Citat:
Ursprungligen postat av
ensam87a
Har bara gjort det någon gång så minns inte riktigt. Byta oljan tror jag inte du behöver. Men hur var det? Du fyller på uppe vid hantaget och luftar nere vid bromsen?
Vet inte. Sett nån video där de följer slangen till bromsarna men det verkar vara om de ska byta allting? Alltså inte nödvändigt vid enbart påfyllning? Sen ska man ju bromsa lite så oljan bubblar in så att säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
Byte behövs i regel inte, men för cyklar som används i svenskt klimat skall det vara syntetolja, inte mineralolja. Mineraloljan blir för seg i kyla och bromsen kan då bli trög. En del byter alltså ut oljan till syntetolja.
Okej. Mtp. att cykeln inte är jättegammal (borde dock bytt oljan tidigare) så känns ett helt byte kanske som överkurs.
Ang. mineral vs syntet är det väl dumt om jag fyller på med syntetolja när det redan är mineralolja i? Och bromsarna funkade bra i kylan förra vintern, är nu när den inte fyllts på på ett tag de är dåliga. Jag får fylla på mer ofta i framtiden helt enkelt om det nu är så enkelt som att det räcker med spruta+olja och att man bara skruvar loss och fyller på, bromsar lite och sen är det klart.