Citat:
Ursprungligen postat av
JanLilja
Jag är ju dock lite tveksam på att vi kommer ha en sådan nedgång, men man kan väl hoppas.
Ingen vet hur räntorna ligger om ett år. Men troligtvis ligger dom fortfarande högt, även om inflationen gått ner något. (Du avslutar inte en antibiotikakur innan du är helt säker på att infektionen är borta.) Den springande punkten som jag ser det, är inte primärt räntor och inflation - utan arbetsmarknaden. Den är helt avgörande för om det kommer att bli värre eller om vi upplever det värsta just nu (återigen, ingen vet).
Dagens läge kan folk hantera, sålänge de har jobben kvar. Men kommer det en riktig grovsop (typ Nyckeln eller Lehman Brothers) som genererar varsel i tjänstemannaleden, då blir det blodigt.
Men om det undviks, tror jag det värsta nominella tappet i bostadspriser sedan ATH redan har hänt. Kanske att kan gå ner -5% i december från dagens nivåer (0.25 räntehöjning nästa vecka + säsongseffekt + insikten om att de "höga" räntorna kommer att stanna länge) men värre än så tror jag inte det blir, om inte arbetsmarknaden och/eller en stor bransch (bygg) kollapsar 2024.