2023-11-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Inte varit inne på Husmask på över en månad, men det har hänt en del grejer. Villor delområden Sthlm har blivit helt slaktade nu i november. Historiskt sett har december stängt lägre än november i 9/10 fall och redan i skrivande stund är villorna under december 2022 nivå.

Per kvadratmeter:
Oktober 2023: 72 374:-
November 2023: 62 291:-

-14 %.

Villor i riket står 5,2 % lägre än Nov 2022.
Du glömde visst att slå på minst 10% inflation med. Precis som man gör när man beräknar kostnaden för fastigheter utomlands, Sverige är inget undantag.
Citera
2023-11-18, 12:23
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Huspriser i Stockholms Län har backat cirka 10% senaste månaden enligt Husmask.
Det är rekord. Har aldrig tidigare backat på det sättet.

Nu är det nog absoluta botten, antingen i november 2023 eller max 3 månader framåt. Rock bottom.

Räntan förväntas inte höjas mer, därefter sänkas 3 gånger under 2024 och sänkas igen 2 gånger under 2025. Det är marknadsprognosen enligt handeln just nu.

De som slår till och köper nu gör en bra affär på sikt. Nedsidan är extremt begränsad.

Det säger jag som annars är björnigt lagd.

Stämmer med mina hemnet slutpris observationer i kranskommuner senaste månaden. Botten är inte nådd på länge. Räntan ska upp till 4.5%, ligga kvar där 9-12 mån, sen brukar alltid börs, ekonomi krasch ske ca 1 år efter ränteplatån nåtts och lågkonjunktur. Denna blir brutal, för hög belåning, uppblåsta bostadsvärden och för stora obalanser uppbyggt i finansiella systemet och polarisering mellan människor rent socialt i västvärlden efter finanskrisen 2008.
Senast redigerad av slemhog 2023-11-18 kl. 12:27.
Citera
2023-11-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Har räntorna och inflationen gått ner? Utveckla hur du menar.

Har inflationen inte gått ner?
Citera
2023-11-18, 12:43
Bannlyst
Hur tror ni att radhuspriserna i Upplands väsby kommer att se ut i 2024?

Jag hoppas kunna köpa något större (100kvm) för mellan 2.5-3 milj helt kontant.

Men jag har inte sett några pristapp under hösten. Säljare kör samma fantasi priser och hoppas kunna få sälj till överpris. Trots att räntan ligger på nästan 5 procent idag

Så vad går ett radhus på egentligen?
Citera
2023-11-18, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mcconney
Hur tror ni att radhuspriserna i Upplands väsby kommer att se ut i 2024?

Jag hoppas kunna köpa något större (100kvm) för mellan 2.5-3 milj helt kontant.

Men jag har inte sett några pristapp under hösten. Säljare kör samma fantasi priser och hoppas kunna få sälj till överpris. Trots att räntan ligger på nästan 5 procent idag

Så vad går ett radhus på egentligen?

Beror ju helt på avståndet till Väsby C. Allt som ligger på den sidan av motorvägen är ju total katastrof. Du kan säkert köpa redan idag där för de priserna men glöm inte att investera i skottsäkra västar och bil till familjen.
Citera
2023-11-18, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Har inflationen inte gått ner?
Expertera har under nästan två år sagt att vi nått toppen av inflationen och räntehöjningar men sen har de bara fortsatt upp. Nu har det gått ner lite men det är fortfarande högt.
De har haft fel hela tiden och kommer troligen ha fel även i framtiden.
Citera
2023-11-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Jag är ju dock lite tveksam på att vi kommer ha en sådan nedgång, men man kan väl hoppas.

Ingen vet hur räntorna ligger om ett år. Men troligtvis ligger dom fortfarande högt, även om inflationen gått ner något. (Du avslutar inte en antibiotikakur innan du är helt säker på att infektionen är borta.) Den springande punkten som jag ser det, är inte primärt räntor och inflation - utan arbetsmarknaden. Den är helt avgörande för om det kommer att bli värre eller om vi upplever det värsta just nu (återigen, ingen vet).

Dagens läge kan folk hantera, sålänge de har jobben kvar. Men kommer det en riktig grovsop (typ Nyckeln eller Lehman Brothers) som genererar varsel i tjänstemannaleden, då blir det blodigt.

Men om det undviks, tror jag det värsta nominella tappet i bostadspriser sedan ATH redan har hänt. Kanske att kan gå ner -5% i december från dagens nivåer (0.25 räntehöjning nästa vecka + säsongseffekt + insikten om att de "höga" räntorna kommer att stanna länge) men värre än så tror jag inte det blir, om inte arbetsmarknaden och/eller en stor bransch (bygg) kollapsar 2024.
Citera
2023-11-18, 15:24
Medlem
Den som köper idag och kommande 3-4 månader har prickat botten.

Är 90% övertygad om det.
Citera
2023-11-18, 16:57
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Dina överdrifter är bara sorgliga.. Nya till forumet kanske går på det men de flesta ser igenom detta.

Länka gärna 2:an för 18K.. När man kollar statistik på nyproduktion i Täby på hyra mellan 18-20K så är den minsta lägenheten 94 m2 och samtliga är 4-rummare..

Över hälften (18/34) av nyproducerade tvåor som har förmedlats i år har en hyra på 10-12K i Täby.

Statistisk hyreslägenheter:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostads-och-hyresuppgifter/hyror-i-bostadslagenheter/

År 2022
"Hyrorna varierar i olika delar av landet, i genomsnitt kostar en lägenhet på tre rum 7 753 kr i månaden. "
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostads-och-hyresuppgifter/hyror-i-bostadslagenheter/pong/statistiknyhet/hyror-i-bostadslagenheter-2022/

I arbetet rör jag mig i Sveriges tio största städer. Hyresnivåerna för kommunala hyresrätter är överlag oerhört attraktiva så länge det inte handlar om nybyggnation eller standardhöjande renoveringar. Budgetrenoverade lägenheter med lägre standard (plastmattor, tvättstuga, men nya ytskikt/vitvaror, kakel och handdukstork i badrummet) har oförändrat låga attraktiva hyror.
Citera
2023-11-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Den som köper idag och kommande 3-4 månader har prickat botten.

Är 90% övertygad om det.

Lite för tidigt, ska lågkonjunkturen få blomma ut till fullo och världsekonomin gå igenom en krasch så är det nog 2025 som gäller.
Citera
2023-11-18, 17:08
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Påståendet att alla investeringar har ett inslag av gambling förbiser dock det strategiska beslutsfattandet som är naturligt i investeringar. Till skillnad från gambling, som är beroende av slumpen, analyserar investerare och företag strategiskt marknader, genomför due diligence och fattar välgrundade beslut baserat på forskning, trender och riskbedömningar.

Men vi är verkligen på väg utför en klippa nu (som bostadsmarknaden). Det är ett ämne öppet för debatt.
Det finns många spel som har stora element av skicklighet. Med investeringar så gör man en satsning på något som man tror kommer ge avkastning. Det kan gå åt båda hållen. Rent systematiskt så bör aktier gå upp eftersom nya saker hela tiden skapas.

Bostäder som investering har dock fördelen att man får en praktisk nytta av den samtidigt som den har ett stabilt värde. De flesta investering har inte sådana features. Jag kan inte komma på någon investering med direktavkastning som har en praktisk nytta.
Citera
2023-11-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du tittar alltså på 3e dyraste staden i Sverige som av någon anledning har höga priser på BR samtidigt som det finns tillgängliga HR.
Vilket inte är normalfallet idé flesta svenska orter.
Tittar jag i den orten jag bor i ligger prisnivån på en central 2a på ca 1.5 miljoner motsvarande tillgängliga HR 2a har en hyra på ca 10000. Men då är det ca 2års kötid. Finns 2or för 7-8 000 men då kryper kötiden upp till min 5år.

De orter jag känner till där du kan få tag HR 2or med en hyra på ca 7000 omgående ligger prisnivån på en 2a BR på under 500 000.
Du är medveten om de flesta hyresvärdar inte har kö? Ordnad ekonomi och kontakter räcker även i Stockholm för att fixa en lägenhet på några veckor. Umgås i rätt kretsar så löser det sig, lär känna lite fastighetsägare t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in