Citat:
Ursprungligen postat av
george.sthlm
Tycker det verkar märkligt att det inte finns ett system av motsignering vid större belopp, dvs en person på finans gör utbetalningen i bankens system med den måste motsigneras av ytterligare en person för att gå igenom.
Ett sådant system finns förstås. Men har du en aning om hur många fakturor en kommun av Solnas storlek hanterar? En slutattestant på en kommunal förvaltning är normalt en hög chef. En sådan person har kanske 200 faktorur om dagen som ska kontrollattesteras. Att verkligen kolla igenom underlaget, läsa igenom bifogade dokument, jämföra beställningsnummer, kolla att det är rätt konterat, tar kanske 5 minuter per faktura. Och då är man inte ens i närheten av att göra slagningar i olika register för att se om företaget som skickat fakturan existerar. Utövet detta har chefen, inte minst i Solna, ett oändligt antal väldigt betungande och tidspressade arbetsuppgifter. En chef i Solna jobbar kanske 10-11 timmar om dagen. Jag gissar att "kontrollen" av fakturor sker under lunchen eller efter kl 18 eller när chefen slagit på datorn efter att ha nattat barnen. En ambitiös chef som arbetar under de premisserna kanske hinner göra stickprovskontroller på 5-10 fakturor i veckan. I bästa fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mumsbulle
Kan ni maska namnet?
Jag spekulerar bara, utifrån viss kunskap om vilka personer som jobbar med ekonomi i Solna. Eftersom jag inte har något annat att gå på än indicier vill jag inte skriva mer än initialer. Hllonpaj däremot utger sig ju för att faktiskt veta vem tanten är.
Men...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hllonpaj
Jag kommer inte säga varken eller. Namnet kommer att komma ut tids nog.
...I call bullshit.