2023-11-15, 20:21
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Margaret*a kan aldrig tänkt på regnumret i denna stund hon ser bilen för jag tror inte i denna stund hon ser bilen att hon misstänker dem för något brott då hon ser dem på morgonkvisten i spannet emellan c:a 8.30 -9.30 , utan hon lägger märke till bilen då den just kör på detta märkliga sätt här nere i obygden vid denna tid på morgonen. Vid denna tid på denna Söndagsmorgon har ju inte nyheten om Helenas försvinnanden blivit känt ännu.

Det hon lägger märke till är just att de sitter fyra yngre killar i bilen och minst en av dem vänder sig om oroligt mot henne. Hon lägger märke till att denna bil har en sorts dekal/klistermärke i bak på bilen. ErAn i SR-förhöret får just en sådan fråga om han har haft ett klistermärke vid reg. plåten i bak på sin bil. Han svarar nekande på denna fråga. Varför han får denna fråga är just med högsta sannolikhet för att Trankärrs -vittnet Margaret*a såg ett klistermärke i bak på den bilen hon såg, placerad just på det stället. Då kommer nästa fråga och som ni mycket väl vet, så satte man sådana här "S-märken", "D-märken", "GB-märke" och för den delen också "DK-märken" på denna plats. Denna plats var ju där man helt klart vanligen satte detta märke.

Vi kan faktiskt då starkt anta att det var just ett sådant här "landsmärke" som satt i bak vid reg.plåten på den bil Trankärrs-vittnet såg. Jag tror att det satt en DK-dekal vid reg.plåt på denna bil. Vi vet inte, men jag tror det.
I ett kriminalfall så får ändelsen -vittnet en innebörd som kan vara gravt missvisande om det inte alls hör ihop med dådet. Innan vi vet mycket mer så bör kvinnan i Trankärr kallas bil-observatör och inget annat.

För övrigt är min erfarenhet av folk på landsbygden att de är helt besatta av att skriva upp regnummer både hemma och på ett block i bilen. Inte alla men många.
Citera
2023-11-15, 21:35
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
I ett kriminalfall så får ändelsen -vittnet en innebörd som kan vara gravt missvisande om det inte alls hör ihop med dådet. Innan vi vet mycket mer så bör kvinnan i Trankärr kallas bil-observatör och inget annat.

För övrigt är min erfarenhet av folk på landsbygden att de är helt besatta av att skriva upp regnummer både hemma och på ett block i bilen. Inte alla men många.

Vi har det vi har att gå på, det blir ju inte helt serverat detta fall på ett silverfat. Du måste ju känna någon som helst känsla för att denna observation starkt kan misstänkas höra ihop med detta försvinnande.

Vilka var dessa fyra unga personer som åkte här nere i obygden så här tidigt på just denna dag och vilket var deras egentliga ärende här nere ?

Det klart att detta Trankärrs vittne kände att det var något mycket märkligt med deras sätt att köra på här nere, med detta krypkörande, oroliga bakåtittande och att hon såg dem vid två tillfällen. Det klart att hon tyckte allt detta var mycket märkligt. Hon får sedan reda på att ung kvinna har försvunnit i Mariestad och börjat tänka på vad hon har sett.

Ja, som du säger på landsbygden så är det vanligt att folk är oerhört uppmärksamma på bilar. Sen är det ju så här att allas första impuls är ju inte för den delen, att genast ta fram papper och penna och skriva ner reg. nummret. Men hon lägger märke till denna bil och registrerar dessa detaljer hon anger.

För mig är det stenklart att denna observation hör ihop med försvinnandet. Check.
Citera
2023-11-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om du bara någon jävla gång kan bemöda dig med att läsa inläggen och åtminstone bara lite försöka att förstå, borde du ha förstått!

Då kommer samma förtydligande igen som det till Tuna, men den här gången enbart för dig (eftersom Tuna till slut förstod). Notera särskilt "att jag använder en beskrivande form" och "Men jag ska givetvis skriva om texten enbart för dig!" Fattar du nu, då?

Lugna ner dig. Du har fortfarande fel. Det hjälper inte att du skriker. Dessutom ämnesflykt.

1. Du skrev att händelsen med bilen pockade på uppmärksamhet särskilt mycket eftersom Helena just försvunnit. Detta för att krysta in det så hårt som möjligt i det du är "säker på".
2. Ett par användare påpekar att detta inte är rimligt.
3. Du hoppar på folk med personangrepp, men verkar inte läsa eller förstå vad vi skriver utan du skriker om andra saker.
Dålig stil som förstör tråden.
Citera
2023-11-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, det är tur att vi har den eminenta Judaland i tråden.
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Klockrent Sculley 😊
Och fortsatt starkt av Judaland som håller hårt på vad som är fakta.

I länkade inlägget nämns tre personer i bilen. Judaland, hur många var de?
Citera
2023-11-15, 22:39
Medlem
Citat:
Okey, det är riktigt att vi skall använda en bra samtalston. Ibland blir det något frustrerande dock när vissa användare utan att läsa igenom inläggen först och redan på förhand bestämt sig för att vara mitt emot för sakens skull. Det är där det går snett, då skall energi läggas på att förklara saker igen och återigen.

Detta tröttar ut tråden och skrämmer iväg användare om något. Om vi tar då Trankärrs observationen och om man har sådana svårigheter att förstå denna, att Margaret*a med sällskap uppmärksammade denna bil med dessa personer i, med ett klistermärke/dekal på i bak och som körde märkligt sakta här nere vid denna tid på denna dag, så är det ju INGET konstigt med att de lade denna bil på minnet.

Varför de lade denna bil på minnet var att de är det man GÖR om också omedvetet när man bor så här ute i obygden med vägar som knappt är farbara. Här nere kör ju inte många bilar överhuvudtaget, därför håller man alltså en helt annan koll per automatik faktiskt, på det fåtal bilar som man råkar få syn på. Det sitter alltså i ryggmärgen. Det är stor skillnad på om man bara bor i ett mindre samhälle då man definitivt inte tänker på alla bilar som man ser. Lektion 1 A.

Så när Margaret*a får reda på att en ung kvinna har försvunnit så vill hon rapportera in vad hon sett till Mariestadspolisen. Inget konstigt, udda och osannolikt märkligt med detta alltså.

Att anmärka på 10% av ett inlägg pga att det är överdrifter och syfningsfel är inte att vara mitt emot. Med den logiken kan man ju förstå varför Ugge blir upprörd. Det är inte för att vara mitt emot utan att se till så att saker inte blir trådsanningar. Ta t.ex Ugges dribblande om PU...

PU erkände att han gått genom en buske.
PK påstår en massa saker, PU tillstod inga av de andra sakerna
Ugge: vaför gjorde du det som PK sa, nej de gjorde jag inte...dribbla...repetera...dribbla...rivsår hade du
Massa inlägg senare med mängder av repetition och dribblande, så det har blivit mer eller mindre en trådsanning att PU erkänt rivsår, trots att det inte stämmer bara för att Ugge påstår det 70-11 ggr.
Jag har otaliga gånger bett Ugge om en länk till detta erkännande. I stället för länk, vad får jag? Jo personangrepp
Citera
2023-11-15, 22:40
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Vi har det vi har att gå på, det blir ju inte helt serverat detta fall på ett silverfat. Du måste ju känna någon som helst känsla för att denna observation starkt kan misstänkas höra ihop med detta försvinnande.

Vilka var dessa fyra unga personer som åkte här nere i obygden så här tidigt på just denna dag och vilket var deras egentliga ärende här nere ?

Det klart att detta Trankärrs vittne kände att det var något mycket märkligt med deras sätt att köra på här nere, med detta krypkörande, oroliga bakåtittande och att hon såg dem vid två tillfällen. Det klart att hon tyckte allt detta var mycket märkligt. Hon får sedan reda på att ung kvinna har försvunnit i Mariestad och börjat tänka på vad hon har sett.

Ja, som du säger på landsbygden så är det vanligt att folk är oerhört uppmärksamma på bilar. Sen är det ju så här att allas första impuls är ju inte för den delen, att genast ta fram papper och penna och skriva ner reg. nummret. Men hon lägger märke till denna bil och registrerar dessa detaljer hon anger.

För mig är det stenklart att denna observation hör ihop med försvinnandet. Check.
Ett kardinalfel. Bara för att det olyckligtvis inte finns mycket handfast att gå på så innebär inte det att en observation flera timmar senare en bra bit bort från när och där man tror bortförandet inleddes måste ha med saken att göra. I andra ärenden så dräller det med händelser i periferin av denna karaktär som inte alls har med fallet att göra och som direkt glöms när något blir uppklarat och förklarat närmare. Jag är rädd för Trankärrs-observationen kommer att hamna i den lådan. Men visst kan jag ha fel i det.
Citera
2023-11-15, 22:44
Medlem
Citat:
Margaret*a kan aldrig tänkt på regnumret i denna stund hon ser bilen för jag tror inte i denna stund hon ser bilen att hon misstänker dem för något brott då hon ser dem på morgonkvisten i spannet emellan c:a 8.30 -9.30 , utan hon lägger märke till bilen då den just kör på detta märkliga sätt här nere i obygden vid denna tid på morgonen. Vid denna tid på denna Söndagsmorgon har ju inte nyheten om Helenas försvinnanden blivit känt ännu.

Det hon lägger märke till är just att de sitter fyra yngre killar i bilen och minst en av dem vänder sig om oroligt mot henne. Hon lägger märke till att denna bil har en sorts dekal/klistermärke i bak på bilen. ErAn i SR-förhöret får just en sådan fråga om han har haft ett klistermärke vid reg. plåten i bak på sin bil. Han svarar nekande på denna fråga. Varför han får denna fråga är just med högsta sannolikhet för att Trankärrs -vittnet Margaret*a såg ett klistermärke i bak på den bilen hon såg, placerad just på det stället. Då kommer nästa fråga och som ni mycket väl vet, så satte man sådana här "S-märken", "D-märken", "GB-märke" och för den delen också "DK-märken" på denna plats. Denna plats var ju där man helt klart vanligen satte detta märke.

Vi kan faktiskt då starkt anta att det var just ett sådant här "landsmärke" som satt i bak vid reg.plåten på den bil Trankärrs-vittnet såg. Jag tror att det satt en DK-dekal vid reg.plåt på denna bil. Vi vet inte, men jag tror det.

Inte omöjligt, men jag tror att man kommer ihåg ett nationalitetsmärke mer än "my Toyota is fantastic", "Lidköpings brukshundsklub" eller "CaravanClub". Vet ju dock inte hur observatören fungerar.

Var ErAn:s bil danskregistrerad? Om inte får man ju inte ha DK-märke. Var den danskreggad måste den ju, vid den här tidpunkten, ha ett DK-märke.
Citera
2023-11-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ett kardinalfel. Bara för att det olyckligtvis inte finns mycket handfast att gå på så innebär inte det att en observation flera timmar senare en bra bit bort från när och där man tror bortförandet inleddes måste ha med saken att göra. I andra ärenden så dräller det med händelser i periferin av denna karaktär som inte alls har med fallet att göra och som direkt glöms när något blir uppklarat och förklarat närmare. Jag är rädd för Trankärrs-observationen kommer att hamna i den lådan. Men visst kan jag ha fel i det.

Bra förklarat!
Det här är ett stendumt sätt at tänka, som förekommit i tråden många gånger, och i värsta fall med "krav" från påhejarna att motbevis ska redovisas. (Exempel, vad gjorde annars bilen där ute, den här tiden?)
Citera
2023-11-16, 15:56
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Min fetning. Helt riktigt av dig.

Varför tycker du det är så konstigt att denna observation görs cirkus en kvart bort med bil från brottsplatsen i Kohagen de timmarna efter brottet ? Vad exakt är det som är så underligt med detta ? Kroppen låg inte kvar i Kohagen vid lekplatsen , man flyttade kroppen någon annanstans. Vart borde man kört denna kropp ?, Ja ut från Mariestad tätort förslagsvis ? Börja där och tänk från det.

Det finns alltså två alternativ då varför denna bil körde här nere i Trankärr på denna speciella tid och dag. Antingen hade de inte något med försvinnandet att göra eller så hade de det. Om de inte hade något med försvinnandet att göra, vad var i så fall deras ärende där ? Varför har inte dessa unga killar kommit fram och sagt att : "de var vi". Var de turister som åkte där så tidigt på säsongen emotsatt vad Margaret*a själv trodde och vad gjorde de där egentligen så tidigt just på denna dag ? Vad skulle de göra och se för något ? Hallå.
Senast redigerad av IB03 2023-11-16 kl. 16:12.
Citera
2023-11-16, 18:12
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Min fetning. Helt riktigt av dig.

Varför tycker du det är så konstigt att denna observation görs cirkus en kvart bort med bil från brottsplatsen i Kohagen de timmarna efter brottet ? Vad exakt är det som är så underligt med detta ? Kroppen låg inte kvar i Kohagen vid lekplatsen , man flyttade kroppen någon annanstans. Vart borde man kört denna kropp ?, Ja ut från Mariestad tätort förslagsvis ? Börja där och tänk från det.

Det finns alltså två alternativ då varför denna bil körde här nere i Trankärr på denna speciella tid och dag. Antingen hade de inte något med försvinnandet att göra eller så hade de det. Om de inte hade något med försvinnandet att göra, vad var i så fall deras ärende där ? Varför har inte dessa unga killar kommit fram och sagt att : "de var vi". Var de turister som åkte där så tidigt på säsongen emotsatt vad Margaret*a själv trodde och vad gjorde de där egentligen så tidigt just på denna dag ? Vad skulle de göra och se för något ? Hallå.
Läste du Vradrs post strax ovan?
Citera
2023-11-16, 20:02
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Bra förklarat!
Det här är ett stendumt sätt at tänka, som förekommit i tråden många gånger, och i värsta fall med "krav" från påhejarna att motbevis ska redovisas. (Exempel, vad gjorde annars bilen där ute, den här tiden?)

Ja, det är precis detta nu du skall ge en sannolik alternativ förklaring på om nu inte denna bil hade med detta försvinnande att göra. Detta blir just stendumt för dig, för jag skall hjälpa dig med att det finns ingen särskilt vettig alternativ förklaring på denna bils körande här nere, vid just denna speciella tidpunkt denna dag.

Du får gärna försöka att ge din syn på denna bil, om du inte tror att den har med detta försvinnande att göra. Nej, det håller inte att bara säga att det inte är bevisat att den har med försvinnandet att göra. Det kan man ju säga om allting, att det inte är bevisat att Helena är död bl a och tills dess behöver ingen ens fundera på om ett brott ligger bakom hennes försvinnande.
Citera
2023-11-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ja, det är precis detta nu du skall ge en sannolik alternativ förklaring på om nu inte denna bil hade med detta försvinnande att göra. Detta blir just stendumt för dig, för jag skall hjälpa dig med att det finns ingen särskilt vettig alternativ förklaring på denna bils körande här nere, vid just denna speciella tidpunkt denna dag.

Du får gärna försöka att ge din syn på denna bil, om du inte tror att den har med detta försvinnande att göra. Nej, det håller inte att bara säga att det inte är bevisat att den har med försvinnandet att göra. Det kan man ju säga om allting, att det inte är bevisat att Helena är död bl a och tills dess behöver ingen ens fundera på om ett brott ligger bakom hennes försvinnande.

Nej, jag kommer inte att ge en sannolik alternativ förklaring.

Utav alla 1000 andra anledningar, egentligen oändligt antal andra anledningar, är det inte säkert att någon av dem har hög sannolikhet, men totalt blir summan av alla de andra scenarierna ganska stor.
Att bedömma sannolikheten för dessa är givetvis subjektivt och det är inte meningsfullt att diskutera dem, då alla har olika syn på det.

Klart är i alla fall att osannolika saker inträffar ofta.
Ett exempel är denna:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1wod6/frun-sparkades-ihjal-av-en-alg--han-fick-skulden
Ingen kunde komma på någon annan rimlig förklaring förrän det uppdagades att hon blivit ihjälsparkad av en älg. (Obs, jag drar inga paralleller till detta fall i övrigt, bara visa att osannolika saker händer)

Bilar kör på små vägar av en mängd skäl. Jag vet en massa skäl och de kan säkert upplevas som skumma.

I detta fall har vi dessutom osäkerheter i observationen(människan är bevisat dålig på att minnas saker), osäkerheter i observatörens berättelses sanningshalt, Judalands förståelse av berättelsen osv...
"Tråden" vet inte ens att det gått till på det här viset.

Ni, du mfl, för ett snett resonemang och argumentation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in