2023-11-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PettaX
Såg att Funke släppte Wilk precis. Väldigt trevlig "liten" 20mm tårta. Denna ska man nog försöka få tag på

Verkar vara bra drag i den 🙂
Citera
2023-11-14, 09:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Alla ni som köper fyrverkerier för nyårsafton, skaffar ni verkligen tillstånd för att fyra av dem?
Det är ju så att det behövs tillstånd numera. Vilket har gjort att antalet fyrverkerier har decimerats (delats på tio) varje år...
Jag hoppas på att få se några stycken fyrverkerier i år i alla fall, då jag har god utsikt över stan.
Citera
2023-11-14, 10:18
Medlem
Pilsnerologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Alla ni som köper fyrverkerier för nyårsafton, skaffar ni verkligen tillstånd för att fyra av dem?
Det är ju så att det behövs tillstånd numera. Vilket har gjort att antalet fyrverkerier har decimerats (delats på tio) varje år...
Jag hoppas på att få se några stycken fyrverkerier i år i alla fall, då jag har god utsikt över stan.

Nej på nyårsafton behövs inget tillstånd såvida du följer kommunens angivna tider för fyrverkeri.
Citera
2023-11-14, 10:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerolog
Nej på nyårsafton behövs inget tillstånd såvida du följer kommunens angivna tider för fyrverkeri.
Nu känner jag mig dum. När ändrades det?
Citera
2023-11-14, 14:33
Medlem
Bazecoons avatar
Tycker wonderland från chaos verkar vara en jäkla sjuk 19mm tårta.
Citera
2023-11-14, 14:40
Medlem
Citat:

Under alla mina 30 år, så har det aldrig behövts tillstånd för nyår. Många går på - inclusive du, att det behövs tillstånd för fyrverkerier - fast det bara gäller pinnraketer och smällare, samt andra tyngre tillståndsbelagda fyrverkerier.

Tårtor, airbombs, romerska ljus, o.s.v är fortfarande tillåtna.
Citera
2023-11-14, 17:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theswedishprins
Under alla mina 30 år, så har det aldrig behövts tillstånd för nyår. Många går på - inclusive du, att det behövs tillstånd för fyrverkerier - fast det bara gäller pinnraketer och smällare, samt andra tyngre tillståndsbelagda fyrverkerier.

Tårtor, airbombs, romerska ljus, o.s.v är fortfarande tillåtna.

Jaja, men de vanligaste, sk bottle rockets - raketer med styrpinne - som åker högt upp i skyn och smäller ut som guldregn eller silverpalmer, dem måste du fortfarande söka tillstånd för, hos kommunen. (Det här gäller ju sen ett antal år tillbaka säkert minst 10 år och varje kommun har olika regler men samtliga gäller att man söker tillstånd hos kommunen).
Och man måste alltid se till att utbilda sig gällande kategorier F2 OCH UPPÅT.
Står på MSB's hemsida.

Vad du gör med töntiga romerska ljus osv struntar jag i.
Citera
2023-11-14, 17:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerolog
Se ovan. Det gäller alla kategorier från F2 och uppåt. T ex Bottle rockets/raket m styrpinne
Citera
2023-11-14, 17:41
Medlem
Citat:
Se ovan. Det gäller alla kategorier från F2 och uppåt. T ex Bottle rockets/raket m styrpinne

Nej
Citera
2023-11-14, 17:49
Medlem
Citat:
Jaja, men de vanligaste, sk bottle rockets - raketer med styrpinne - som åker högt upp i skyn och smäller ut som guldregn eller silverpalmer, dem måste du fortfarande söka tillstånd för, hos kommunen. (Det här gäller ju sen ett antal år tillbaka säkert minst 10 år och varje kommun har olika regler men samtliga gäller att man söker tillstånd hos kommunen).
Och man måste alltid se till att utbilda sig gällande kategorier F2 OCH UPPÅT.
Står på MSB's hemsida.

Vad du gör med töntiga romerska ljus osv struntar jag i.

Enligt 2 kap. 6 § MSBFS 2019:1 behövs inte tillstånd för att använda följande fyrverkerier:

Fyrverkeri i kategori F1Bengalisk eld i kategori F2 och F3Bengalisk sticka i kategori F2Knastereffekt i kategori F2Blinkljus i kategori F2Rörlig markeffekt i kategori F2Marksnurra i kategori F2Hoppande marksnurra i kategori F2Eldbägare och fontän i kategori F2 och F3 som står upprätt av sig själv under funktionen utan att behöva grävas ned i jord, förankras eller stabiliseras med andra medel än dem som utgör en del av pjäsenRaket utan styrpinne i kategori F2Romerskt ljus i kategori F2Stjärnrör i kategori F2 och F3Tomtebloss i kategori F2Uppstigande markeffekt i kategori F2Sol i kategori F2Fyrverkeritårta i kategori F2 och F3 som endast innehåller element av de ovan nämnda fyrverkerierna och som står upprätt av sig själv under funktionen utan att behöva grävas ned i jord, förankras eller stabiliseras med andra medel än dem som utgör en del av pjäsenSammankopplad pjäs i kategori F2 och F3 som endast innehåller element av de ovan nämnda fyrverkerierna

Inget tillstånd behövs heller för att använda följande pyrotekniska artiklar i kategori P1:

Drivladdning för modellraketerStartpatroner för förbränningsmotorerKnallkorkKrutstubinLinkapOllons kott för startpistolPatron för spikpistol, bultpistoler eller slaktmaskerRökpatron för sotningskanaler eller mot skadedjurSalutskott för hagelgevär eller civil salutkanonSignalpatronSäkerhetsutrustning, nödutrustning, livräddningsutrustning och brandsläckningsutrustning såsom nödraket, nödsignal och linkastarePyroteknisk gasgenerator till brandspjäll, brandsläckare, ställdon eller annan typ av processutrustningÖvriga pyrotekniska artiklar i kategori P1 som MSB beslutat undanta från tillståndskravet

Läs på innan du kommenterar, så du inte framstår som dåligt påläst.
Citera
2023-11-14, 17:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyThePyro
Nej
JO! MSB.se
Citera
2023-11-14, 17:50
Medlem
Pilsnerologs avatar
Citat:

Nej det gör det inte, och vadå det vanligaste? Raketer har kraftigt dalat i intresse hos Svensken sen 2014 då krutvikten begränsades kraftigt och 2019 då de förbjöds helt.

Tårtor är mig veterligen det mest populära och vanliga i Sverige, där finns det inget som hindrar en 18-åring att köpa en sammankopplad pjäs på upp till 5000 gram krut och bränna av den på nyårsnatten utan något som helst tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in