2023-11-18, 08:29
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Dire Straits och Roxy Music är väl ok skit?
Beror väl på hur det framförs.
Den här säsongen har börjat uselt musikmässigt. Nu är dansbandsmusiken med Jill borta iaf. Det är skönt. Vad blir det härnäst månne?
Citera
2023-11-18, 08:53
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
> "Någon som varit i Norrköping? ... Då kommer första frågefilmen här..."
> klipp till: "Vilken artist påstods ha samplat Gunilla Perssons röst?"

Otroligt tröttsamt med frågor som har NOLL koppling till staden.

Hon är ju från Norrköping så noll koppling har det ju inte, även om de kanske kunde hittat på en bättre fråga.
Citera
2023-11-18, 10:02
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Hon är ju från Norrköping så noll koppling har det ju inte, även om de kanske kunde hittat på en bättre fråga.
Låt oss säga att jag föddes i Berlin, samtidigt som jag har bott i Luleå under hela min uppväxt. Då säger man väl ändå inte att jag är från Berlin, utan snarare Luleå.
Citera
2023-11-18, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Fröken Kücükaslan är så otroligt olidlig. Nog för att hennes brorsa kanske inte är världens smartaste, men det är väl en lagtävling? Varje fråga: jag svarar ___

Extremt dryg och verkar ogilla brorsan - skönt att de inte gick vidare (väl?).

Noterade också detta. Jag, jag, jag. Hon har samma tendenserna i Alla Mot Alla.

Du behöver inte oroa dig då dom kom sist i gruppen.
Citera
2023-11-18, 12:16
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Jo, jag vet, men kopplingen är löööööjligt svag. Har släktingar som kände Gunilla under uppväxten. Hon växte upp i ett litet samhälle som hette Högsjö, mellan Örebro och Katrineholm. Att en person föddes på ett sjukhus i en viss stad (och kanske spenderade spädbarnsåren där) är en så himla märklig koppling.

Frågan om Strykjärnet var däremot en mycket rimligare fråga, då den har en stark koppling till det faktiska resemålet. Sen förstår jag att man vill ha variation på frågorna. Men varför Gunilla... Varför inte bara ställa en fråga om Plura...

Kan komma på 1000 frågor som känns vettigare att ställa när frågefilmen ska handla om Norrköping.
Är ju långsökta frågor med varenda gång. Förra gången "vi söker en artist som har hus i Nice" och så var det britten Elton John.
Citera
2023-11-18, 12:35
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Är ju långsökta frågor med varenda gång. Förra gången "vi söker en artist som har hus i Nice" och så var det britten Elton John.
Just detta är ju dock inte långsökt. Detta hus är väldigt känt i hela Nice och syns från långt håll eftersom det ligger högt upp på ett berg. Det är inte heller så att det är ett hus där han tillbringar några veckor per år utan han bor där på ca halvtid.
Citera
2023-11-18, 12:47
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Just detta är ju dock inte långsökt. Detta hus är väldigt känt i hela Nice och syns från långt håll eftersom det ligger högt upp på ett berg. Det är inte heller så att det är ett hus där han tillbringar några veckor per år utan han bor där på ca halvtid.
Ah ok, det visste jag inte. Men ofta med långsökta kopplingar så tänkte att den också var en sån. Men jag bryr mig inte så mycket om kopplingen är jättestark eller svag, bara det är en bra mix av frågor.
Citera
2023-11-18, 12:59
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Ah ok, det visste jag inte. Men ofta med långsökta kopplingar så tänkte att den också var en sån. Men jag bryr mig inte så mycket om kopplingen är jättestark eller svag, bara det är en bra mix av frågor.
Jo jag håller med om att det ofta är långsökta och ibland nästan obefintliga kopplingar. Troligen tar väl frågeredaktionen fram en pott med lite allmänna frågor som de skohornar in på olika orter förutom de som tydligt har koppling till orten såsom vad något torg eller byggnad heter på orten eller någon maträtt som är typisk för orten eller liknande.

Jag minns för ett antal säsonger sedan då resmålet också var Norrköping som ju kallas Peking och de via detta ställde frågor relaterade till Peking (i Kina). En riktigt långsökt koppling nästan i klass med Hipp Hipps klassiska melodikryssetledtrådar.

https://www.youtube.com/watch?v=fb86oRaeuPU
Citera
2023-11-18, 12:59
Medlem
Citat:
Men hon körde väl med ”vi svarar”, fast det bara var hennes svar/åsikt som gällde?
Om det ändå vore så väl... Nej, för det mesta ignorerade/avfärdade hon brorsans svar direkt. Symtomatiskt vid blomfrågan, han säger direkt ros och hon sätter ner foten och konstaterar att det absolut inte är en ros. Och så när domarna kräver svar så svarar hon vad hon tror. Med samarbete hade de ju fått till tudorrosen då. Nåja, vi slipper dem. Skönt!

Ang. diskussionen om resmålsfrågor får man väl stå ut med såna som inte bara rör typ sevärdheter på orten. Ibland är kritiken befogad men ska de börja fråga om stadsdelar i Hamburg eller torg i Kyoto blir det snabbt totalt ointressant då en vanlig tittare (eller tävlande) inte har en chans.

Musikfrågorna skulle däremot gärna alltid få vara artister från staden/landet. Inte typ: artisten har varit på semester här en gång, vem har skrivit den svenska översättningen?
Citera
2023-11-18, 17:53
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
. Och så när domarna kräver svar så svarar hon vad hon tror. Med samarbete hade de ju fått till tudorrosen då. Nåja, vi slipper dem. Skönt!

Njae, om de åker ut eller inte beror väl på resultatet från övriga gruppspel? De plockar väl 2-3 lag som har haft högst summerad poäng, utöver gruppspelsvinnarna?
Citera
2023-11-18, 21:32
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Njae, om de åker ut eller inte beror väl på resultatet från övriga gruppspel? De plockar väl 2-3 lag som har haft högst summerad poäng, utöver gruppspelsvinnarna?

Nej, för att komma med måste laget kommit tvåa i gruppen och sedan får de två bästa tvåorna gå en match om vilka som får semifinalplatsen.
Citera
2023-11-19, 11:10
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
”Vi chansar på strykjärn”.. ”Vi har ju ingen aning” o bla bla.

Nejvisst, ni hade ingen aning alls, det var bara er geniala abstraktionsförmåga som briljerade. Eller hur.

Kukiklachans har lärt sig hur man framstår som smart.
Så brukar det låta. Vi chansar på, vi har ingen aning så vi gissar på osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in