2023-11-16, 20:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du är inte riktigt klok. Jag har inte ingått i någon otuktig relation med min fru. Du vet ingenting och knappt någon kan hoppas på att möta någon som dig i ett evigt och fullkomligt liv. Nu får du gå och bikta dig!
Du skrev så här:
"Vi flyttade ihop och blev till en för alltid för tjugofem år sedan. Några år senare registrerade vi äktenskapet hos skatteverket, mest för att alltid kunna bo i samma rum på hotell."
Citera
2023-11-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du skrev så här:
"Vi flyttade ihop och blev till en för alltid för tjugofem år sedan. Några år senare registrerade vi äktenskapet hos skatteverket, mest för att alltid kunna bo i samma rum på hotell."

Bibeln vill att vi ska ha passionerat sex:
Citat:
1 Sångernas sång av Salomo.

Bruden
2 Må han kyssa mig med kyssar av sin mun!
Ty din kärlek är mer ljuv än vin.
3 Ljuv är doften av dina salvor,
en utgjuten salva är ditt namn,
därför har de unga kvinnorna dig kär.
4 Tag mig med dig! Låt oss skynda oss!
Konungen har fört mig in i sina kammare.

...

4:5 Dina tuttar är likt ett killingpar, tvillingar av en gasell, som gå i bet ibland liljor.
4:16 »Vakna upp, du nordanvind, och kom, du sunnanvind; blås genom min lustgård, låt dess vällukt strömma ut. Må min vän komma till sin lustgård och äta dess ädla frukter.»
7:6 Huru skön och huru ljuv är du icke, du kärlek, så följd av lust!
7:9 och din mun såsom ljuvaste vin!» »Ja, ett vin som lätt glider ned i min vän och fuktar de slumrandes läppar.
8:1 Ack att du vore såsom en min broder, ammad vid min moders bröst! Om jag då mötte dig därute, så finge jag kyssa dig, och ingen skulle tänka illa om mig därför.
8:2 Jag finge då ledsaga dig, föra dig in i min moders hus, och du skulle undervisa mig; kryddat vin skulle jag giva dig att dricka, saft från mitt granatträd. ----
8:3 Hans vänstra arm vilar under mitt huvud, och hans högra omfamnar mig.
8:8 Vi hava en syster, en helt ung, som ännu icke har någon barm. Vad skola vi göra med vår syster, när tiden kommer, att man vill vinna henne?»
8:9 Är hon en mur, så bygga vi på den ett krön av silver; men är hon en dörr, så bomma vi för den med en cederplanka.»

Der här budet tillämpar jag dygdigt på varje söt tös som min charm biter på. Älskar livet ibland. Det har man en moralisk plikt att göra för annars tar livet slut.
Citera
2023-11-16, 21:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Syftar på hälsa och makt för ens genetiska kluster. Nöjdhet och njutning är en sekundär effekt av makt.

Problemet med selektion på gruppnivå är att den är ineffektiv om man inte är nära släkt. Det redde Haldane ut redan på 1930-talet.

Det kan alltså förklara empati gentemot barn och syskon, men inte varför en hel stam eller nation känner solidaritet med varandra.
Citera
2023-11-17, 00:40
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Definitionen beskriver ju precis det som jag argumenterar för. Just därför att människan inte är kapabel att koppla bort sin bakgrund, sina känslor, sin filosofi, så misslyckas uppdraget. Felet ligger således hos människan; objektiv moral existerar oavsett (inom en kristen teologi).

Dessutom, trots vår ofullständighet, så tänker och resonerar den stora majoriteten (100% av de normalt funtade) identiskt i många fall där det är uppenbart vad som är gott och ont. Det talar för att objektiv moral existerar.
Det är då enbart objektivt för Gud, inte för människor. Gud är en trosuppfattning, inte objektiv.

För människor existerar ingen objektiv moral/etik/lagar, men den Allvetande Skaparen Gud kan i o f uppfatta och förstå allt.

Människan som tror på Gud kan leva efter de lagar och den etik den uppfattar att Gud ger, men då bygger det hela på tro, inte objektivt vetande.

Gud anser nog att det är en objektiv sanning att Gud existerar, men människor måste tro för det går inte att bevisa.
Samma med Guds bud, de är objektivt rätt att leva efter om Gud kan uttala sig, men människor kan inte objektivt uppfatta detta.

Vad som är objektivt för Gud är helt klart inte objektivt rätt för alla människor, fråga folk!

Är det vad som är objektivt rätt moral för för människor vi diskuterar? Eller våra trosuppfattningar om Guds åsikt?
Trosuppfattningar är subjektiva, inte objektiva.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-11-17 kl. 00:55.
Citera
2023-11-17, 01:07
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Dessutom, trots vår ofullständighet, så tänker och resonerar den stora majoriteten (100% av de normalt funtade) identiskt i många fall där det är uppenbart vad som är gott och ont. Det talar för att objektiv moral existerar.
Att människor beter sig på många olika knasiga sätt bevisar inte att det finns ett rätt sätt.

Jag tror Gud givit bud till människan, men det går inte att objektivt bevisa så att alla människor kan se det som en självklar sanning. Det förutsätter tro på Gud.
Citera
2023-11-17, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Problemet med selektion på gruppnivå är att den är ineffektiv om man inte är nära släkt. Det redde Haldane ut redan på 1930-talet.

Det kan alltså förklara empati gentemot barn och syskon, men inte varför en hel stam eller nation känner solidaritet med varandra.

OK, jag hugger på din krok! Barn och syskon ligger nära tillhands att värna, då de rent statistiskt kan förväntas dela en betydande del av ditt DNA! Men, inte lika uppenbart som den grönskäggige främling du, grönskäggige läsare, tilläventyrs råkar möta på vägen en afton..!

Att förneka selektion på "gruppnivå" är detsamma som att förneka Darwins teori om könsurval. Lycka till!
Citera
2023-11-17, 05:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du skrev så här:
Du kanske kan beskriva den kristna vigselceremonin, berätta när den instiftades och förklara hur Gud kommer in i den? På vilket sätt Gud eller de som gifter sig behöver en ceremoni instiftad olika av olika samfund?

Allt handlar om vad människor har för avsikt med varandra. Ingenting handlar om den ceremoni som även bedragare kan genomgå.
Citera
2023-11-17, 10:25
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det är då enbart objektivt för Gud, inte för människor. Gud är en trosuppfattning, inte objektiv.
Nej. Om Gud beskriver den moraliska koden för människan, är det då inte självaste definitionen av objektiv moral?
Citat:
Är det vad som är objektivt rätt moral för för människor vi diskuterar? Eller våra trosuppfattningar om Guds åsikt?
Trosuppfattningar är subjektiva, inte objektiva.
Den objektiva moralen för människan, som i sin tur bygger på förlitan av Guds ord. Förstår inte vad du menar med trosuppfattningar. Om maxfarten på en vägled är 80 km/h så spelar det ju ingen roll vad du har för trosuppfattning om maxfarten - den är 80 km/h oavsett. Samma med Guds ord.
Citera
2023-11-17, 10:28
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Att människor beter sig på många olika knasiga sätt bevisar inte att det finns ett rätt sätt.
Att det finns en Gud som har stiftat en moraliska koden indikerar att det finns ett rätt sätt.

Sedan, det faktum att alla friska människor tänker exakt likadant i flera moraliska situationer antyder också existensen av objektiv moral, men som inte kan härledas från en ateistisk världsåskådning.
Citera
2023-11-17, 10:37
Medlem
Ballooonies avatar
Tänker du som att vi är datorer?
Robotar. Då kan du inte räkna med nån hjälp från Gud. Tror jag.

Ser du inte lite högre kärlek? Det är vägen Sanningen och livet. Finns inget bättre i världen. Jesus.
(Det är värme ljus. Livets vatten. Ett glädjebud! En hörnsten. Gud med oss. levande Gud.
Inga koder eller trista principer.

Johannesevangeliet 3:16-18 SFB98
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.
Citera
2023-11-17, 11:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Att det finns en Gud som har stiftat en moraliska koden indikerar att det finns ett rätt sätt.
Här finns ju problemet att vi inte vet att det finns en gud. Och massvis med människor tror att det finns massvis med olika gudar. Och även dom som tror på samma gud har massvis med olika moraluppfattningar på det.
Kort sagt kan man säga att det finns massvis med problem med det påståendet.

Men visst är det tur att just du har lyckats födas i en familj där dom tror på den rätta boken och sen har lyckats tolka den rätta boken på det rätta sättet?
Synd för alla andra människor på jorden bara, synd att gud är så kass på att föra ut sitt budskap.

Citat:
Sedan, det faktum att alla friska människor tänker exakt likadant i flera moraliska situationer antyder också existensen av objektiv moral, men som inte kan härledas från en ateistisk världsåskådning.
Fast här har du ju helt fel. Människans framgång kommer av att vi på bästa sättet anpassar oss till vår omgivning. Eftersom människan har utvecklats till ett flockdjur, så är en av dom viktigaste sakerna för vår överlevnad hur vi fungerar i vår flock. För att en flock ska fungera tillsammans så måste dom följa samma regler, och det är dom reglerna som har blivit vår moraluppfattning.

Denna helt naturliga förklaring visar också varför olika flockar har utvecklat olika moraluppfattningar, dock är dom grundläggande oftast väldigt lika eftersom dom är avgörande för att en flock över huvud taget ska kunna överleva.

EDIT: Denna helt naturliga förklaring passar alltså bättre in på verkligheten än vad den religiösa gör.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2023-11-17 kl. 11:30.
Citera
2023-11-17, 16:08
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Här finns ju problemet att vi inte vet att det finns en gud.
Att Gud finns är en absolut självklarhet - finns inget annat rationellt svar på universums uppkomst. Men den frågeställningen hör kanske inte till denna tråd?
Citat:
Och massvis med människor tror att det finns massvis med olika gudar. Och även dom som tror på samma gud har massvis med olika moraluppfattningar på det.
Kort sagt kan man säga att det finns massvis med problem med det påståendet.
Ja, detta har du rätt i. Men faktum kvarstår att inom en teistisk filosofi finns potential för objektiv moral - vilket inte är fallet för ateism.
Citat:
Fast här har du ju helt fel. Människans framgång kommer av att vi på bästa sättet anpassar oss till vår omgivning. Eftersom människan har utvecklats till ett flockdjur, så är en av dom viktigaste sakerna för vår överlevnad hur vi fungerar i vår flock. För att en flock ska fungera tillsammans så måste dom följa samma regler, och det är dom reglerna som har blivit vår moraluppfattning.
Detta är felaktigt. Naturen är amoralisk, och att moraliska väsen (människa) har sitt ursprung i naturen är så klart befängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in