Citat:
Ursprungligen postat av
Josef-K
Förtroendetid ingår i ombudets arbetstid, vilket regleras i kollektivavtalet. För kommunala ombud är det 4 timmar per medlem och år. När jag jobbade i staten var det något liknande för ombuden där också.
Som sagt, facket brukar fördela en del av förtroendetiden på sina regionala och centrala ombud också. Har ni något regionalt/centralt ombud som ansvarar för din arbetsplats? Och i så fall, vem tror du betalar det ombudets lön?
Jag har jobbat både statligt och kommunalt och på båda arbetsplatserna hade facket egna arbetsrum. Tror inte det är särskilt ovanligt att det ser ut så.
Vad har du själv för erfarenhet av fackligt arbete och arbete som representant för arbetsgivaren som gör att du kan slå fast det så kategoriskt?
På min arbetsplats med 300+ anställda har vi både fackombud och skyddsombud. Ingen av dessa jobbar heltid med det. Jo det är rätt ovanligt att facken har egna rum om det är som i fallet tesla, ett företag med drygt 200 anställda. Nu pratar jag alltså om privata företag. Du verkar ju mest ha varit inom staten och kommunen.
Har man då en facklig fråga så lyfter man telefonen eller så träffas man på en rast och pratar med ombudet. Det var lite det jag menade med att man gör sitt fackliga arbete "utöver" sitt vanliga arbete.
Min erfarenhet är att jag har varit på ett antal arbetsplatser med allt ifrån ett 30-tal anställda till nu 300 anställda. Ingen av företagen jag har jobbat för har behövt betala direkt eller indirekt miljoner för att ha ett kollektivavtal.
Skulle man gå t.ex en skyddsrond samlades man i ett konferensrum eller ett ledigt kontor och sedan gick man sin skyddsrond och möttes åter i samma rum.