2023-11-19, 14:38
Medlem
losfers avatar
Tror att det är mer än 50 % chans att dom höjer men inte solklart. Hoppas dom kan stå emot trycket från alla överbelånade ekonomikrönikörer och finansrådgivare som skriker om att det räcker nu. Nej det räcker inte nu.
Citera
2023-11-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jag pratade om A-lägen. Nä du får inte en 2:a vid Grand för 2M, plussa på en drygt mille. En nybyggd 2:a i utkanten ligger på 2M på bv. Premiumlägenheter säljs inte idag, man avvaktar helt enkelt med försäljning p g a den briserande bubblan. Du får tänka på hur mycket pengar det finns hos befolkningen här, miljonärtätast av alla lite större städer. Samt högst IQ av alla städer avseende IQ>130

Sicket bullshit. Kollar jag en längre trend i Lund. Är snittet för tvåor 2.1 msek. Det du pratar om är inte ens 5% av beståndet. Men ursprungsinlägget skrev du att ”i min stad kostar tvåor 3 msek” vilket var rent skitsnack.

Som att en Stockholmare skulle säga ”i min stad kostar lägenheter 200k per kvm”.

Snittvåan i Lund kostar som i Stockholms sjaskigare förorter.

Sen ska du börja yra om IQ-nivån i Lund. Ditt behov av hävda dig är helt absurt
Senast redigerad av flanders 2023-11-19 kl. 14:43.
Citera
2023-11-19, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Vad baserar du det på? Intrycket jag fått är att 0.25 är väntat.
Ja inflationen kom in över RB förväntningar (dock under marknaden). Så vi får hoppas RB gör sitt jobb och höjer, kan inte vara kul att bundit upp en massa kapital i bostaden som valutan har utvecklats. Men Svennebanan förstår kanske inte det sambandet om att värdet utgår ifrån real köpkraft i en internationell valuta t ex CHF, $ eller €. Likt alla investeringar
Citera
2023-11-19, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Tror att det är mer än 50 % chans att dom höjer men inte solklart. Hoppas dom kan stå emot trycket från alla överbelånade ekonomikrönikörer och finansrådgivare som skriker om att det räcker nu. Nej det räcker inte nu.

Pinsamt uppenbart att många journalister på Söder känner sig pressade nu: plötsligt är journalisterna, oavsett tidigare bevakningsområde, experter på nationalekonomi och har åsikter till höger och vänster om inflationen, ränteläget och bostadspriserna ...

Av någon anledning gräver de alltid fram någon ekonom som vill antingen sänka räntan eller ha stopp på höjningarna. Aldrig balanseras det upp av någon som vill höja räntan mer kraftfullt. Säger en hel del om agendan.
Citera
2023-11-19, 14:50
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Pinsamt uppenbart att många journalister på Söder känner sig pressade nu: plötsligt är journalisterna, oavsett tidigare bevakningsområde, experter på nationalekonomi och har åsikter till höger och vänster om inflationen, ränteläget och bostadspriserna ...

Av någon anledning gräver de alltid fram någon ekonom som vill antingen sänka räntan eller ha stopp på höjningarna. Aldrig balanseras det upp av någon som vill höja räntan mer kraftfullt. Säger en hel del om agendan.
Har du något exempel på någon etablerad investerare eller annat som vill se kraftfullare höjningar nu?
Citera
2023-11-19, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sicket bullshit. Kollar jag en längre trend i Lund. Är snittet för tvåor 2.1 msek. Det du pratar om är inte ens 5% av beståndet. Men ursprungsinlägget skrev du att ”i min stad kostar tvåor 3 msek” vilket var rent skitsnack.

Som att en Stockholmare skulle säga ”i min stad kostar lägenheter 200k per kvm”.

Snittvåan i Lund kostar som i Stockholms sjaskigare förorter.

Sen ska du börja yra om IQ-nivån i Lund. Ditt behov av hävda dig är helt absurt
Eller fakta? Pratade inte om mig utan hur Mensa tätt det är bland befolkningen här. Finns en anledning till att ESS lades här och IKEAs huvudkontor hamnade nära Nordens enda internationella flygplats t ex, nästa flygplats på kartan ligger ju i Finland. Hur det känns för dig bryr jag mig inte om. Jag pratade om A-lägen och då räcker inte 3M för en 2:a utan balkong. Vill du bo ute i de sämre delarna så kan du komma ner till 2M, och i förorterna finns ju ingen nedre gräns. Orkar inte länka till 2or för drygt 3M på A-lägen, de ligger på hemnet redan. De få som nu kommer ut p g a den briserande bubblan. De med kapital säljer inte nu. En tvåa där jag bor går på 3M och då är det inte A+ läge jag bor på, bara A.
Citera
2023-11-19, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Har du något exempel på någon etablerad investerare eller annat som vill se kraftfullare höjningar nu?

Min betraktelse gäller bakåt i tiden, från när räntehöjningarna hade inletts.
Citera
2023-11-19, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
RB senaste prognos t ex. Så 25p är rätt given, sen gissar jag det räcker för denna gången. Efter nästa lönesättning så kan vi räkna ut på hur mycket reallönerna sjunkit igen. Ser mörkt för stigande priser närmsta året
Citera
2023-11-19, 14:57
Medlem
Citat:
Där har du en poäng, i byn jag bor i kostar en schysst 2:a nästan 3M.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du råkade visst missa två ord
Citera
2023-11-19, 15:01
Medlem
Citat:
Eller fakta? Pratade inte om mig utan hur Mensa tätt det är bland befolkningen här. Finns en anledning till att ESS lades här och IKEAs huvudkontor hamnade nära Nordens enda internationella flygplats t ex, nästa flygplats på kartan ligger ju i Finland. Hur det känns för dig bryr jag mig inte om. Jag pratade om A-lägen och då räcker inte 3M för en 2:a utan balkong. Vill du bo ute i de sämre delarna så kan du komma ner till 2M, och i förorterna finns ju ingen nedre gräns. Orkar inte länka till 2or för drygt 3M på A-lägen, de ligger på hemnet redan. De få som nu kommer ut p g a den briserande bubblan. De med kapital säljer inte nu. En tvåa där jag bor går på 3M och då är det inte A+ läge jag bor på, bara A.

Iq nivån i Lund är total irrelevant i diskussionen. Bara du som försöker hävda dig som vanligt.

Nej du skrev inte a-lägen i ditt första inlägg. Det lade du till efterhand. Du skrev ”lägenheter i min stad” vilket betyder alla lägenheter i staden.

Cherrypickar du 4% av beståndet i varje stad kommer du kunna hitta tvåor för runt 3msek i många städer
Citera
2023-11-19, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Du råkade visst missa två ord
Ok

Då kostar en ”schysst” tvåa i Stockholm runt 12-15 msek
Citera
2023-11-19, 15:03
Medlem
För förstagångsköparen/uppgraderaren så blir det nog fina köpläge nästa år, realt är siffran än så länge 28% ned och har man legat i annan valuta på insatsen så är där ju en extra bonus. För egen del blir det köp till nästa höst då barnen närmar sig den åldern av att flytta hemifrån och komma in med lite timing på bostadskarriären/investeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in