2023-11-14, 21:19
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef-K
Tesla Model Y har sålt 8 500 bilar första halvåret 2023 och är därmed den överlägset mest sålda bilmodellen av samtliga bilmodeller i Sverige. Volvo XC40 är två på 6400 sålda bilar. Varför tror du att Tesla har den mest populära bilen trots att det är en "skräpbil"? Har folk tappat det fullständigt?

Konflikten handlar i grunden om facket medels tvång ska kunna tvinga företag att teckna ett kollektivavtal. Det är inte givet att IF Metall kommer vinna den striden, hot och tvång som även drabbar tredje man ger inte många sympatipoäng till facket.

Det fanns en tid då alla ville han en Jens of Sweden produkt, det var skräp det med.
Det kommer bli en segdragen tvist för Metall kan inte lägga sig för då klampar andra företag in i Sverige och kör sina egna regler. Tesla kan inte ge sig för då får dom skriva kollektivavtal med andra länder i Europa.

Det kommer vara Tesla som kryper till korset, det kan ske på olika sätt där dom använder dotterbolag som tecknar kollektivavtal så inte Elon behöver tappa ansiktet.
Citera
2023-11-14, 21:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Det fanns en tid då alla ville han en Jens of Sweden produkt, det var skräp det med.
Det kommer bli en segdragen tvist för Metall kan inte lägga sig för då klampar andra företag in i Sverige och kör sina egna regler. Tesla kan inte ge sig för då får dom skriva kollektivavtal med andra länder i Europa.

Det kommer vara Tesla som kryper till korset, det kan ske på olika sätt där dom använder dotterbolag som tecknar kollektivavtal så inte Elon behöver tappa ansiktet.

Man måste lyfta ut att Tesla är byggt från grunden att klara sig utan facket, varav allt är strukturerat som det är, If metall är inte utbildade personer som förstår, Ta Löfven han var bara svetsare, osv.

Musk är en av världens bästa företagare, blir intressant och se hur han kommer lyckas komma undan kollektivavtal. Hitintills har han klarat det galant. Än så länge sitter If metall på läktaren och svär.
Citera
2023-11-14, 21:50
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Det har du rätt i, men den dåliga publiciteten kommer göra att ingen kommer köpa Tesla i Sverige.

Nu handlar det nog om prestige.
Om jag har förstått rätt så kan inte Tesla ge sig för då åker dom på att skriva kollektivavtal med övriga länder i Europa och Metall kan inte ge sig för då kommer fler företag i Sverige strunta i kollektivavtal.

Undra när folk börjar kasta sten på Teslabilar som rullar på gatan för att hjälpa Metall, Rinkeby och Rosengårdbarnen skulle nog göra det för rena nöjets skull. Då skulle Tesla dels sjunka i värde och inte kunna repareras och det skulle göra att alla Teslaägare kräver att Tesla kritar på kontraktet.

Ingen normal och vettig person kan i dagsläget beställa en ny Tesla.

Nåja, Jag kan tycka att det är på tiden att något företag utmanar maffiametoderna från fackföreningarna. Tesla har störst chans av alla företag att vinna kriget och försvaga facken. Det ser jag som bara positivt.
Hade jag råd skulle jag gladeligen köpa mig en av deras bilar.
Citera
2023-11-14, 22:46
Medlem
Citat:

Fast Model y har funnits på marknaden i snart fyra år och är en bästsäljare världen över. Den står på aningen mer stabil grund vad gäller kvalité och renommé än Jens of Swedens Mp3-spelare. Tesla släppte dessutom precis en uppgraderad Model 3 som slår alla andra konkurrenter vad gäller pris och prestanda för motsvarande modell. Snart är det även premiär för Cybertruck som har sålt över en miljon bilar i förbeställningar.

Teslas elbilar är inte fluga, de är marknadsledande.
Citera
2023-11-14, 23:17
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef-K
Förtroendetid ingår i ombudets arbetstid, vilket regleras i kollektivavtalet. För kommunala ombud är det 4 timmar per medlem och år. När jag jobbade i staten var det något liknande för ombuden där också.

Som sagt, facket brukar fördela en del av förtroendetiden på sina regionala och centrala ombud också. Har ni något regionalt/centralt ombud som ansvarar för din arbetsplats? Och i så fall, vem tror du betalar det ombudets lön?

Jag har jobbat både statligt och kommunalt och på båda arbetsplatserna hade facket egna arbetsrum. Tror inte det är särskilt ovanligt att det ser ut så.

Vad har du själv för erfarenhet av fackligt arbete och arbete som representant för arbetsgivaren som gör att du kan slå fast det så kategoriskt?

På min arbetsplats med 300+ anställda har vi både fackombud och skyddsombud. Ingen av dessa jobbar heltid med det. Jo det är rätt ovanligt att facken har egna rum om det är som i fallet tesla, ett företag med drygt 200 anställda. Nu pratar jag alltså om privata företag. Du verkar ju mest ha varit inom staten och kommunen.

Har man då en facklig fråga så lyfter man telefonen eller så träffas man på en rast och pratar med ombudet. Det var lite det jag menade med att man gör sitt fackliga arbete "utöver" sitt vanliga arbete.

Min erfarenhet är att jag har varit på ett antal arbetsplatser med allt ifrån ett 30-tal anställda till nu 300 anställda. Ingen av företagen jag har jobbat för har behövt betala direkt eller indirekt miljoner för att ha ett kollektivavtal.

Skulle man gå t.ex en skyddsrond samlades man i ett konferensrum eller ett ledigt kontor och sedan gick man sin skyddsrond och möttes åter i samma rum.
Citera
2023-11-14, 23:20
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupoLupoLupo
Alla elbilsägare berörs av fackens blockad!

På fredag inleds Elektrikerförbundets blockad mot service och reparation av Teslas supercharger (SUC), Det är en ”vägran att befatta sig med tillförsel av elektricitet”, som facket formulerat det. Hur snabbt effekten märks av vid laddstationerna är svår att förutse.

Idag används SUC inte bara av Teslaägare utan i stor utsträckning också av ägare av alla elbilsmärken, troligen för att SUC är billigast och driftsäkrast.

Om Elektrikernas blockad mot Teslas ca 1000 laddpunkter på 213 orter i Sverige kommer att ge, för facken, önskat resultat så är det inte bara 50 000 teslaägare utan även alla elbilsbilsägare som kommer att hänvisas till övriga laddstationer i Sverige.

Jag vet inte i vilken omfattning det krävs service och reparation av SUC men skulle effekten av blockaden märkas redan under december så bör alla med elbil ta en fundering var de i år ska tillbringa jul och nyår. Planeras långresa så kan samtliga med elbil förbereda sig på kaos vid laddstationerna….

Perfekt. Då får man ladda på samma laddstationer som man laddade på innan Tesla öppnade upp för andra märken på sina laddare.
Citera
2023-11-15, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
På min arbetsplats med 300+ anställda har vi både fackombud och skyddsombud. Ingen av dessa jobbar heltid med det. Jo det är rätt ovanligt att facken har egna rum om det är som i fallet tesla, ett företag med drygt 200 anställda. Nu pratar jag alltså om privata företag. Du verkar ju mest ha varit inom staten och kommunen.

Har man då en facklig fråga så lyfter man telefonen eller så träffas man på en rast och pratar med ombudet. Det var lite det jag menade med att man gör sitt fackliga arbete "utöver" sitt vanliga arbete.

Min erfarenhet är att jag har varit på ett antal arbetsplatser med allt ifrån ett 30-tal anställda till nu 300 anställda. Ingen av företagen jag har jobbat för har behövt betala direkt eller indirekt miljoner för att ha ett kollektivavtal.

Skulle man gå t.ex en skyddsrond samlades man i ett konferensrum eller ett ledigt kontor och sedan gick man sin skyddsrond och möttes åter i samma rum.

Kommunal har fyra timmar per medlem, Handels fem och Vision fyra. Jag hittar ingen uppgift om IF Metall, men jag tror inte det är orimligt att anta att de ligger på ungefär samma nivå. I den tiden ingår inte när arbetsgivaren kallar facket till förhandling.

Facket kanske kan fylla en funktion på en statlig myndighet där verksamheten tuffar på i samma lunk år ut och år in. Men på Tesla som är marknadsledande och som ligger i framkant när det gäller teknisk innovation, finns större behov av flexibilitet och snabbare styrning.

Om de anställda på Tesla tjänar mer än snittet för mekaniker och Tesla följer LAS, är det då verkligen nödvändigt av facket sätta in all sin kraft för att driva det företaget ut ur Sverige och jävlas med 50 000 Teslabilsägare?
Citera
2023-11-15, 08:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Man tror inte sina ögon när man läser detta:

https://www.musikerforbundet.se/aktuellt/musikerforbundet-blockerar-musik-i-teslas-mediaspelare-till-stod-for-de-strejkande-bilmekanikerna-pa -tesla/

Vad händer? Har Sverige blivit helt galet? Vi kommer bli ett åtlöje för resten av världen (om det verkligen är sant).

Går det tekniskt att blockera den trudelutten i en Tesla? Omöjligt i min värld.
Citera
2023-11-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Går det tekniskt att blockera den trudelutten i en Tesla? Omöjligt i min värld.
Klart det inte gör. Bara godhetssignalering av ett puckat förbund som tror sig vinna nåt på det.

Känns mer som ett första aprilskämt från nån skola.
Citera
2023-11-15, 13:41
Medlem
Citat:
Man tror inte sina ögon när man läser detta:

https://www.musikerforbundet.se/aktuellt/musikerforbundet-blockerar-musik-i-teslas-mediaspelare-till-stod-for-de-strejkande-bilmekanikerna-pa -tesla/

Vad händer? Har Sverige blivit helt galet? Vi kommer bli ett åtlöje för resten av världen (om det verkligen är sant).

Rimligtvis stoppas låten helt i de nämnda strömningstjänsterna. Men Teslorna har faktiskt FM-radio så även om de skulle stänga all musik så går det ju den vägen.

Stänger de ner FM-radion kan jag lyssna på dansk radio där jag oftast bor och kör.
Citera
2023-11-15, 13:42
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Rimligtvis stoppas låten helt i de nämnda strömningstjänsterna. Men Teslorna har faktiskt FM-radio så även om de skulle stänga all musik så går det ju den vägen.

Den går ju att lira på youtube, och youtube funkar i Tesla.
Citera
2023-11-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Den går ju att lira på youtube, och youtube funkar i Tesla.

Inte när man kör. YouTube fungerar bara när bilden är i P-läge. Du får spela på mobilen och strömma ljudet via blåtand till bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in