2023-11-15, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Då brukar det tillhöra god sed att berätta vad det istället är för något. Är det hydraulolja man har i dom där rackarna? Samma som till domkrafter etc?!

Det har antagligen att göra med packningarna i dom vilken olja man skall ha.

Nej hydraulolja har man inte i någon jag känner till. Vissa modeller av cykelbromsar ska man använda DOT-vätska i, medan andra ska ha mineralolja. Oftast står det på bromsen vad man ska ha eftersom det är viktigt att man inte använder fel.

DOT är ju en standard så då kan man köpa valfri som uppfyller DOT 4.1, eller vad man ska ha till den aktuella bromsen. Mineraloja är inte standardiserat utan bromstillverkarna hänvisar till sin egen olja. Mineraloljan de säljer är väl paraffinolja med ev tillsatser och ofta färgad.

Jag har en luftningssats från Ezmtb som fungerat bra än så länge. Jag har en lite-variant med plastadaptrar, två sprutor, och en tratt. Tratten är för de som har envägslufning, framförallt Shimano. Med hjälp av adaptrar går tratten dock att använda till andra märken, men jag har märkt att det ibland kan krävas två sprutor och att man trycker bromsoljan upp och ner ett par gånger för att få bort all luft i bl.a. de Tektrobromsa jag har.

Det kan räcka att använda tratten på handtaget om man bara behöver fylla på lite olja. För större luftning på Shimanobromsar med envägsluftning brukar jag använda en spruta med ca 20 ml bromsolja i oket, medan tratten används på handtaget för att fånga upp den gamla oljan.
Senast redigerad av Hominem 2023-11-15 kl. 13:40.
Citera
2023-11-15, 13:40
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det är det jag inte minns exakt. Men tror jag öppna nån skruv uppe vid hantaget och fyllde i med en spruta typ och samtidigt öppnade och släppte ur luft nere vid bromsen och när det kom ren vätska skruvade åt bara. Nåt sånt.

Kolla youtube?
Jo men på youtube är det lite olika. Vissa gör byten och då släpper man ut olja nere vid bromsen och vissa säger att det är så jäkla viktigt att göra på ett speciellt sätt medan andra säger att det bara är att fylla på med en spruta lite långsamt typ.

Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Ja?! det är väl vanliga skivbromar. Ska vara något med DOT. antagligen 4+.

Jag byter varje år på min moppe och på bilen med några års mellanrum. Det drar åt sig fukt och vatten i oljan efter ett tag. Du bör köpa sådan där avluftare med ventil på biltema annars drar du in luft när du tömmer ut den gamla vätskan.
Nej DOT ska det inte vara på denna. Då ställer man till det som jag förstått det. Sån här ska det vara: https://www.cykelkraft.se/mineralolja-shimano-for-hydraliska-skivbromsar-100-ml?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9dGqBhAqEiwAmRpTC73e -f3fWgOsydHEUjx5_-4hdqqq-X8Iuq7skJf4heOT-J9lSyd7zBoCJbkQAvD_BwE
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2023-11-15 kl. 13:42.
Citera
2023-11-15, 13:41
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Nej hydraulolja har man inte i någon jag känner till. Vissa modeller av cykelbromsar ska man använda DOT-vätska i, medan andra ska ha mineralolja. Oftast står det på bromsen vad man ska ha eftersom det är viktigt att man inte använder fel.

DOT är ju en standard så då kan man köpa valfri som uppfyller DOT 4.1, eller vad man ska ha till den aktuella bromsen. Mineraloja är inte standardiserat utan bromstillverkarna hänvisar till sin egen olja. Mineraloljan de säljer är väl paraffinolja med ev tillsatser och ibland färgad.

Jag har en luftningssats från Ezmtb som fungerat bra än så länge. Jag har en lite-variant med plastadaptrar, två sprutor, och en tratt. Tratten är för de som har envägslufning, framförallt Shimano. Med hjälp av adaptrar går tratten dock att använda till andra märken, men jag har märkt att det ibland kan krävas två sprutor och att man trycker bromsoljan upp och ner ett par gånger för att få bort all luft i bl.a. de Tektrobromsa jag har.

Det kan räcka att använda tratten på handtaget om man bara behöver fylla på lite olja. För större luftning på Shimanobromsar med envägsluftning brukar jag använda en spruta med ca 20 ml bromsolja i oket, medan tratten fylls med den gamla oljan.

Bromsvätska, bromsolja, hydraulolja eller vad ni nu väljer kalla det finns i olika utföranden. Kan både vara syntetisk eller mineral eller blandning av båda. Man brukar använda sig av specen. Såg någon shimanoolja som var en vanlig hydraulisk mineralolja som var färgad röd. Hydraulolja finns i literförpackning på biltema för 70 spänn. Fast onödigt att köpa mer än vad man behöver. Då man vill ha så färsk olja som möjligt när man byter. Så man får ändå slänga resten av oljan.
Citera
2023-11-15, 13:44
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jo men på youtube är det lite olika. Vissa gör byten och då släpper man ut olja nere vid bromsen och vissa säger att det är så jäkla viktigt att göra på ett speciellt sätt medan andra säger att det bara är att fylla på med en spruta lite långsamt typ.

Nej DOT ska det inte vara på denna. Då ställer man till det som jag förstått det

Ja ska det inte vara dot ska man inte hälla i dot. Det verkar vara en vanlig hydraulolja med lite tillsatser man kör ner i en del av cyklarna. Köp shimanosolja för bromsar om det är sådan hydraulolja som efterfrågas. Det blir billigare även om det är mindre i förpackningen, för du vill inte ha mer olja än vad du gör av med ändå.
Citera
2023-11-15, 13:47
Medlem
Citat:

Nej DOT ska det inte vara på denna. Då ställer man till det som jag förstått det. Sån här ska det vara: https://www.cykelkraft.se/mineralolja-shimano-for-hydraliska-skivbromsar-100-ml?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9dGqBhAqEiwAmRpTC73e -f3fWgOsydHEUjx5_-4hdqqq-X8Iuq7skJf4heOT-J9lSyd7zBoCJbkQAvD_BwE

Ja du får testa.. Ska fixa en broms på min cykel när jag får tid då den inte tar alls.. kan återkomma i så fall. Kommer inte byta iaf
Citera
2023-11-15, 13:54
Medlem
Surfa in på happyride annars. Där får du garanterat hjälp, kan va lite svårt att hitta bland allt bara.
Citera
2023-11-15, 13:57
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
https://www.amazon.se/-/en/dp/B091FWHR2W?psc=1&smid=AUR2JCS4DU08&ref_=chk_typ_qu icklook_titleToDp

Beställde det där. Borde ju funka. Dock hört att tratten inte passar till min cykel om det är till Shimano som det står där men får chansa och annars bara köra med sprutan.
Citera
2023-11-15, 14:00
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ja du får testa.. Ska fixa en broms på min cykel när jag får tid då den inte tar alls.. kan återkomma i så fall. Kommer inte byta iaf
Gör gärna så. Jag uppdaterar här jag också när jag får kitet nästa vecka. Tack för tipset om happyride också, kände inte till den sidan sen tidigare.
Citera
2023-11-15, 15:43
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:

Ja är det shimano ska det vara mineralolja vill jag minnas, beror på material i packningar mm
Citera
2023-11-15, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Va... Sen när är det mineralolja i bromsar? Brukar ju va bromsvätska som absolut inte är mån olja...
Inte på cycklar.
Citera
2023-11-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Inte på cycklar.
Nä tydligen så.
Citera
2023-11-15, 19:09
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Ja är det shimano ska det vara mineralolja vill jag minnas, beror på material i packningar mm
Tror inte det är Shimano. Är nog nån billig kopia. Men att det ska vara mineralolja vet jag till 100% Det står tom. "mineral oil" vid handtagen.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B091FWHR2W?psc=1&smid=AUR2JCS4DU08&ref_=chk_typ_qu icklook_titleToDp beställde denna som sagt. Tror dock inte tratten kommer passa för har hört andra med likadan cykel säga det men då borde ju sprutan räcka?

Ska iaf. börja där. Hjälper inte det så får jag nog byta klossar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in