2023-11-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Medianpriset för alla tvåor i Lund sålda de senaste 3 månaderna är 2.1 msek. 2 av 122 sålda tvåor har kostat 3 msek eller mer. Avgifterna ligger runt 3k i månaden.
Kvadratmeter pris runt 40k per kvm. Som en sjaskig förort till Stockholm typ Vällingby

Mao kostar en 2a i Lund runt 8k i månaden om man köper den med 85% belåningsgrad. Ink 5% ränta och avgift. Du var totalt ute och cyklade tom i staden du själv bor i.
Jag pratade om A-lägen. Nä du får inte en 2:a vid Grand för 2M, plussa på en drygt mille. En nybyggd 2:a i utkanten ligger på 2M på bv. Premiumlägenheter säljs inte idag, man avvaktar helt enkelt med försäljning p g a den briserande bubblan. Du får tänka på hur mycket pengar det finns hos befolkningen här, miljonärtätast av alla lite större städer. Samt högst IQ av alla städer avseende IQ>130
Citera
2023-11-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Du är medveten om de flesta hyresvärdar inte har kö? Ordnad ekonomi och kontakter räcker även i Stockholm för att fixa en lägenhet på några veckor. Umgås i rätt kretsar så löser det sig, lär känna lite fastighetsägare t ex.
Har de flesta hyresvärdar i Stockholm inte kö? Känns som det var så 2015 kanske men nu går väl 90% via stadskön?
Citera
2023-11-18, 18:04
Medlem
Citat:
Du är medveten om de flesta hyresvärdar inte har kö? Ordnad ekonomi och kontakter räcker även i Stockholm för att fixa en lägenhet på några veckor. Umgås i rätt kretsar så löser det sig, lär känna lite fastighetsägare t ex.

Det är väll relativt meningslöst argument. Om din morbror äger ett hyreshus så kan du såklart få en HR i Stockholms innerstad, men hur stor del av befolkningen sitter i sån sits?

Jag vet om folk som fått väldigt välbetalda tjänster där det ingår att någon hjälper dem hitta boende. De får något andrahandskontrakt eller en hyresrätt i Barkarby eller liknande. Det slutade i fallen jag känner till med ett köp efter något år i annat boende.
Citera
2023-11-18, 22:37
Medlem
Någon som vet när "antal dagar på hemnet" försvann?
Ser det aldrig längre, men visst gjorde man det tidigare i år?

Säkert för att det går trögt på marknaden nu.
Citera
2023-11-18, 22:43
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Någon som vet när "antal dagar på hemnet" försvann?
Ser det aldrig längre, men visst gjorde man det tidigare i år?

Säkert för att det går trögt på marknaden nu.

I appen ser man i varje fall. Precis under antal besök.
Citera
2023-11-19, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det är väll relativt meningslöst argument. Om din morbror äger ett hyreshus så kan du såklart få en HR i Stockholms innerstad, men hur stor del av befolkningen sitter i sån sits?

Jag vet om folk som fått väldigt välbetalda tjänster där det ingår att någon hjälper dem hitta boende. De får något andrahandskontrakt eller en hyresrätt i Barkarby eller liknande. Det slutade i fallen jag känner till med ett köp efter något år i annat boende.
Oklart hur det fungerar i Stockholm, jag bor i nordens enda Storstadsregion. Här får man HR lägenheter via kontakter, kör ni bara Sovjetkö där?
Citera
2023-11-19, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Förstår att detta är svårt att ta in när man läser alla dårar som skriver här. Men priserna har gått upp sedan 2018.

Mäklarstatistik villor visar +15% på 48 månader. Dvs sen nov 2019
Mäklarstatistik visar vad lobbybranschen vill visa. Vi är tillbaka på 2015 priser i köpkraft. Alla som gick in efteråt har loosat pengar vs alternativen, sen hur det känns att vara en BLT kan diskuteras i små grupper. Här pratar vi om den nu briserande bubblan, som bevisligen fortfarande pyser enligt gängse statistik
Citera
2023-11-19, 07:23
Medlem
Citat:
Ok kompis, född med guldsked i munnen heter det förvisso. Nä jag tillhör inte överklassen, tipsade bara om att om man rör sig i rätt kretsar så öppnar sig dörrar. Varför skulle privata hyresvärdar ha kö? Vi bor tack och lov inte i Nordkorea, så som fastighetsägare hur man ut till den man vill för att säkra sin ringa avkastning. Du behöver nog söka för att bygga på din kunskap
Uppenbarligen har ni något eget talesätt i dina exklusiva kretsar i Lund?.
Du bör nog fundera på att skaffa dig lite kunskap hur världen funkar utanför din lilla exklusiva grupp.
Givetvis så har släkten fastigheter så går det att fixa HR utan kö, men för oss andra brukar man bli tvingad in i ett kösystem eller köpa.
Nu har jag personligen aldrig hyrt en bostad(Även om några av mina arbetsgivare gjort det i några städer åt mig men då utanför Sverige.
Själv ser jag inte att jag vill bo ihopträngd på några m2 med andra människor boende på andra sidan väggen, så länge jag orkar med att sköta kåken. Men jag ser andra som föredrar det.
Kontentan är forfarande att det rent ekonomiskt så finns det en uppsida i att köpa sin bostad i de flesta av Sveriges kommuner, möjligtvis undantaget Lund där lägenheter säljs rekorddyrt och det finns mängder med billiga lediga HR med bra lägen.
Senast redigerad av SkogsSaab 2023-11-19 kl. 07:39.
Citera
2023-11-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Uppenbarligen har ni något eget talesätt i dina exklusiva kretsar i Lund?.
Du bör nog fundera på att skaffa dig lite kunskap hur världen funkar utanför din lilla exklusiva grupp.
Givetvis så har släkten fastigheter så går det att fixa HR utan kö, men för oss andra brukar man bli tvingad in i ett kösystem eller köpa.
Nu har jag personligen aldrig hyrt en bostad(Även om några av mina arbetsgivare gjort det i några städer åt mig men då utanför Sverige.
Själv ser jag inte att jag vill bo ihopträngd på några m2 med andra människor boende på andra sidan väggen, så länge jag orkar med att sköta kåken. Men jag ser andra som föredrar det.
Kontentan är forfarande att det rent ekonomiskt så finns det en uppsida i att köpa sin bostad i de flesta av Sveriges kommuner, möjligtvis undantaget Lund där lägenheter säljs rekorddyrt och det finns mängder med billiga lediga HR med bra lägen.

Han måste hålla på och trolla bara så poänglöst att argumentera. Möjligtvis var det det aningen kortare köer till nybyggda hyresrätter utanför city i Stockholm under ett tag men är nog ett minne blott nu när byggandet tvärstannat
Citera
2023-11-19, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Han måste hålla på och trolla bara så poänglöst att argumentera. Möjligtvis var det det aningen kortare köer till nybyggda hyresrätter utanför city i Stockholm under ett tag men är nog ett minne blott nu när byggandet tvärstannat
Nu tittar jag inte runt Stockholm eller Lund men i några andra " mellanstora" städer, över 100 000 invånare.
Det finns visserligen några lägenheter som finns tillgängliga med korta köer men de är " nybyggda" och ligger i ocentrala mindre trevliga områden och hyran hamnar på drygt 10-12 K för en 2a och 15 för en 3a.
Senast redigerad av SkogsSaab 2023-11-19 kl. 09:30.
Citera
2023-11-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Stämmer med mina hemnet slutpris observationer i kranskommuner senaste månaden. Botten är inte nådd på länge. Räntan ska upp till 4.5%, ligga kvar där 9-12 mån, sen brukar alltid börs, ekonomi krasch ske ca 1 år efter ränteplatån nåtts och lågkonjunktur. Denna blir brutal, för hög belåning, uppblåsta bostadsvärden och för stora obalanser uppbyggt i finansiella systemet och polarisering mellan människor rent socialt i västvärlden efter finanskrisen 2008.
Låter ju mer som något du vill ska ske.
Lär leva med lågkonjunktur i några år men i sammanhanget är det ju inte så farligt. konflikterna kommer lugna ner sig.
Vi kommer komma ur detta hack i kurvan också.
Dom som vågar vinner även i dessa tider.
Citera
2023-11-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Marken kanske borde säljas till de företag som kan garantera en låg hyresnivå eller avgiftsnivå under den tid större renoveringar ej krävs(30-40år)? Säg ett tak om max 30% av disponibel medelinkomst, med pluspoäng för nivåer där under.
Loftgångshus med enkla beprövade material kan byggas som moduler, inga rymdskepp precis. Kostnaderna för material måste ner, likaså byggföretagens vinstmarginal.
Finns viljan, politiskt och ekonomiskt kan mycket av bostadsbristen byggas bort, vi är inget U-land. En förändring av bostadsbeståndet till det bättre kommer att påverka bostadspriserna nedåt, samtidigt som byggföretagen gör mindre vinster, svårt att se det hända i en nära framtid men vem vet?

Börja med Bromma flygplats, bygg för knegare, mycket hyresrätter, politikerna kanske säger: vi ska ersätta alla ombildade hyresrätter! Folk ska ha råd att bo i den kommun de arbetar!

går inte att bygga åt fattiga idioter, de föder sedan bara fler barn och problemet blir större än det var från början
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in