2023-10-06, 17:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Eftersom ingen av dem hade körkort körde de nog inte mycket utanför själva Göteborg med närliggande kranskommuner.

Detta fick nog "Fjärde mannen" göra när det behövdes. När Gay Karlsson begav sig iväg på en inbrottsturné till Värmland så skedde detta med moped.

Vet inte om den här länken tidigare har blivit utlagd i tråden tidigare? Om så skulle vara fallet så spelar det ingen roll.

https://www.youtube.com/watch?v=Lxe7Mt1_kKM&t=728s

Detta är en rysk true crime kanal som tar upp glömda fall. Verkar intressant och skulle vilja ta del av dessa fall men är på ryska utan engelsk text tyvärr. Undrar om det enbart handlar om ryska fall - förutom Dahlsjö-fallet?
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-10-06 kl. 17:19.
Citera
2023-10-31, 22:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det fascinerande och intressanta datumet.

Fortfarande är den 29 juli 1965 ett datum som fascinerar och är mycket märkligt.

Igår och idag ringde mig en journalist som är mycket intresserad av det som denna tråd handlar om. Vi får se om detta leder fram till något men man hoppas att så blir fallet.
Citera
2023-11-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fortfarande är den 29 juli 1965 ett datum som fascinerar och är mycket märkligt.

Igår och idag ringde mig en journalist som är mycket intresserad av det som denna tråd handlar om. Vi får se om detta leder fram till något men man hoppas att så blir fallet.
Spännande! Det var längden jag följde denna tråd men roligt att höra att det "lever" så att säga.
Citera
2023-11-11, 23:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta datum har blivit mycket uppmärksammat.

Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Spännande! Det var längden jag följde denna tråd men roligt att höra att det "lever" så att säga.

Det märkliga datumet den 29 juli 1965 har blivit mycket uppmärksammat och kommer s. a. s. att leva vidare.

Flera böcker har blivit skrivna, en radiodokumentär samt mycket omskrivet i artiklar och på Youtube både i Sverige och utomlands. Bl. a. från länder som Brasilien, Ryssland och Japan.
Citera
2023-11-13, 14:54
Medlem
Solferinos avatar
Citat:
Det märkliga datumet den 29 juli 1965 har blivit mycket uppmärksammat och kommer s. a. s. att leva vidare.

Flera böcker har blivit skrivna, en radiodokumentär samt mycket omskrivet i artiklar och på Youtube både i Sverige och utomlands. Bl. a. från länder som Brasilien, Ryssland och Japan.

Bara en tanke.
Föreningen Gamla Hagapojkar (nu även sammanslagna med Gamla Hagaflickor) håller till i Allégården i Haga.
Jag vet inte vad de har för verksamhet, inte heller hur aktiv den är men där kanske finns personer som har lite information.
Citera
2023-11-14, 20:24
Medlem
BHBs avatar
Vill puffa lite för den senaste serien på SVT och Kriminalarkivet.
Denna gång tar Pops och Lampers sig an "Träskmorden" / "ståplats i Nybroviken" och händelserna där i slutet av 1966. Som vanligt uttömmande och även ingående om de två kvinnor i fallet.

https://www.svtplay.se/video/KRo2JJp/kriminalarkivet-staplats-i-nybroviken/1-mordrykten?info=visa

Kopplingen till våra herrar i Göteborg 1965 och ser nog likadan ut med droger och sprit i bakvattnet.

// BHB
Citera
2023-11-14, 22:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Över 58 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Solferino
Bara en tanke.
Föreningen Gamla Hagapojkar (nu även sammanslagna med Gamla Hagaflickor) håller till i Allégården i Haga.
Jag vet inte vad de har för verksamhet, inte heller hur aktiv den är men där kanske finns personer som har lite information.

Gamla Hagapojkar (och Hagaflickor) vet jag inte ens om denna förening har blivit omnämnd i tråden?

Kollade upp litet närmare föreningen och de två kontaktpersonerna är födda långt efter detta omskrivna datum. Klart det måste finnas medlemmar som är betydligt äldre men vi får ha i åtanke att det är över 58 år sedan dessa händelser inträffade. Har dock varit utanför huset där föreningen håller till och tittat på det. Hagas äldsta hus.

Detta nedanstående inlägg kommer från Det Gamla Göteborg.

https://gamlagoteborg.se/2017/04/02/dahlsjofallet/
Citera
2023-11-15, 18:37
Medlem
När jag gick i gymnasiet tidigt 70-tal hade jag en lärarinna som gärna talade om forn elever. Han hade Tex. Haft Clark Olofsson som elev. Men hon nämnde också andra oftast utan att ange deras namn. En berättelse som delvis fastnade i mitt minne var om en elev som skrivit en uppsats om sina framtids drömmar. Han ville till USA och dit tänkte han ta sig genom att köra bil till Norge och där ta hyra på någon båt. Min lärare berättade att denne kille senare i livet skulles ha försvunnit spårlöst tillsammans med en kamrat.
Jag vet inte om detta var en av Dahlsjö "killarna" men vem vet!
Citera
2023-11-15, 21:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dahlsjös besök på Mården den 8 juni 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av BHB
Vill puffa lite för den senaste serien på SVT och Kriminalarkivet.
Denna gång tar Pops och Lampers sig an "Träskmorden" / "ståplats i Nybroviken" och händelserna där i slutet av 1966. Som vanligt uttömmande och även ingående om de två kvinnor i fallet.

https://www.svtplay.se/video/KRo2JJp/kriminalarkivet-staplats-i-nybroviken/1-mordrykten?info=visa

Kopplingen till våra herrar i Göteborg 1965 och ser nog likadan ut med droger och sprit i bakvattnet.

// BHB

Tack för länken till den första delen av Ståplats i Nybroviken.

"Våra" grabbar i Göteborg levde sina liv på ett liknande liv i Haga/Annedal. Vi vet att både Kjell-Åke och Gay drack en hel del men de missbrukade inte narkotika. Dahlsjö knaprade piller dock oklart vad detta var för slags piller. Vi kan nog anta att dessa var "uppiggande". Även han konsumerade sprit.

Samma dag han fyllde 21 år så besökte han bolaget och kunde för första gången köpa sprit legalt. Detta berättade han för sina vänner på Mården den 8 juni 1965.
Citera
2023-11-17, 20:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Ladusvalan55
När jag gick i gymnasiet tidigt 70-tal hade jag en lärarinna som gärna talade om forn elever. Han hade Tex. Haft Clark Olofsson som elev. Men hon nämnde också andra oftast utan att ange deras namn. En berättelse som delvis fastnade i mitt minne var om en elev som skrivit en uppsats om sina framtids drömmar. Han ville till USA och dit tänkte han ta sig genom att köra bil till Norge och där ta hyra på någon båt. Min lärare berättade att denne kille senare i livet skulles ha försvunnit spårlöst tillsammans med en kamrat.
Jag vet inte om detta var en av Dahlsjö "killarna" men vem vet!

Tack för ditt intressanta inlägg.

Du fick aldrig berättat för dig när detta skulle ha inträffat? Skulle detta ha skett i Göteborg? Du vet inte vilken skola detta skulle ha handlat om? Känner ganska bra till om olösta försvinnanden och det ovan nämnda fallet handlar dessutom om ett flerförsvinnande. Mig veterligen finns det inga andra olösta flerförsvinnanden i modern tid förutom fallet som denna tråd handlar om men kanske finns det något som inte har blivit uppmärksammat?

Den ende detta ev. skulle kunna passa in på är Kjell-Åke Johansson. Dock har det aldrig framkommit att han ville till USA. Däremot ville han gå ut till sjöss. Fast varför skulle han ha velat ta sig till Norge för att göra det? Vem skulle i s f hans kamrat ha varit?
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-11-17 kl. 20:59.
Citera
2023-11-18, 10:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tack för ditt intressanta inlägg.

Du fick aldrig berättat för dig när detta skulle ha inträffat? Skulle detta ha skett i Göteborg? Du vet inte vilken skola detta skulle ha handlat om? Känner ganska bra till om olösta försvinnanden och det ovan nämnda fallet handlar dessutom om ett flerförsvinnande. Mig veterligen finns det inga andra olösta flerförsvinnanden i modern tid förutom fallet som denna tråd handlar om men kanske finns det något som inte har blivit uppmärksammat?

Den ende detta ev. skulle kunna passa in på är Kjell-Åke Johansson. Dock har det aldrig framkommit att han ville till USA. Däremot ville han gå ut till sjöss. Fast varför skulle han ha velat ta sig till Norge för att göra det? Vem skulle i s f hans kamrat ha varit?

Känns ju mer som att det passar in på Hymme i så fall men det var ju inget flerförsvinnande.

Å andra sidan går det att tolka "försvunnit spårlöst tillsammans med en kamrat" hur som helst då det inte säger ett dugg om tid, plats eller om de ens försvann precis vid samma tillfälle.
Citera
2023-11-18, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olösta fler- och trippelförsvinnanden.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Känns ju mer som att det passar in på Hymme i så fall men det var ju inget flerförsvinnande.

Å andra sidan går det att tolka "försvunnit spårlöst tillsammans med en kamrat" hur som helst då det inte säger ett dugg om tid, plats eller om de ens försvann precis vid samma tillfälle.

Tyvärr säger oss detta ingenting p. g. a. att det finns inga som helst uppgifter att gå på.

Det enda olösta flerförsvinnande jag kan komma att tänka på är Svensson och Bjerler i Öresund den 20-21/7 1966. Dessa kom troligen att drunkna under sin återresa tillbaka till Skåne. Ett olöst svenskt trippelförsvinnande är Dahlsjö-fallet det enda jag känner till. Har aldrig någonsin tidigare hört talats om ett olöst trippelförsvinnande. Det är möjligt att det kan finnas något ytterligare olöst fall med två försvunna personer men jag kan inte komma på något sådant förutom det ovan angivna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-11-18 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in