2023-11-15, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Va... Sen när är det mineralolja i bromsar? Brukar ju va bromsvätska som absolut inte är mån olja...

https://www.cykelkraft.se/mineralolja-shimano-for-hydraliska-skivbromsar-100-ml?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9dGqBhAqEiwAmRpTC_7R MRB2n8mE1iBdPpRlKqnmISxCXkeW5HH7UrgBUKn-Ag3DTzFMeBoCVSAQAvD_BwE

Tydligen typ samma sak som LHM som är i fjädrignen till cittror om jag inte fattat helt fel
Citera
2023-11-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Ja?! det är väl vanliga skivbromar. Ska vara något med DOT. antagligen 4+.

Jag byter varje år på min moppe och på bilen med några års mellanrum. Det drar åt sig fukt och vatten i oljan efter ett tag. Du bör köpa sådan där avluftare med ventil på biltema annars drar du in luft när du tömmer ut den gamla vätskan.
Men varför skriver vissa bromsolja? Har ju inget med olja att göra överhuvudtaget.
Citera
2023-11-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
https://www.cykelkraft.se/mineralolja-shimano-for-hydraliska-skivbromsar-100-ml?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9dGqBhAqEiwAmRpTC_7R MRB2n8mE1iBdPpRlKqnmISxCXkeW5HH7UrgBUKn-Ag3DTzFMeBoCVSAQAvD_BwE

Tydligen typ samma sak som LHM som är i fjädrignen till cittror om jag inte fattat helt fel
Typ hydralolja då?
Citera
2023-11-15, 13:09
Medlem
Citat:
Men varför skriver vissa bromsolja? Har ju inget med olja att göra överhuvudtaget.
Ok jag ger mig.. På bilar är det inte sån olja
Citera
2023-11-15, 13:12
Medlem
paskharens avatar
Citat:

Det brukar kallas så i dagligt tal. Många saker som kallas felaktiga termer i folkmun. Det får man ha överseende med såvida man inte har autistiska störningar.

Frågan är om inte den där shimanooljan är vanligt dot 4.1 olja?! Jag tror det! Dom brukar göra så och omförpacka den samtidigt som den prisjusteras rejält uppåt.
Citera
2023-11-15, 13:13
Medlem
Citat:
Det brukar kallas så i dagligt tal. Många saker som kallas felaktiga termer i folkmun. Det får man ha överseende med såvida man inte har autistiska störningar.

Frågan är om inte den där shimanooljan är vanligt dot 4.1 olja?! Jag tror det! Dom brukar göra så och omförpacka den samtidigt som den prisjusteras rejält uppåt.
Kan va så
Citera
2023-11-15, 13:13
Medlem
Citat:
Typ hydralolja då?

Ja precis. Nej det är ju inte alls samma sak som bilar där det iofs också kallas olja men inte alls är det
Citera
2023-11-15, 13:14
Medlem
Citat:

Nej det är inte alls dot 4.1. Det är en helt annan sak
Citera
2023-11-15, 13:16
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Nej det är inte alls dot 4.1. Det är en helt annan sak

Då brukar det tillhöra god sed att berätta vad det istället är för något. Är det hydraulolja man har i dom där rackarna? Samma som till domkrafter etc?!

Det har antagligen att göra med packningarna i dom vilken olja man skall ha.
Citera
2023-11-15, 13:19
Medlem
Citat:
Då brukar det tillhöra god sed att berätta vad det istället är för något. Är det hydraulolja man har i dom där rackarna? Samma som till domkrafter etc?!

Det har antagligen att göra med packningarna i dom vilken olja man skall ha.

Nu har jag inte stenkoll.. Kan jag erkänna. Men i cyklars bromsar är det verkligen olja, enligt happyride typ LHM-olja som bla används i Cittrors fjädring och i styrservo på en del bilar. Bromsvätska i bilar är inte olja utan kalls väl "vätska". Nu ska inte jag va för mästrig för jag har inte stenkoll..
Citera
2023-11-15, 13:23
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Nu har jag inte stenkoll.. Kan jag erkänna. Men i cyklars bromsar är det verkligen olja, enligt happyride typ LHM-olja som bla används i Cittrors fjädring och i styrservo på en del bilar. Bromsvätska i bilar är inte olja utan kalls väl "vätska". Nu ska inte jag va för mästrig för jag har inte stenkoll..

Bromsvätska är den korrekta benämningen. Bromsvätska DOT 5 tex. Jag har hört alla möjliga uttryck för det där. Man brukar gå på specen. Hur som helst ser ut att vara vanlig hydraulolja som man tröcker i dom där bromsarna. Går att köpa literis till billigare peng, dock helt onödigt för man kommer bara använda någon deciliter på sin höjd, om ens det. Lika bra att köpa shimanos omtryckta bromsolja.
Citera
2023-11-15, 13:25
Medlem
volvo666s avatar
mineralolja är en utdaterad produkt till bromsvätska idag används något som inte allt är olja utan en tämligen kemisk vätska utan lipider oljan kommer degradera ytterst fort samt torka ut gummislangarna men okej till cykel funkar ju mineralolja absolut ingen större operation skulle rekommendera att du använder en spolspruta eller annan spruta med skaplig storlek
Senast redigerad av volvo666 2023-11-15 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in