2023-08-21, 17:52
  #34033
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Slutsatsen är nog i linje med mina tankar också. Max 5% nedsida kvarstår. I reala termer något större nedgång än så. Är annars björnigt lagd så har uppskattat SHBs ganska pessimistiska prognoser. Nu verkar däremot deras humör ljusna.
Humöret ljusnar för att klappmongona på bankerna tror att räntepuckeln är nådd. Enda problemet med den tron är att de förutsätter att inflationen bara försvinner.
Tittar man historiskt har den aldrig gjort det så snabbt när den tillåtits klättra så högt, risken är hög att den ”fastnar” på en för hög nivå och ökar om vintern blir kall.
Citera
2023-08-21, 18:39
  #34034
Medlem
"Market pricing continues to rise" har vi hört den förut?

Nu får man vänta tills 2025 innan styrräntan är lägre än nu (enligt marknadens prissättning)
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/41441

Undrar verkligen hur det går för alla som hyr ut istället för att sälja. Kan de verkligen få in hyra för att täcka de ökande räntekostnaderna?
Citera
2023-08-21, 18:52
  #34035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
"Market pricing continues to rise" har vi hört den förut?

Nu får man vänta tills 2025 innan styrräntan är lägre än nu (enligt marknadens prissättning)
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/41441

Undrar verkligen hur det går för alla som hyr ut istället för att sälja. Kan de verkligen få in hyra för att täcka de ökande räntekostnaderna?

Ja det verkar verkar vara en del som hyr ut hellre än att sälja. Men med högre räntekostnader får de väl ta ut högre hyror också?
Citera
2023-08-21, 19:24
  #34036
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekekekekeke
Ja det verkar verkar vara en del som hyr ut hellre än att sälja. Men med högre räntekostnader får de väl ta ut högre hyror också?
Man får ta ut kapitalkostnader beräknat på bostadens marknadsvärde och ett par procent över riksbankens referensränta. Vet inte om det har prövats rättsligt men det känns som att både marknadsvärdet och "ett par procent" över referensräntan är rätt elastiska begrepp så länge det inte handlar om att ta ut medveten överhyra.
Citera
2023-08-21, 20:03
  #34037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kekekekekeke
Ja det verkar verkar vara en del som hyr ut hellre än att sälja. Men med högre räntekostnader får de väl ta ut högre hyror också?

Jag menade alltså om de lyckas hitta hyresgäster som vill betala hyra hög nog att täcka deras omkostnader.

De får ta ut mer än 5% av marksvärdet i årshyra så det borde ju räcka om de hittar någon som vill betala.
Citera
2023-08-21, 20:45
  #34038
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag menade alltså om de lyckas hitta hyresgäster som vill betala hyra hög nog att täcka deras omkostnader.

De får ta ut mer än 5% av marksvärdet i årshyra så det borde ju räcka om de hittar någon som vill betala.

En del kan säkert hyra ut till de indiska familjer som kommer till Stockholm för att ta välbetalda jobb som det inte fanns svenska sökande till.
Citera
2023-08-21, 20:54
  #34039
Medlem
Apropå utlänningar, prisbilden på vissa objekt i Sthlms innerstad kan säkert 'hållas under armarna' pga välbetalda utlänningar som kommer hit och köper med riktig västvaluta. Har du haft dina tillgångar i euro eller dollar, är den reala rean uppemot 20-30% (orkar inte räkna exakt). Kanske kan fresta några att välja Sverige. Äfven rika svennar har säkert en del flis i utländsk valuta, speciellt de som varit tungt exponerade mot amerikanska aktier, vilket idag inte är jätteovanligt.

Nu har detta marginell påverkan på prisbilden som helhet, och särskilt i riket, men för många som gjort "valutavinst" på den fallande kronan, ser nog köpläge i svenska tillgångar. Även om gamla Moder Svea har sina skavanker, är det fortfarande ett av de bättre och stabilare länderna. Och nu dessutom riktigt prisvärt, om du kan betala med guldpengar that is.
Citera
2023-08-21, 20:55
  #34040
Medlem
born1984s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
SHB har balls i varje fall med att gå ut med sån tydlig och rak bedömning som är lätt att mäta senare - "inget ytterligare prisfall". Nu återstår det att se ifall de har rätt, inget jag skulle våga satsa pengar på i varje fall.
Reagerade också på detta. Räntan ska upp minst 50 punkter till men ingen nedgång enligt SHB. För mig låter att de dem talar ur egen ficka.
Citera
2023-08-21, 21:07
  #34041
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
SHB har balls i varje fall med att gå ut med sån tydlig och rak bedömning som är lätt att mäta senare - "inget ytterligare prisfall". Nu återstår det att se ifall de har rätt, inget jag skulle våga satsa pengar på i varje fall.

Jag skulle inte heller sätta en krona på det. Nyheten har cirkulerat stort i dummedia.

Samtidgt säger SHB att "bostadspriserna kommer öka långsammare än inkomsterna de närmaste åren".
Hmm, det kan man tolka som att prognosen egentligen är sjunkande bostadsprier realt. Och det är endast reala priser som är intressant.

Och i en värld med en fallande skräpvaluta som SEKetas urholkas fastighetsbeståndet ännu mer.
Citera
2023-08-21, 21:30
  #34042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag menade alltså om de lyckas hitta hyresgäster som vill betala hyra hög nog att täcka deras omkostnader.

De får ta ut mer än 5% av marksvärdet i årshyra så det borde ju räcka om de hittar någon som vill betala.

En barndomskompis från en rik familj annonserade efter hyresgäster till sin tvåa i ett fint område. Närmare 30 000 kr per månad låg hyran på. Annonsen är borta nu så jag antar att han fick den uthyrd.
Citera
2023-08-21, 21:44
  #34043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kekekekekeke
En barndomskompis från en rik familj annonserade efter hyresgäster till sin tvåa i ett fint område. Närmare 30 000 kr per månad låg hyran på. Annonsen är borta nu så jag antar att han fick den uthyrd.

Kanske nån pundare hyrde den. Det blir trevligt att sanera lägenheten inför en försäljning sen
Citera
2023-08-21, 22:09
  #34044
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Kanske nån pundare hyrde den. Det blir trevligt att sanera lägenheten inför en försäljning sen

Troligt med 30k i hyra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in