en dessutom inkluderar en mängd regler i sin tur omkring både hur det ska tolkas och hur de får användas.

Citat:
Det två sista buden, inte tillbe något annat än Gud och inte tala skit (=att häda) om Gud, det är det som de flesta människor har svårast för.
Jag bråkar inte med folk som inte tror på Gud, om de lever efter de andra 5 buden så är de goda medmänniskor som förtjänar respekt av mig.

Som jag redan skrivit så tycker jag att du förtjänar en eloge och ett erkännande att din egen moral i alla fall i detta avseende, i alla fall är bättre än din sk guds moral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in