Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
Investering betyder olika saker för olika människor. Det är därför det verkar så förvirrande. Vad de allra flesta kallar att investera är egentligen inte att investera. Människor pratar ofta om olika saker, fast de tror att de pratar om samma sak.
Vissa investerar i stora familjer, en stor utökad familj är ett sätt att säkerställa omsorgen för föräldrarna när de kommer till åren. Vissa investerar i en bra utbildning, anställningstrygghet och förmåner. Individens säljbara färdigheter blir tillgångarna. Vissa investerar i externa tillgångar. I Sverige äger en stor del av befolkningen aktier i företag. Detta antal ökar när människor inser att anställningstrygghet och heltidsanställningen inte längre är garanterad.
Det är sant att i en större mening kan investering handla om att lägga tid eller på att förbättra ditt eget eller andras liv, men det är taget ur kontext. I detta sammanhang, ekonomi, är det inte investering. En investering är något som förväntas generera pengar, och det finns två typer av investeringar: kapitalvinster och passiv inkomst. Den största skillnaden mellan de två är mindset.
Kapitalvinster kan ibland ses som investering, men det är kort sagt gambling. Någon som ryser vid tanken på att deras nyköpta aktie kan prestera dåligt, det är inte en investerare, utan snarare en gambler. Aktien blir en tillgång när du får en utdelning. Nu genererar aktien pengar åt dig, oavsett om marknaden går upp, ner eller sidleds.
Investerare som investerar för en passiv inkomst, kan du hitta i tillgångar som fastigheter. Deras fastigheter genererar pengar i form av hyra varje månad. Eftersom dessa investeringar är för passiv inkomst, täcker tillgångarna utgifterna varje månad. Detta är riktig investering.
Även om din bil är ett dyrt köp, eller ett bra köp, betyder det inte att det är en investering. Oavsett om du köper eller leasar, är chansen stor att du kommer att kasta ut pengar genom fönstret för att njuta av lyxen att äga en bil. Så fort bilen lämnar återförsäljaren börjar den sjunka i värde. Leasing kan faktiskt göra saken värre eftersom du betalar för en bil du tekniskt sett inte äger den.
En bil försämras ju längre tiden går. En vanlig bil är bara en vanlig bil, inget speciellt. Det finns inget med en vanlig bil som gör att den blir mer värdefull, den blir bara värd mindre. Många anser att en bil är en investering på grund av att den kostar mycket. När du spenderar en stor summa pengar kan du anta att du kommer att få avkastning på pengarna som du lagt in i bilen. Men investeringar genererar pengar. Aktier kan ge utdelning och öka i värde. En bils värde sjunker över tiden.
Sällsynta och exotiska bilar kan öka i värde, i takt med att antalet modeller minskar.
Det finns för- och nackdelar med både att hyra och köpa och svaret beror på människors förutsättningar. Men påståendet att bostadsköp är en bra investering fortsätter dock att vara fel. Människor köper ofta bostäder av känslomässiga skäl och tar sig inte tid att titta på siffrorna. Det är inte vettigt att köpa en bostad om du gör det på bekostnad av dina andra ekonomiska mål. Du bör ha ett hälsosamt pensionssparande, tillgång till kapital och andrum i din budget för intressen också. Om du sträcker dig för tunn i husägandets namn, är det ingen klok investering.
När det gäller att köpa eller hyra finns det egentligen inget svar på vilken som är bäst. Beslutet är väldigt personligt och baserat på dussintals faktorer.
I slutändan handlar det om vad målet är -inte bara för var du bor, eller om det finns en livlig trädgård, utan hela den ekonomiska bilden. Ägande kan ge en stor känsla av kontroll och säkerhet, men det krävs massiva ekonomiska kostnader som kanske inte är det bästa valet i det långa loppet.
Ett av de största argumenten mot att hyra är att det är slöseri med pengar. Eftersom dina hyrespengar går till en hyresvärd och du inte äger något, kan det verka så. Du måste dock överväga alternativkostnaden för att köpa en bostad kontra att hyra. Som hyresgäst slipper du tiden och pengarna det innebär att äga en bostad, vilket gör att du kan fokusera dem någon annanstans. Det kan vara väl värt det. Att hyra kan kännas som att "kasta bort pengar", men om du är någon som värdesätter flexibilitet, låga kostnader och möjligheten att spendera pengar på andra saker, som att investera eller resa, kan det vara det bästa valet.
Du har här skrivit en textvägg som definitivt visar på att du inte alls förstår dig på vardagsekonomi.
Får jag ge lite ledtrådar.
Äger du din bostad så står du för en ekonomisk risk: Men den skiljer sig inte mot en fastighet för uthyrning. Snarare något mindre då en hyresfastighet kan stå utan hyresgäst.
Som ägare av en hyresfastighet förväntar du dig en avkastning på satsat kapital: Det är en summa som du antingen förväntar dig komma från en hyresgäst alternativt från en värdestegring av fastigheten.
Som ägare av en fastighet förväntas du sköta underhåll etc. det kan du göra med eget arbete (Som i så fall beskattas som sådant) eller du får betala någon som gör det.
Som ägare av en fastighet som du bor i själv slipper du skatt på eget arbete, du slipper stå för den avkastning och risktillägg som en annan ägare vill ha i utbyte för sin ekonomiska investering.
Allt detta gör att under en längre period är det ekonomiskt riktigt att äga sitt boende, i min värd en investering.
Sen hur det begränsar ditt övriga utrymme får man se till fall till fall. Men om jag ser till mig själv så har jag utan tvekan haft en lägre bostadskostnad per månad genom att äga kontra hyra.
Nu har vi haft perioder med en hög värdeökning, men jag räknar inte med den.
Jag räknar med de faktiska kosnaderna jag har per månad, dvs ränta löpande driftkosnader samt underhållskosnader(Utan min arbetstid). Då kan jag konstarter att jag hade behövt en rejäl direktavkasning på min investering bara för att ha täcka den skillnaden som finns mellan en hyrd bostad kontra ägd bostad.
Även om jag skulle idag få för mig att sälja min nuvarande bostad och få loss en relativ hög summa pengar skulle jag ha svårigheter att hitta en direktavkasning som skulle täcka skillnaden mellan mina idag faktiska boendekostnader kontra en hyresrätt med motsvarande standard.
Nu pratar jag knappast om några känslomässiga band etc, ren ekonomi.
Jag skulle nog säga att detsamma gäller för majoriteten av sveriges bostadsägare trotts att vi idag har hamnat i en period med vad jag skulle kalla normlaränta.
Sen om mina idag bundna kapital i min bostad(Som jag skulle kunna realisera om jag säljer) kommer att öka eller minska med tiden vet vi inte mycket om, men detsamma gäller för en person som hyr ut sin fastighet.
Är dett atydligt för herr gangster.
Påminner mig mycket om den diskusion jag hade i slutet av 80talet med en kompis som då pluggade nationalekonomi i Uppsala.
Han ansåg att man som hyresbolag kunde räkna in framtida värdeökningar på fastighetsbetåndet i företagets rörelseresultat.
Vilket fick ett snabbt facit ibara några år senare.