2023-11-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvtomt
Jag tror TS har fel. De flesta svenska män lyssnar på någon typ av rock, speceillt om man inkluderar de fjolligare varianterna.

Sen kanske de lite raskare gossarna och göbbarna gillar tyngre rock, för all del.
Tyvärr har många tagit till sig de vedervärdiga Rap och HipHop.
Citera
2023-11-14, 13:33
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det där är alldeles riktigt. Det är ingen slump att Frank Zappa är mindre populär än Black Sabbath.
Komplex musik med ibland udda ackord, tonarter och taktindelning, av typ Zappa med flera andra (inte fel men ovanligt), är lite för svårt för svenne att ta till sig eller förstå.
Rockmusiken är något av den numera medelålders arbetarklassens kännetecken där de kan definiera sig själva med musik som är lättförstådd, rejält fast enkel och konkret i sin uppbyggnad tex. A-B-A-B. För raggarna och deras likar så var standardtillbehören till musiken PRIPPS och Explorer.

Motsvarande definition finns för den gnälliga proggen/protestvisorna som den urbana vänsterinriktade "revolutionärsklassen" (ofta bortskämt överklassdrägg med ambitioner att förändra världen, ni vet vilka ni är) lyssnade på med en flarra rödtjut i ena handen och pipan med Afghan i den andra.

Ett udda exempel på Rockmusik producerad av en vänster/proggrupp som gick hem även bland rockälskare är Nationalteatern: Livet är en fest.
https://www.youtube.com/watch?v=WroBUre05kw
Senast redigerad av RobbanUC 2023-11-14 kl. 13:40.
Citera
2023-11-14, 13:35
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag är uppvuxen med hårdrock och började lyssna på tidigt 80-tal och jag har aldrig hört talas om dom två du nämner.
O Fortuna?
Citera
2023-11-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Komplex musik med ibland udda ackord, tonarter och taktindelning, av typ Zappa med flera andra (inte fel men ovanligt), är lite för svårt för svenne att ta till sig eller förstå.
Rockmusiken är något av den numera medelålders arbetarklassens kännetecken där de kan definiera sig själva med musik som är lättförstådd, rejält fast enkel och konkret i sin uppbyggnad tex. A-B-A-B. För raggarna och deras likar så var standardtillbehören till musiken PRIPPS och Explorer.

Motsvarande definition finns för den gnälliga proggen/protestvisorna som den urbana vänsterinriktade "revolutionärsklassen" (ofta bortskämt överklassdrägg med ambitioner att förändra världen, ni vet vilka ni är) lyssnade på med en flarra rödtjut i ena handen och pipan med Afghan i den andra.

Ett udda exempel på Rockmusik producerad av en vänster/proggrupp som gick hem även bland rockälskare är Nationalteatern: Livet är en fest.
https://www.youtube.com/watch?v=WroBUre05kw
Ja. Nationalteaterns musik var mycket bra, anser jag.
Citera
2023-11-14, 13:38
Medlem
Kan raseriet över det själsdödande arbetet spela in?
Citera
2023-11-14, 13:38
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
O Fortuna?

Ja, den där låten känner man ju igen men jag brukar inte lyssna på klassisk musik direkt.
Citera
2023-11-14, 14:02
Medlem
Kiggzors avatar
TS har både rätt och fel. Maiden och Priest är knappast enkel och rättfram musik. I synnerhet Iron Maiden är ju tvärtemot erkända för sina proggiga, komplicerade arrangemang som snarast för tankarna till klassisk musik. Med texter som är fängslande, välskrivna, tankeväckande och ofta har stora poetiska kvalitéer.

...men det är ju inte Brave new World, A matter of life and death eller Seventh son som lastbilsgubbarna och truckförarna lyssnar på. De plöjer ju bara hitsen från det tidiga 80-talet, deras mest simpla, dumma och tjatiga låtar som de skrev för att släppa som singlar. Okomplicerade sånger med okomplicerade texter som sätter sig lätt. Det är Run to the Hills och wratchild, inte lord of light eller dream of mirrors som går om och om igen i dessa hem. Varvat med Guns n' Roses och Mötley Crüe.

På frågan om varför... jag tror inte att akademiker lyssnar på "bättre" musik. Folk i allmänhet har väl alltid lyssnat på rätt dassig radiomusik. Kommersialiserad hårdrock bara råkade väl vara populär "subkultur" under 80-talet, något som lär ha tilltalat arbetare. Yngre hantverkare går väl på Summerburst istället, och lär fortsätta lyssna på Avicii ända till sin grav och drömma sig bort till fornstora dar. Nu när subkulturer inte längre verkar existera i städerna åtminstone. På landsbygden kör de raggardunk, där är anti-etablisemangsandan fortfarande stor.
Senast redigerad av Kiggzor 2023-11-14 kl. 14:05.
Citera
2023-11-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Tror de dras till musik där texterna handlar om saker de kan relatera till: glesbygd, hårt arbete, motorer, "vända på varje krona", öl på fredagen etc.

Förutsatt att de förstår texten...
Citera
2023-11-14, 14:07
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Och med arbetarklass menar jag i huvudsak människor som börjat och spenderat större delen av sina yrkesliv som olika typer av kroppsarbetare eller chaufförer eller liknande, även om en del av dem kanske har något slags kontorsarbete när de närmar sig femtio. Nästan uteslutande är det olika former av rockmusik som rullar i radion på bygget, på verkstaden, på snickeriet, i lastbilshytten etc. Sabaton och Hammerfall, Metallica, Iron Maiden, ACDC, Judas Priest och så vidare. Är de lite yngre än femtio så är det kanske Nickelback eller Linkin Park eller Green Day. Jag är inte helt påläst eftersom jag själv inte lyssnar på musik i någon större utsträckning, så detta är de jag kommer ihåg ur huvudet.

Men varför är det såhär? Varför dras samma typ av människor till den här sortens musik? Är det för att det är enkel musik där man inte behöver tänka? Enkla ackord, inga märkvärdiga tonartspiruetter utan mer ett mekaniskt malande som kliar lyssnaren på rätt ställe i huvudet samtidigt som denne sågar plank, kör truck eller sysslar med någon annan syssla som går att utföra utan att ha hjärnan påslagen?

Det är ett intressant fenomen. Den svenska motsvarigheten för generationen tidigare var dansbandsmusiken. Där var det lite samma sak. Enkla melodier med enkla budskap om fest och fylla, hjärta och smärta, sorg och svek. Tre-fyra ackord, kanske en saxofon om man ville jazza till det lite. Men även det var samma målgrupp, knegarna i radhusen. Det är deras barn som nu åker till Göteborg för att se Metallica spela, eller som drar på en skiva med Sabaton när fyllan börjar nypa på grillkvällen.

Det är väl att beteckna som folklig musik, men varför blev det såhär? Gruppinverkan via barndomen och kompisarna? Enkel musik som är enkel att ta till sig? För det är ju inte så att den här musiken spelas överallt. Och den spelades inte överallt förr heller. Det är inte så att Sabaton och Metallica har rullat varje dag på NRJ eller P3 senaste 30 åren.

Det var egentligen den här trådstarten som fick mig att fundera. Hur kan man vara så intresserad av rockmusik och varför är det alltid samma sorts människor som är det?
(FB) Sweden Rock Festival 2024

50+ här.

Tja, det är ju vad man är uppväxt med?
Alla dom där banden har man ju följt sedan tonåren.
Vissa av dom har ju släppt mängder av plattor.

Angående den intellektuella biten:
Vad menar du man skulle lyssna på istället som inte är ”enkelt och trallvänligt så man slipper tänka”?

Det är ofta jag slår upp ord eller historiska texter/händelser som refereras till i hårdrockstexter.
Citera
2023-11-14, 14:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
TS har delvis kommit fram till en stor del av lösningen i trådstarten med att det till stora delar är en generationsfråga. De som var tonåringar på 1970-90talet hade tillgång till mycket nyproducerad rockmusik på radion och med turnerande band.
T ex Iron Maiden och AC/DC verkar ha en viss tillväxt bland original fans barnbarn numera.

Musiktrenderna svänger fortare numera så jag är inte övertygad det kommer finnas stora festivaler för Swedish House Mafia eller Hooja om 25-40 år.

Den mest blandade publik jag brukar stöta på är vid besök på min lokala jazzklubb.
Till stor del rätt, förutom det där med radion... Inte var det mycket hårdare rock som spelades på radion på den tiden. Nej, man fick köpa "LP" hos lokala skivbutiken eller Ginza, alternativt spela in polarnas skivor på kasset. Och så gjorde man "blandband" till varandra. Det var liksom mer spännande då, när musiken inte var så lättillgänglig.
Citera
2023-11-14, 14:09
Medlem
Sak samma som när man kör mc. Musiken måste ju höras så det är knappast lönt att spela ballader eller liknande. Lugn musik passar för andra situationer. Sedan vill de kanske att pulsen ska höjas och hjälpa till med jobbet.
Citera
2023-11-14, 14:10
Medlem
Ojdå här generaliserar man. Skulle säga att rock genren är den som innehar mest tekniska moment och komplexitet.
Dagens radiomusik är ju helt hjärndött.

Sen drar du att yrkena kan göras med avstängd hjärna? Haha "såga plank".. hur långt upp i röven har du huvudet egentligen?

Flertal av dessa "kroppsarbetare" har bra mycket mer komplicerat jobb än du själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in