Citat:
Ursprungligen postat av
Thaidream
Hej har en fundering ang sluta med metadon.
Undrar om jag trappar ned o slitar med all laro medicin 110mg metadon i ett år.
Kommer jag nånsin känna mig normal, återställa receptorerna som innan.
Eller är mina receptorer körda för livet pga kraftig överdosering av metadon igenom laro?
Mådde bra nykter innan laro så dom va inte sönder innan.
O sen undrar om nån har tips ang smidigaste sättet att trappa ner metadon på?
Med bens? Röka? Sänka meta dosen snabbt till lägre eller dryga ut det o ta ner tio mg pee månad?
Byta till sub o buvidal sen trappa ur dörifrån?
Uppskttar tips verkligen. Vill verkligen bort drån de här kemiska fängelset!! Kommer slltid känna min som en missbrukare med metadon o behöva träffa alla påverkade människor på mottagningen gör så ja mår som en abstinent pundare direkt igen o nära på ta återfall varje gång jag går ner t mottagningen.
Ett par frågor:
Varför startade du Laro om du ”mådde bra nykter”? Är du säker på det? Kan det ej vara så att du målar upp ett luftslott där du kanske kommer ihåg den tiden lite fel?
Jag tänker att dem borde ju ej ställt in dig på så hög dos om allt va solsken och röda rosor innan du började..
Hur länge har du haft Laro?
Får du inte hämta doser? Jag vet att mina vänner som gått ett tag (2 år och 7-8 år) hämtar månadsvis från apotek. Kan du inte berätta för din läkare att du mår dåligt när du träffar allt pack nere på mottagningen så dem kan anpassa det? Jag själv har gått ett par veckor på Laro bara men jag har redan fått hintar om att efter 3 månader kommer jag få hämta nån dag i veckan bara. Sen blir det veckovis.
Sen Annars om du bestämmer dig att sluta då är sakta men säkert vägen till vinst. Du kan inte tro att du kan göra detta snabbt utan smärta. Dels att vänja av dig fysiskt men sen kommer det nog gå minst ett år efter sista dosen innan du börjar känna dig som dig själv igen. För mig tog det 2 år innan jag var mig själv igen. Men du är inte fucked for life. Du kan sluta, men det kommer ta lång tid innan du blir ”bra”. Men det låter som du är motiverad så, ge det ett försök. Lägg upp ett schema med läkaren som trappar dig 10mg i månaden. Vet en som trappade 5mg i månaden. Tog tid men gick bra tillslut.
Edit
Trappa inte med andra substanser … du kommer byta ut metadon missbruket mot ett komplicerat blandmissbruk. Ge fan i benzo iallafall. En gås skadar ju sällan men ställ dig själv frågan, vill du leva nyktert utan metadon är det verkligen smart då att bli beroende av ksalol/ikto? Byta ut ett vitt lagligt beroende mot ett olagligt? Enda skillnaden då är att du bytt beroende, men är lika fucked. Det blir ALDRIG bra. Om du får nedtrappning hos Laro kommer det vara ”smärtfritt”, dem är proffs. Det kommer inte behövas andra substanser förutom i russyfte då.
Lycka till!