Citat:
Ursprungligen postat av
paskharen
Då brukar det tillhöra god sed att berätta vad det istället är för något. Är det hydraulolja man har i dom där rackarna? Samma som till domkrafter etc?!
Det har antagligen att göra med packningarna i dom vilken olja man skall ha.
Nej hydraulolja har man inte i någon jag känner till. Vissa modeller av cykelbromsar ska man använda DOT-vätska i, medan andra ska ha mineralolja. Oftast står det på bromsen vad man ska ha eftersom det är viktigt att man inte använder fel.
DOT är ju en standard så då kan man köpa valfri som uppfyller DOT 4.1, eller vad man ska ha till den aktuella bromsen. Mineraloja är inte standardiserat utan bromstillverkarna hänvisar till sin egen olja. Mineraloljan de säljer är väl paraffinolja med ev tillsatser och ofta färgad.
Jag har en luftningssats från Ezmtb som fungerat bra än så länge. Jag har en lite-variant med plastadaptrar, två sprutor, och en tratt. Tratten är för de som har envägslufning, framförallt Shimano. Med hjälp av adaptrar går tratten dock att använda till andra märken, men jag har märkt att det ibland kan krävas två sprutor och att man trycker bromsoljan upp och ner ett par gånger för att få bort all luft i bl.a. de Tektrobromsa jag har.
Det kan räcka att använda tratten på handtaget om man bara behöver fylla på lite olja. För större luftning på Shimanobromsar med envägsluftning brukar jag använda en spruta med ca 20 ml bromsolja i oket, medan tratten används på handtaget för att fånga upp den gamla oljan.