2023-11-14, 12:41
Medlem
Jag gick laro med buvidal i ca 6månader. Var positiv på thc kokain och amfetamin nästan varje urinprov. Dem gjorde ingenting förutom samtal och oros anmälan. Sen pga biverkningar slutade jag själv utan nedtrappning, inga problem. Jag har nu blivit antagen igen och dem vill ge mig metadon eller levodon men jag kommer 95% säkert att tacka nej till platsen. Jag tror inte det skulle göra mig lyckligare
Citera
2023-11-14, 22:20
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challwah
Jag gick laro med buvidal i ca 6månader. Var positiv på thc kokain och amfetamin nästan varje urinprov. Dem gjorde ingenting förutom samtal och oros anmälan. Sen pga biverkningar slutade jag själv utan nedtrappning, inga problem. Jag har nu blivit antagen igen och dem vill ge mig metadon eller levodon men jag kommer 95% säkert att tacka nej till platsen. Jag tror inte det skulle göra mig lyckligare

börja för fan inte laro igen om du verkligen inte behöver det!! och framförallt ett byte till metadon ger dig ett tyngre beroende och du kan inte komma å va positiv på kokain och tjack om du har metadon,det kan jag nästan lova dig. lycka till med vad du nu beslutar dig för.

jag har haft metadon i flera år och jag hade så jävla gärna slippa det, men jag behöver det tyvärr.
Citera
2023-11-15, 13:56
Medlem
Ok. Jag har bestämt mig för att klara mig utan opiater. Inkl att det ej blir något återfall bara för att. Den enda narkotika klassade medecinen jag har nu är elvanse.

Ska gå kbt terapi och lämna up en gång i veckan. Jag tror det kommer gå bra har en psykos sjukdom och blandmissbruk ökar de negativa symptomen och det är inte roligt att knarka längre
Citera
2023-11-16, 08:40
Medlem
Izzardkings avatar
Citat:
Ok. Jag har bestämt mig för att klara mig utan opiater. Inkl att det ej blir något återfall bara för att. Den enda narkotika klassade medecinen jag har nu är elvanse.

Ska gå kbt terapi och lämna up en gång i veckan. Jag tror det kommer gå bra har en psykos sjukdom och blandmissbruk ökar de negativa symptomen och det är inte roligt att knarka längre

bra beslut ! lycka till!!
Citera
2023-11-16, 11:00
Medlem
limpwaldnys avatar
Citat:

Starkt av dig.
Önskar dig all lycka. Helt korrekt beslut, hade jag varit kapabel att sluta hade jag ej gått här heller. Försök absolut att hålla dig borta frpn skiten. Pallet är så känsligt, har tidigare i olika abstinenser fått psykos, b.la. Vid en alprazolam utsättning, usch det är ej kul.. har ej rört Benzo på ett par år just pga sådana saker som kramp, psykos etc vid utsättning .
Hoppas verkligen det går bra för dig nu

Mvh
Citera
2023-11-18, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limpwaldny
Starkt av dig.
Önskar dig all lycka. Helt korrekt beslut, hade jag varit kapabel att sluta hade jag ej gått här heller. Försök absolut att hålla dig borta frpn skiten. Pallet är så känsligt, har tidigare i olika abstinenser fått psykos, b.la. Vid en alprazolam utsättning, usch det är ej kul.. har ej rört Benzo på ett par år just pga sådana saker som kramp, psykos etc vid utsättning .
Hoppas verkligen det går bra för dig nu

Mvh
Hade möte med min beroende läkare, han hade en önskan om att jag bodde i hemma miljö ca 3veckor innan vi ställde in bedömningssamtalet. Jag är delad i två läger ena delen av mig vill ställa in direkt. Men jag åker hem från hvb hem på måndag, ligger väl nått i att låta det vara öppet när jag lämnar skyddad verkstad. Tack för stödet
Citera
2023-11-18, 12:10
Medlem
Hej har en fundering ang sluta med metadon.

Undrar om jag trappar ned o slitar med all laro medicin 110mg metadon i ett år.

Kommer jag nånsin känna mig normal, återställa receptorerna som innan.

Eller är mina receptorer körda för livet pga kraftig överdosering av metadon igenom laro?

Mådde bra nykter innan laro så dom va inte sönder innan.

O sen undrar om nån har tips ang smidigaste sättet att trappa ner metadon på?
Med bens? Röka? Sänka meta dosen snabbt till lägre eller dryga ut det o ta ner tio mg pee månad?
Byta till sub o buvidal sen trappa ur dörifrån?

Uppskttar tips verkligen. Vill verkligen bort drån de här kemiska fängelset!! Kommer slltid känna min som en missbrukare med metadon o behöva träffa alla påverkade människor på mottagningen gör så ja mår som en abstinent pundare direkt igen o nära på ta återfall varje gång jag går ner t mottagningen.
Citera
2023-11-18, 13:32
Medlem
limpwaldnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaidream
Hej har en fundering ang sluta med metadon.

Undrar om jag trappar ned o slitar med all laro medicin 110mg metadon i ett år.

Kommer jag nånsin känna mig normal, återställa receptorerna som innan.

Eller är mina receptorer körda för livet pga kraftig överdosering av metadon igenom laro?

Mådde bra nykter innan laro så dom va inte sönder innan.

O sen undrar om nån har tips ang smidigaste sättet att trappa ner metadon på?
Med bens? Röka? Sänka meta dosen snabbt till lägre eller dryga ut det o ta ner tio mg pee månad?
Byta till sub o buvidal sen trappa ur dörifrån?

Uppskttar tips verkligen. Vill verkligen bort drån de här kemiska fängelset!! Kommer slltid känna min som en missbrukare med metadon o behöva träffa alla påverkade människor på mottagningen gör så ja mår som en abstinent pundare direkt igen o nära på ta återfall varje gång jag går ner t mottagningen.

Ett par frågor:

Varför startade du Laro om du ”mådde bra nykter”? Är du säker på det? Kan det ej vara så att du målar upp ett luftslott där du kanske kommer ihåg den tiden lite fel?
Jag tänker att dem borde ju ej ställt in dig på så hög dos om allt va solsken och röda rosor innan du började..

Hur länge har du haft Laro?
Får du inte hämta doser? Jag vet att mina vänner som gått ett tag (2 år och 7-8 år) hämtar månadsvis från apotek. Kan du inte berätta för din läkare att du mår dåligt när du träffar allt pack nere på mottagningen så dem kan anpassa det? Jag själv har gått ett par veckor på Laro bara men jag har redan fått hintar om att efter 3 månader kommer jag få hämta nån dag i veckan bara. Sen blir det veckovis.

Sen Annars om du bestämmer dig att sluta då är sakta men säkert vägen till vinst. Du kan inte tro att du kan göra detta snabbt utan smärta. Dels att vänja av dig fysiskt men sen kommer det nog gå minst ett år efter sista dosen innan du börjar känna dig som dig själv igen. För mig tog det 2 år innan jag var mig själv igen. Men du är inte fucked for life. Du kan sluta, men det kommer ta lång tid innan du blir ”bra”. Men det låter som du är motiverad så, ge det ett försök. Lägg upp ett schema med läkaren som trappar dig 10mg i månaden. Vet en som trappade 5mg i månaden. Tog tid men gick bra tillslut.

Edit
Trappa inte med andra substanser … du kommer byta ut metadon missbruket mot ett komplicerat blandmissbruk. Ge fan i benzo iallafall. En gås skadar ju sällan men ställ dig själv frågan, vill du leva nyktert utan metadon är det verkligen smart då att bli beroende av ksalol/ikto? Byta ut ett vitt lagligt beroende mot ett olagligt? Enda skillnaden då är att du bytt beroende, men är lika fucked. Det blir ALDRIG bra. Om du får nedtrappning hos Laro kommer det vara ”smärtfritt”, dem är proffs. Det kommer inte behövas andra substanser förutom i russyfte då.

Lycka till!
Senast redigerad av limpwaldny 2023-11-18 kl. 13:38.
Citera
2023-11-23, 22:22
Medlem
Hej,

Har haft laro-behandling ca 7 års tid och har väl haft alla mediciner som erbjudits (bup, espanor, subuxone tabletter/filmer, metadon) - förutom Buvidal. Har just nu sub film 16mg/dag och elvanse. Är i övrigt drogfri och har levt ett normalt liv sedan 2,5 år tillbaka. Gick innan dess på mkt höga doser heroin+bens (trots Laro-behandling). Laro har dvs funkat sedan jag själv varit redo för det att funka, tror egentligen inte jag hade behövt det sedan sista insättningen i samband med den senaste behandlingen jag var på 2021 men better safe than sorry.

Har inte haft något drogsug på länge/är over it, hämtar mina mediciner på apoteket och tänker inte så mycket på att jag har sub. Har ett välfungerande liv jag kämpat hårt för - jobbar med beroendepatienter och pluggar till psykolog. Har helt enkelt det normala liv jag alltid drömt om/som jag inte trodde var möjligt för mig.

Min läkare uppmanar mig att byta till Buvidal så undrar vad folk har att säga om det..

Kan se fördelen i att slippa ta tabletter osv, men känner inte alls igen mig i det beteendet kring själva intagningen av tabletterna (filmerna) som han basically menar på är pundigt (baserat på frågan om jag tar hela dosen samma tid varje morgon som jag svarade ärligt nej på, känner inte att jag nödvändigtvis behöver hela dosen varje dag + bra att ha nån backup eftersom mitt liv mer eller mindre bokstavligt trots allt hänger på den medicinen. har varit med om strul från både laros och apotekets sida som hade kunnat sluta med att man står där tomhänt..inte astaggad på att dra ut på stan och härja). Vet hur det är att vara fysiskt/mentalt begränsad/fångad av sitt beroende och känner bara att jag inte har det så längre, minst av allt vad gäller sub xD Minns knappt hur det känns att ”flumma” på sub och enda gången jag lägger märke till att jag har det är om jag glömmer att ta det.

Min största rädsla är att bli abstinent, både för att jag är extremt traumatiserad av hela grejen + att det är den enda situationen jag i dagsläget föreställer mig medför viss risk för återfall (även om det känns långt bort *ta i trä*). Detta är då är min major concern med att byta till buvidal nu mitt i allt när allt för en gångs skull fungerar. Har läst lite här i tråden + hört från folk att man kan må dåligt vid insättningen. Känner bara att jag varken har lust, tid eller ork att genomgå ngn slags opi-abstinens what so ever. Tycker verkligen det är outhärdligt, även när det handlar om ”lindrigare” symtom som vissa i tråden verkar ha upplevt vid insättning av buvidal och som andra säger att de ska sluta klaga på. är alldeles för väl bekant med alla känslor av opioidabstinens, som jag nu tack och lov sluppit ett bra tag.

Har aldrig tyckt filmerna är bäst men har gått in mig på dem nu och det funkar tillräckligt bra/känner ingen akut anledning att försöka byta tillbaka till tabletter eller meta.

Ser ni någon anledning i att byta till buvidal om det funkar så som jag har det nu?

fördelar jag kan komma på är att den inte innehåller naloxon (tror det kan vara det som ibland gör mig lite kallsvettig vilket jag hatar) + att man då slipper planera in att ta sin dos sub (har hänt att jag glömt typ innan skolan eller behövt åka hem istället för att sova borta men försöker ha som rutin att ha nån back up i väskan. är verkligen inget stort problem/hinder i min vardag). Rent logistiskt känns det i övrigt inte som ett jättestort lyft. Hämtar idag sub varannan vecka och elvanse varje månad på apoteket. Har provtagning/kontroller på mottagningen någon gång ibland. Antar buvidal hade inneburit fler besök på mottagningen och ett apoteksbesök mindre i månaden liksom..

Min läkare säger förstås att det hade gått helt smärtfritt men yee.. min tillit till beroendevården är inte överdrivet hög xD
Citera
2023-11-24, 13:59
Medlem
Citat:
Har du hört något än?

Ska in nu och lämna prov 2 av 3 i veckan, när allt är klart och jag är inställd på medicin, återkommer jag igen med total tid från första gången jag sökte Laro (mitten av augusti) till när jag fick börja, den infon hade jag gärna haft när jag sökte så tänkte att det kan vara relevant för folk. 😁

Hej, blir ett lite sent svar nu men härligt att du kommit igång! En fråga bara, vad menar du med att du skulle in o lämna prover? Är det urinprover i form av drogscreening du menar?
Jag har ett möte nästa vecka med dom, kan återkomma då med vad som sägs.
Citera
2023-11-25, 07:51
Medlem
limpwaldnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kex.1
Hej, blir ett lite sent svar nu men härligt att du kommit igång! En fråga bara, vad menar du med att du skulle in o lämna prover? Är det urinprover i form av drogscreening du menar?
Jag har ett möte nästa vecka med dom, kan återkomma då med vad som sägs.

Japp, urinprov som dem screenar.
3st sådana lämnade jg sen blev det ett läkarbesök.

Men själva processen var såhär ungefär:
Först träffade jag kuratorn, som gjorde utredningen. Sen 3 UP, sen läkare, sen start. Har gått en månad snart, ångrar ingenting, så glad att jg äntligen tog tag i det!
Lycka till och ja absolut 👍
Citera
2023-11-26, 17:40
Medlem
Citat:
Japp, urinprov som dem screenar.
3st sådana lämnade jg sen blev det ett läkarbesök.

Men själva processen var såhär ungefär:
Först träffade jag kuratorn, som gjorde utredningen. Sen 3 UP, sen läkare, sen start. Har gått en månad snart, ångrar ingenting, så glad att jg äntligen tog tag i det!
Lycka till och ja absolut 👍

Åh vad skönt att höra. Vill du berätta vad för medicin du har fått och om du fått någon biverkning etc.
Jag har under senaste veckorna tagit ganska höga doser, ca 4-5 st 80 mg oxy 2 gånger per dag. Och det räcker egentligen inte ens men har liksom inte råd med mer. Är bara så orolig att jag inte kommer klara vara på någon substans och mindre dos man får där när bara detta jag tar nu är ett helvete…
Sorry för negativt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in