Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Och då kommer ju det intressanta i det hela.
Om man inbillar sig att bara för att man tror på något, så är det också sant. Då bör man även ta sig en funderare på om man även kan tro på saker som inte är sanna.
För om man kan det så hur vet man då om det man själv tror på är sant eller inte?
Det enda som skiljer troende muslimer och troende kristna är ju att de båda tror att det dom tror på är sant. Trotts att det saknas några som helst bevis för att något av det är sant.
”Faith is by definition, to believe in something without any good reason”
Sekulär lagstiftning är mycket mer subjektiv och varierar mycket mer mellan länder, kulturer och tidsepoker än Guds bud.
Jag tror väldigt starkt att Gud finns och att Gud har givit mänskligheten 7bud att leva efter, men det är min tro och inget som går att bevisa.
Trots att de inte går att bevisa tycker ändå de flesta som mig att mord, stöld/bedrägeri och sexualbrott är fel.
Trots att det är trosuppfattningar så håller de flesta med om budordet att varje land behöver ett rättvist rättssystem
Trotts att budordet till Noa om att man inte får äta djur levande utan måste tömma dem på blod först kräver tro på Bibeln, så har alla länder i EU och USA sådan sekulär lagstiftning.
Det två sista buden, inte tillbe något annat än Gud och inte tala skit (=att häda) om Gud, det är det som de flesta människor har svårast för.
Jag bråkar inte med folk som inte tror på Gud, om de lever efter de andra 5 buden så är de goda medmänniskor som förtjänar respekt av mig.
Det här är Guds 7 bud som jag tror på :
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Seven_Laws_of_Noah