Han är helt klart skyldig. Dock är han ju otroligt manipulerad eller hjärndöd som som på befallning gör sånt som att bindaoch svälta sitt barn.
Dock tror jag att de fruktansvärda nattliga turerna man gör när han sover ( han arbetar på dagarna och har hand om 6 barn). Medan mamman våldför sig på barnet.
Men jag tror de tillsammans hällde i Z ättikan, sen la de henne ressängen nästan medvetslös och väntade till hon var döende nog. Z har aldrig sett sängen i vaket tillstånd. Hon vittnar ju om bilden och tror de fått en ny bebis.
Tror han njöt av det, det är ju det.
Ingen människa klarar av att plåga ettt barn sådär systematiskt om man inte är störd. Och om det vore sant att han bara manipulerades till det, utan att egentligen få ut ngt själv av det, dvs, bara utav "hjärndödhet",och att ha låtit sig manipuleras (det tillskriver honom en alltför vidsträckt passivitet och avsaknad av intention, köper inte det) så skulle han inte klara av det i det långa loppet..
Tvärtom,tror han njöt av att plåga ett utsatt barn. En del är så jävla sjuka att de går igång på att tillfoga svaga och beroende människor (som man istället borde skydda) skada.
Han agerar precis som vilken sedvanlig psykopat som helst och han var inte "dum"/hjärndöd eller manipulerad.
Han gjorde detta med berått mod.
Att lilla Z pratade om pappa som lite snällare är bara en beskrivning hur normaliserat våldet blev för henne,tänker jag. Han är ju inte skrikig och utlevelsefull, obalanserad såsom Jasmin,e som verkar lida av alla personlighetsstörningar som finns, utan avstängd och iskall, fåordig. En förälder som begår övergrepp mot ett barn kan ju ibland upplevas som snäll ibland också, eftersom barnaskändares strategier ofta är att vilja "gosa" etc mellan varven. Och låtsas närhet. Och varför bytte han mest blöja på barnen, det kanske var stimulerande för honom m tanke på att han fotade Z:s underliv.
Ja, detta är som sagt mina spekulationer och magkänsla utifrån det jag läst.
Jag vet ju inte exakt hur det förhållit sig i alla detaljer men han fick helt klart ut ngt av detta, det perverterade aset. Det hyser jag inga tvivel om.
Senast redigerad av Ericcca 2023-11-19 kl. 10:51.
Jag undrar om maken eller mamman också är översexuell? Att ha penetrationssex inom 4 veckor efter att ha blivit uppklippt och förstörd efter Z födsel, är iallafall för mig ytterst märkligt.
Han hade ju juckat mot och varit creepy mot sina kollegor. Så mycket möjligt.
Jag har läst en del förhör och sen vad ni har skrivit här, så jag har inte hela bilden och inte heller hela trådens helhet i minnet. Men jag kommer ändå lägga fram en teori här om syftet till misshandeln och vanvården, för jag tror inte att det endast är av ren sadism. Anledningen till att jag inte tror det är att folk som är så pass sjuka i huvdet som de föräldrarna gör saker främst för att de gynnar dem. De hade helt enkelt inte orkat begå den här misshandeln till den graden och så pass länge om det inte fanns ett skäl till det.
Baserat på de desperata försök mamma gjort att få ungen idiotförklarad, vilket misslyckades efter att läkaren konstaterade en mild cp-skada, tror jag helt enkelt att mamman vill att barnet är något av följande:
Vem kan få assistansersättning?
Du kan ha rätt till assistansersättning från Försäkringskassan om du har en funktionsnedsättning och behöver personlig assistans i genomsnitt mer än 20 timmar per vecka för att hantera ett antal behov. Vilka det är räknas upp i lagtexten där de kallas grundläggande behov.
De är:
andning personlig hygien
att äta och dricka
av och påklädning
kommunikation med andra
stöd för att förebygga skada vid en psykisk funktionsnedsättning
stöd som behöver ges löpande på grund av ett medicinskt tillstånd.
Du hittar mer utförlig beskrivning av de grundläggande behov under rubriken ”Vad krävs för att hjälp ska räknas som hjälp med grundläggande behov” lite längre ner på sidan.
Om du får assistansersättning för grundläggande behov mer än 20 timmar per vecka kan du även få ersättning för hjälp med andra personliga behov.
För att du ska ha rätt till assistansersättning gäller också att du ska
omfattas av lagen om stöd och service (LSS)
inte har fyllt 66 år när du ansöker
vara försäkrad i Sverige.
Du är i regel försäkrad i Sverige om du bor och arbetar här. Om du bor eller arbetar i olika länder kan det finnas undantag, liksom om du nyligen flyttat hit.
För om de lyckas få henne dit, kan de sedan även ta över vårdet och bli ersatt denna (för de har ju redan tagit hand om henne hela tiden, så det är naturligt att det blir så). En så pass sjuk individ som är sängbunden 24/7 är den som får mest vård och ersättning.
Kan det varit så att föräldrarna försökt skapa sig en kassako?
Önskar ond bråd död åt båda föräldrarna.
Till viss del tror jag också att det var en plan att få barnet att framstå som ett barn med hjärnskador i behov av assistenter dygnet runt , föräldrarna funderade på stt ansöka om boende för henne utanför egna hemmet
Till viss del tror jag också att det var en plan att få barnet att framstå som ett barn med hjärnskador i behov av assistenter dygnet runt , föräldrarna funderade på stt ansöka om boende för henne utanför egna hemmet
Det vidrigaste med den här teorin är att de i så fall försökt skada, misshandla och vanvårda Z till sån grad att hon skulle klara av att bli klassad som en i behov av vården. För hon var inte tillräckligt sjuk i deras ögon.
Som andra skrivit ovan verkar det finnas incitament att de velat ha henne sjuk och hjälplös.
Det vidrigaste med den här teorin är att de i så fall försökt skada, misshandla och vanvårda Z till sån grad att hon skulle klara av att bli klassad som en i behov av vården. För hon var inte tillräckligt sjuk i deras ögon.
Som andra skrivit ovan verkar det finnas incitament att de velat ha henne sjuk och hjälplös.
Ja sådant har skett förr det mest kända är fallet med Gypsy Rose Blanchard och hennes mamma Dee Dee
Vem häller hushållsättika i ett dricksglas ?? Och ställer det i tvättstugan ? Där man låst in ett litet barn utan mat eller dryck ! Ättikan, om jag fattat rätt, är starkt koncentrerad avsedd för rengöring och blekning. Den var tillräckligt stark för att fräta sönder flickans magsäck! Den vuxne som inte ser till att förvara detta barnsäkert är ansvarig för att Z kunnat nå glaset och i brist på annat, druckit frätande ättika.
Ättika tar bort oönskad lukt.
Sen måste du tänka att det här är en dysfunktionell familj som inte agerat som man ska och bör.
Det har inte funnits något konsekvenstänk och förutom misshandeln av Z. Så har dom bla. lämnat flera småbarn hemma ensamma, gett en tvååring sömnmedicin osv. osv. Det är ju en skrämmande läsning hur bägge föräldrarna behandlat sina barn.
Ja, jag tror rutinerna runt polisanmälan brast pga av att det var jul och många var lediga. Tror det varit annorlunda om det varit under icke högtid så att säga med röda dagar.
Men tack vare vården när hon kommer in så händer det ju faktiskt något.
MEN.
Jag har nu läst allt utom föräldrarnas förhör då jag spar dessa till sist.
Tack för en gedigen sammanfattning och analys! Höll precis på med en likadan efter att ha läst hela FUPen, eftersom du hann före och jag håller med om det mesta,så väljer jag att citera och kommentera istället.
Citat:
De som brustit mest är socialtjänsten, dels som en enhet men också personer som borde agerat mycket mer.
Anitas chef, utredaren Anita borde tvingat chefen att agera mer.
Anita som ska utreda och haft 22 fall samtidigt, föräldrarna och hon avbokar om vartannat möten.
Hon borde larmat. Det finns så mkt röda flaggor hela tiden.
Skrämmande hur socialtjänsten misslyckas så.
Fruktansvärt, jag anser det är socialtjänstens fel att hon blev av med magsäcken, det hade kunnat hindrats.
Jag håller inte med dig helt på den punkten. Socialtjänsten i Eslövs kommun bär ett stort ansvar men såvitt jag kan läsa mig till fanns en enda orosanmälan från sommaren 2022 innan de andra inblandade från samhället skickade en hel drös anmälningar efter julafton 2022.
Den första anmälan gällde att mamman ramlat och fått EP, och att föräldrarna då inte skulle kunna ta hand om alla barnen. De fanns som jag förstått ingen konkret anmälan om vanvård då.
Hösten 2022 gjorde föräldrarna en ansökan om stöd och då inleddes en utredning enligt SoL.
De jag tycker bär största ansvaret är barnsjukvården / BVC och skolan.
2017-2020 uteblir Z från totalt 11 bokade besök på BVC.
210414 noterar de att längdtillväxten har minskat och sätter in en dietist.
Ändå skickar de inte orosanmälan. Helt oacceptabelt slappt.
Både Ölyckeskolan och Frideboskolan har brustit grovt. Frideboskolan diskuterade orosanmälan men agerade inte. Ölyckeskolan gjorde heller ingen orosanmälan trots att Z uteblev från skolstart och var borta hela terminen. Eftersom Z har skolplikt skulle de kunnat hämta henne till skolan med polis. Återigen helt oacceptabelt slappt.
Ett mycket stort ansvar faller också på Js systrar som mycket väl visste att Z vanvårdades men valde att vara lojala med sin syster. De har varit fega.
Slutligen tycker jag att åklagaren sviker genom att inte åtala för mordförsök. Detta borde verkligen kunna nå upp till ett likgiltighetsuppsåt.
Nu får tingsrätten inte pröva den frågan. Om föräldrarna fälls, vilket är troligt, så kommer de att släppas ut redan när Z är i tonåren. Det är helt förfärligt.
Citat:
Dietisten den manliga som köper rakt av vad mamman säger TROTS att Z bara dippar mer och mer i vikt.
Det är idioti. Han borde anmält oro.
Tandvården som larmar alldeles för sent, och återigen socialtjänsten som inte gör ngt när de väl anmäler oro.
Kan ha läst för snabbt, men jag hittar inte något om att tandvården skulle ha gjort en orosanmälan.
Citat:
Skolan, att de inte larmar mer, slår på stora trumman, det är alldeles för tungrott.
Barnet har 95% frånvaro. Ett av 6 syskon. Larma för i helvete! Varje dag barnet är borta.
Håller med. Som sagt, helt oacceptabelt slappt av skolan.
Citat:
Det hade räckt med oanmält besök i hemmet hade de hittat Z i den där stolen.
Grannarna känner ju något är fel, hon hade ju suttit i stolen där av pappans panik var de fann henne.
Han trodde grannarna fann henne i tvättstugan.
Det finns för i helvete så många saker som är anmärkningsvärt, redan på förskolan när de färgar håret och klipper fransarna på ett barn.
Z har varit familjens hackkyckling, de äldre syskonen har inte sett henne så mkt då hon varit inlåsta. V som är ” lungsjuk” har ju varit hemma med sin syster och behandlar ju henne lite som mamma. Anser sig ha rätten att kränka.
Mammans konstanta sök till vården via telefon om att Z är hjärnskadad men följs aldrig upp. Hon verkar tro de ska ge Z diagnosen om hon ringer tillräckligt ofta.
Jag har läst fup delen som heter Skador
Där skriver de ju journalanteckningar dagligen inom vården. Läs dessa, så förstår man vilket helvete hon genomlider sina 5 månader på sjukhus för att bara bli någorlunda fysisk frisk.
Det här med magsäcken, ger ett dagligt trauma, ungens fötter och ben skadade, hon har inte rört sig på 5 år.
Säger själv hon aldrig får vara ute.
Man ser också i förhören hur lojal barn är mot sina föräldrar, på Z och syskon, i början är hon orolig för sina syskon trots hon nästan själv dött.
Fy fan livstid på såna här as.
OCH om Socialtjänsten någonsin ens tänker tanken att återplacera något av syskonen hos sina föräldrar ska de fan fängslas de också.
Oavsett om de andra utsatts för brott eller ej kan det ju uppenbart så helt slint i huvet när som på dessa personer.
In i fängelse och låt aldrig barnen behöva ha kontakt.
Och syster Carolina tror jag hon heter och hennes man som försvarar dem. Skämmes ta mig fan.
”hon är världens bästa mamma..,” Bara man kliver in hemma hos dem reagerar man ju.
Det är misär! Att folk bor så.
En annan grej jag reagerar på, mamman ansågs så sjuk av sjukvården med sin epilepsi, och hon uppger ändå hon är hemma hela dagarna med ett lungsjukt barn,,. Hur tänker de där… Borde inte bara den situationen gjort att de tänkt att det här går inte.
Socialtjänsten alltså, vilket jävla skämt!
Sen menar jag såklart inte enskilda som arbetat med Z sen hon kom till sjukhus, men ALLT fram till detta, alla mammans syskon, all personal i skola och förskola, sjukvård och framförallt socialtjänst. Jag anser er alla som en del i detta.
Hur fan kan så många misstänka saker, fundera på saker men man gör inte ett skit. Samtidigt så många skriva hur bra föräldrarna är,
Ingen ser tecken på hjärnskada, men ändå förstår de hur jobbigt mamman har med allt Z gör. WTF!
Synd det är Sverige annars hade Z kunnat stämt kommunen för neglect.
Helt jävla skrämmande hur BVC sköterskan på riktigt tycker mamman är bra och gör sitt bästa.
Ja sitt bästa med att misshandla, utnyttja, vanvårda sitt barn, hålla henne fången och svälta henne till döds. Är så upprörd.
Två personer förtjänar särskild eloge tycker jag:
Läkare Maria F. som slog larm om vanvård och slog hål på alla föräldrarnas amsagor om genetiska defekter m.m.
Överläkare Torbjörn B. säger att han såg på pappan och undrade om han såg på ren ondska.
Tycker en bra summering av hela fallet finns i LVU-utredningen, protokollbilaga 198, s.250:
”Vidare bör även poängteras att även som socialtjänsten inte fått in någon tidigare oro gällande Z kan det inte likställas med att hon haft det bra hemma, utan snarare påvisar det att samhällets skyddsnät brustit samt att föräldrarna besitter god förmåga att vrida och förvränga sanningen för egen vinning.”
Jag tror också som en annan skribent att föräldrarna hade en plan om att försöka skaffa LSS och då behövde Z vara tillräckligt sjuk.
Yes, var inne på samma sak. Har bara jävligt svårt att greppa att de gjort allt detta utan någon konkret anledning.
Nej. Ni har helt missuppfattat vad MBP är. Det här föräldraparet har plågat sitt barn och hittat på sjukdom hos ett annat. De har inte agerat medmänskligt alls med Z. Hypotesen att det ska ha varit endast för att få assistansersättning är också fel.
Man torterar inte någon man älskar och definitivt inte sitt eget barn. Det strider mot biologin.
Två psykiskt sjuka individer har helt enkelt funnit varandra. Z har aldrig varit älskad. De skickade tidigare iväg henne i månader till mormodern och hennes karl för s.k. ”avlastning”. När mormodern dog fick de tyvärr tillbaka henne. Då ville de skicka iväg henne till särskola eller annat boende.
När inte det gick låste de in henne i olika rum så att de slapp se henne. Jag har inte den psykologiska kunskapen så att jag kan förstå varför föräldrarna agerat så här, mer än att det helt enkelt är ren ondska. Alla människor är inte goda. Vissa barn ”försvinner”.
Det jag sammanfattningsvis förstått utifrån de allra värsta fuparna gällande barn som jag läst, är att det i stort sett alltid mer eller mindre finns ett bakomliggande drogmissbruk, även om det inte alltid går att bevisa. Föräldrapar som skaffat för många barn på kort tid och därefter inte klarar av ansvaret. Blandar smärtstillande, benzo samt barnens adhd mediciner för eget bruk. Blir avtrubbade.