• 1
  • 2
2023-11-15, 11:30
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Har sökt runt och tycker det verkar onödigt komplicerat och vissa engelska ord och så ställer till det när jag försöker lista ut hur jag ska göra.

Borde det inte bara räcka med att köpa en plastspruta och mineralolja till cykelbromsar och fylla i sprutan och sen fylla i där man ska på cykeln? Eller måste man hålla på med att köpa ett "bleed kit" och få ut den gamla oljan? Min är en elcykel från Kina och läst mig till att Shimanos originalkit som de säljer inte passar. Men är inte det överflödigt att köpa ett bleed kit eller tänker jag fel? Borde ju räcka med att ha oljan och en spruta (tom. en vanlig tratt lär väl funka men då rinner det ju på till skillnad från om man har en spruta)

Och jag kan säkert hitta nåt kit enkelt om det skulle behövas och verkar lätt men behöver jag tömma gamla oljan också? Då känns det mer komplicerat. Cykeln är typ 18mån gammal så borde bytt olja för typ ett halvår sen.
Citera
2023-11-15, 11:31
Medlem
Fartarallts avatar
Funkar med en spruta eller en liten tratt oxå. Behövs inget special
Citera
2023-11-15, 11:36
Medlem
Har bara gjort det någon gång så minns inte riktigt. Byta oljan tror jag inte du behöver. Men hur var det? Du fyller på uppe vid hantaget och luftar nere vid bromsen?
Citera
2023-11-15, 11:39
Medlem
Megaforces avatar
Byte behövs i regel inte, men för cyklar som används i svenskt klimat skall det vara syntetolja, inte mineralolja. Mineraloljan blir för seg i kyla och bromsen kan då bli trög. En del byter alltså ut oljan till syntetolja.
Citera
2023-11-15, 11:46
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Funkar med en spruta eller en liten tratt oxå. Behövs inget special
https://youtube.com/shorts/_Me51XK30...5jqWgKlEJtTAaY

Så typ så där skulle funka?
Citera
2023-11-15, 11:52
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Har bara gjort det någon gång så minns inte riktigt. Byta oljan tror jag inte du behöver. Men hur var det? Du fyller på uppe vid hantaget och luftar nere vid bromsen?
Vet inte. Sett nån video där de följer slangen till bromsarna men det verkar vara om de ska byta allting? Alltså inte nödvändigt vid enbart påfyllning? Sen ska man ju bromsa lite så oljan bubblar in så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Byte behövs i regel inte, men för cyklar som används i svenskt klimat skall det vara syntetolja, inte mineralolja. Mineraloljan blir för seg i kyla och bromsen kan då bli trög. En del byter alltså ut oljan till syntetolja.
Okej. Mtp. att cykeln inte är jättegammal (borde dock bytt oljan tidigare) så känns ett helt byte kanske som överkurs.

Ang. mineral vs syntet är det väl dumt om jag fyller på med syntetolja när det redan är mineralolja i? Och bromsarna funkade bra i kylan förra vintern, är nu när den inte fyllts på på ett tag de är dåliga. Jag får fylla på mer ofta i framtiden helt enkelt om det nu är så enkelt som att det räcker med spruta+olja och att man bara skruvar loss och fyller på, bromsar lite och sen är det klart.
Citera
2023-11-15, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Vet inte. Sett nån video där de följer slangen till bromsarna men det verkar vara om de ska byta allting? Alltså inte nödvändigt vid enbart påfyllning? Sen ska man ju bromsa lite så oljan bubblar in så att säga.

Jag har tre cyklar med skivbromsar som är mellan 2 och 7 år. Har aldrig bytt olja i någon men fyllt på i den ena ett par gånger eftersom den verkar läcka lite.
Citera
2023-11-15, 12:36
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag har tre cyklar med skivbromsar som är mellan 2 och 7 år. Har aldrig bytt olja i någon men fyllt på i den ena ett par gånger eftersom den verkar läcka lite.
Nice. På vilket sätt fyller du på?
Citera
2023-11-15, 12:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Okej. Mtp. att cykeln inte är jättegammal (borde dock bytt oljan tidigare) så känns ett helt byte kanske som överkurs.

Ang. mineral vs syntet är det väl dumt om jag fyller på med syntetolja när det redan är mineralolja i? Och bromsarna funkade bra i kylan förra vintern, är nu när den inte fyllts på på ett tag de är dåliga. Jag får fylla på mer ofta i framtiden helt enkelt om det nu är så enkelt som att det räcker med spruta+olja och att man bara skruvar loss och fyller på, bromsar lite och sen är det klart.

Det är inga problem att blanda syntet och mineralolja, men om du har läckor så kan dessa förvärras om man har i syntetolja eftersom oljan då lättare rinner ut..
Citera
2023-11-15, 12:52
Medlem
Va... Sen när är det mineralolja i bromsar? Brukar ju va bromsvätska som absolut inte är mån olja...
Citera
2023-11-15, 12:56
Medlem
Citat:
Nice. På vilket sätt fyller du på?

Det är det jag inte minns exakt. Men tror jag öppna nån skruv uppe vid hantaget och fyllde i med en spruta typ och samtidigt öppnade och släppte ur luft nere vid bromsen och när det kom ren vätska skruvade åt bara. Nåt sånt.

Kolla youtube?
Citera
2023-11-15, 12:58
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Va... Sen när är det mineralolja i bromsar? Brukar ju va bromsvätska som absolut inte är mån olja...

Ja?! det är väl vanliga skivbromar. Ska vara något med DOT. antagligen 4+.

Jag byter varje år på min moppe och på bilen med några års mellanrum. Det drar åt sig fukt och vatten i oljan efter ett tag. Du bör köpa sådan där avluftare med ventil på biltema annars drar du in luft när du tömmer ut den gamla vätskan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in