2023-11-16, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Tror inte det är Shimano. Är nog nån billig kopia. Men att det ska vara mineralolja vet jag till 100% Det står tom. "mineral oil" vid handtagen.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B091FW...look_titleToDp beställde denna som sagt. Tror dock inte tratten kommer passa för har hört andra med likadan cykel säga det men då borde ju sprutan räcka?

Ska iaf. börja där. Hjälper inte det så får jag nog byta klossar också.

När det står att satsen är avsedd för Shimano så kan man inte räkna med att den fungerar till andra märken. I universiella satser så brukar det ingå ett antal adaptrar med olika gängor. Shimanos bromsok brukar väl ha luftningsnippel som man trycker fast slangen som går till sprutan på, och en skruv som öppnar flödet till/från nippeln. Men t.ex. mina Tektrobromsar har ingen nippel utan bara en skruv som man tar bort för att öppna en port, och där skruvar man fast en adapter med rätt gänga som man satt fast på slangen till sprutan.
Citera
2023-11-16, 01:11
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
När det står att satsen är avsedd för Shimano så kan man inte räkna med att den fungerar till andra märken. I universiella satser så brukar det ingå ett antal adaptrar med olika gängor. Shimanos bromsok brukar väl ha luftningsnippel som man trycker fast slangen som går till sprutan på, och en skruv som öppnar flödet till/från nippeln. Men t.ex. mina Tektrobromsar har ingen nippel utan bara en skruv som man tar bort för att öppna en port, och där skruvar man fast en adapter med rätt gänga som man satt fast på slangen till sprutan.
Synd då att jag valde bort just tektro. Men aja vi får väl se. Bara jag får i oljan lite långsamt känns ju som det mest viktiga och sen är det antingen Shimano eller en ren klon som jag förstått det (växlarna är Shimano för övrigt) Men har för mig jag läst på ett annat forum om just den cykeln att en skrev att tratten inte passar om man köper de som det står Shimano på men vet ju inte exakt vad den personen köpte för kit.
Citera
2023-11-16, 08:44
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Synd då att jag valde bort just tektro. Men aja vi får väl se. Bara jag får i oljan lite långsamt känns ju som det mest viktiga och sen är det antingen Shimano eller en ren klon som jag förstått det (växlarna är Shimano för övrigt) Men har för mig jag läst på ett annat forum om just den cykeln att en skrev att tratten inte passar om man köper de som det står Shimano på men vet ju inte exakt vad den personen köpte för kit.

Jag rekommenderar att du retunerar den och köper passande kit. Eftersom du köpte det på amazonas är det gratis och hur lätt som helst att göra en retur. Det där Tektro såg ut att ha helt annorlunda grejer i sitt kit nämligen.
Citera
2023-11-20, 14:05
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Fått kitet nu. Tratten från Shimano passade perfekt så förstår inte de som sa att den inte skulle passa. Dock hade jag inte verktyg nog på höger sida så där fyllde jag på lite direkt från flaskan men behövdes inte mycket där.

Men! jag tror jag förvärrat situationen för gummiringen på skruven lossnade på båda sidor. Jag trodde det skulle bli kladdigt (vilket det inte blev alls) så gjorde det utomhus och ringarna försvann i snön... Trots att jag på förhand försökte vara försiktig med dem och hört att man ska se till så de inte försvinner men de ramlade ner i snön och när jag tog upp skruvarna var ringarna borta Är det superviktigt att få tag på nya skruvar med tätningsring?
Citera
2023-11-20, 15:49
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Hittade o-ringarna. De satt fast på tratten. Tur.

Men vett fan hur det här gick ändå. Kollade igen nu inomus. Satte tratten på vänster sida och bromsade och såg typ 2 bubblor sen kunde jag bromsa hur mycket som helst utan att fler bubblor kom upp, när jag försökte igen inomhus hände ingenting. Såg nu att tratten inte passade perfekt, var lite skevt. På höger sida passade inte tratten alls då jag inte kom åt (har tappat den storleken på insexnyckel som behövdes för att vrida bromshandtaget) så hällde direkt från flaskan rätt i och bromsade lite. Tycker bromsarna känns betydligt tightare och bättre respons men var inte alls som jag sett på nån video eller instruktion då jag inte verkade få ut mycket luft mer än två bubblor på ena bromsen. Aja funkar det så funkar det ju. Orolig över att det ska ställa till nåt i framtiden bara.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2023-11-20 kl. 15:51.
Citera
2023-11-27, 18:26
Medlem
Att byta bromsolja på en cykel kan vara en relativt enkel process, men det är viktigt att vara försiktig eftersom det kan finnas risker om det inte görs korrekt.

Du har rätt i att det finns bleed kits tillgängliga för att underlätta processen, men i vissa fall kan det vara möjligt att göra det med en enkel spruta och ny bromsolja. Men att tömma den gamla oljan är en viktig del av processen eftersom du inte vill ha en blandning av olika oljor i bromssystemet, vilket kan påverka bromsförmågan och komponenterna över tid.

Att använda en spruta för att trycka ut den gamla oljan och sedan fylla på med ny olja är en vanlig metod. Det finns vissa steg att följa:

Töm den gamla oljan: Använd sprutan för att försiktigt pressa ut den gamla oljan från bromscylindern och bromsslangen. Det är viktigt att vara noggrann så att du får ut så mycket av den gamla oljan som möjligt.

Fyll på med ny olja: Efter att du har tömt bromssystemet, fyll cylindern med den nya oljan. Var försiktig så att inga luftbubblor kommer in i systemet.

Blekning (om det behövs): Om det fortfarande finns luftbubblor i systemet efter att du har fyllt på med ny olja kan du behöva blöda bromsen för att få ut luften och säkerställa att bromsfunktionen är korrekt.

Att använda en tratt istället för en spruta kan vara klurigt eftersom det kan vara svårt att kontrollera flödet av oljan och undvika spill. En spruta ger mer precision och kontroll över hur mycket olja som fylls på.

Om du känner dig osäker på processen eller om du inte har erfarenhet av att underhålla bromssystemet på din elcykel, kan det vara klokt att söka professionell hjälp för att undvika skador på cykeln eller eventuella säkerhetsrisker. Att ha rätt verktyg och veta exakt hur man utför proceduren är viktigt för att säkerställa en säker och korrekt service av bromssystemet.
Citera
2023-11-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giwi
Töm den gamla oljan: Använd sprutan för att försiktigt pressa ut den gamla oljan från bromscylindern och bromsslangen. Det är viktigt att vara noggrann så att du får ut så mycket av den gamla oljan som möjligt.

Fyll på med ny olja: Efter att du har tömt bromssystemet, fyll cylindern med den nya oljan. Var försiktig så att inga luftbubblor kommer in i systemet.

Ska man alltså först ersätta den gamla oljan med luft, för att sedan ersätta luften med ny olja? Är det inte bättre att undvika att trycka in luft i systemet då det är något man inte vill ha när jobbet är färdigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Giwi
Att använda en tratt istället för en spruta kan vara klurigt eftersom det kan vara svårt att kontrollera flödet av oljan och undvika spill. En spruta ger mer precision och kontroll över hur mycket olja som fylls på.

Det är sant, om man bara använder en tratt så kan man bara göra en liten påfyllning uppe vid bromshandtaget. Vill jag göra en luftning av hela systemet så fyller jag på med en spruta i bromsoket, och samlar upp den gamla oljan i tratten. Detta gäller Shimano och andra system som har envägsluftning.
Citera
2023-12-25, 17:08
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Det här gick åt helvete. Ena bromsen funkar inte alls (men andra bromsen blev bättre). Det finns ingenstans på cykeln att tömma den gamla oljan. Det här är en kinacykel med märklig konstruktion. Har lämnat in den till cykelmeck som aldrig sett nåt liknande så känner mig väldigt låst i hur jag ska göra. Har ingen annan meck i närheten och bara en fungerande broms... På en cykel jag använder varje dag ungefär.
Citera
2023-12-27, 16:32
Medlem
Citat:
Det här gick åt helvete. Ena bromsen funkar inte alls (men andra bromsen blev bättre). Det finns ingenstans på cykeln att tömma den gamla oljan. Det här är en kinacykel med märklig konstruktion. Har lämnat in den till cykelmeck som aldrig sett nåt liknande så känner mig väldigt låst i hur jag ska göra. Har ingen annan meck i närheten och bara en fungerande broms... På en cykel jag använder varje dag ungefär.

Hittar du inte luftningsnippeln eller luftningsskruven i bromsoket? Det låter osannolikt att det skulle saknas. Har du bilder du kan posta? Alternativt posta modellbeteckningen.
Citera
2023-12-28, 17:17
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Hittar du inte luftningsnippeln eller luftningsskruven i bromsoket? Det låter osannolikt att det skulle saknas. Har du bilder du kan posta? Alternativt posta modellbeteckningen.
Just det jag inte hittar. Modellen är en Shengmilo MX03 (min är gamla modellen , de gjorde om den till 2023) Typ allt på cykeln är en klon (billigare delar) av Shimano osv.
Citera
2023-12-28, 17:33
Medlem
Citat:
Just det jag inte hittar. Modellen är en Shengmilo MX03 (min är gamla modellen , de gjorde om den till 2023) Typ allt på cykeln är en klon (billigare delar) av Shimano osv.

Är det inte Zoom eller någon klon av sådan broms? På en bild jag hittade så ser det ut som luftningsporten sitter på samma ställe som på en Zoom-modell.

https://www.gadgets4bikes.co.uk/prod...c-disc-brakes/

https://m.media-amazon.com/images/I/...JL._SS600_.jpg

https://wooshbikes.co.uk/how-to-blee...ic-brakes.html
Citera
2023-12-28, 21:35
Medlem
Mysquos avatar
På min MTB kör jag med Biltemas LHM hydraulolja.
Oljan trycker jag upp med en pump som även den är från biltema.
På min MTB behövs en liten nippel för att montera pumpen, men i mitt fall var det enklast att skriva ut en på 3D skrivaren istället för att hitta någon sådan. Vanligen vill man pumpa upp oljan och låta det flöda över längst upp så att man får ut luftbubblorna. Det borde ju finnas en skruv för att tömma/fylla längst ner och sedan en liten tank längst upp. Annars blir det ju knepigt att få det fyllt utan luftbubblor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in