2023-11-14, 13:09
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Intressant ämne. Till att börja med kan man konstatera att musiklyssnandet inte ser likadant ut idag som det gjorde för femtio år sedan. Dansband var social musik, vars popularitet kom ur att den var bra att dansa till, och träffa personer av det motsatta könet till. Idag dansar väldigt få människor, och få människor träffas ute på det sättet.

Den hårdare rockmusiken är idag den dominerande formen av rockmusik för vuxna i Sverige. Texterna handlar för det mesta om vuxna problem och känslor, och musiken har både energi, testosteron och smärta. Dessutom är den rotad i VIT kultur, och utan att vara det minsta rasistisk, så är det musik för vita. Det finns i allmänhet inga brag-låtar eller förförelse-ballader, vilket är standard inom svart popmusik. Sångaren är arg, inte smooth. Det är en mycket vit approach. Det finns också en arbetarklass-etos, där man varken skryter med sin bildning eller med sina fängelsevistelser (kriminalitet är TABU inom hårdrocken), utan i stället sjunger om hur svårt att det är att få ihop livspusslet, om hur bruden aldrig är nöjd osv.

Hårdrocken är också nästan helt fri från PK-ismer. Så kallad "P3-pop" eller modern indierock är full av sån skit, som arbetare i allmänhet hatar. Jag förstår absolut att hådrocken är en vinnare, även om det inte är min bag riktigt.
Citera
2023-11-14, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Och med arbetarklass menar jag i huvudsak människor som börjat och spenderat större delen av sina yrkesliv som olika typer av kroppsarbetare eller chaufförer eller liknande, även om en del av dem kanske har något slags kontorsarbete när de närmar sig femtio. Nästan uteslutande är det olika former av rockmusik som rullar i radion på bygget, på verkstaden, på snickeriet, i lastbilshytten etc. Sabaton och Hammerfall, Metallica, Iron Maiden, ACDC, Judas Priest och så vidare. Är de lite yngre än femtio så är det kanske Nickelback eller Linkin Park eller Green Day. Jag är inte helt påläst eftersom jag själv inte lyssnar på musik i någon större utsträckning, så detta är de jag kommer ihåg ur huvudet.

Men varför är det såhär? Varför dras samma typ av människor till den här sortens musik? Är det för att det är enkel musik där man inte behöver tänka? Enkla ackord, inga märkvärdiga tonartspiruetter utan mer ett mekaniskt malande som kliar lyssnaren på rätt ställe i huvudet samtidigt som denne sågar plank, kör truck eller sysslar med någon annan syssla som går att utföra utan att ha hjärnan påslagen?

Det är ett intressant fenomen. Den svenska motsvarigheten för generationen tidigare var dansbandsmusiken. Där var det lite samma sak. Enkla melodier med enkla budskap om fest och fylla, hjärta och smärta, sorg och svek. Tre-fyra ackord, kanske en saxofon om man ville jazza till det lite. Men även det var samma målgrupp, knegarna i radhusen. Det är deras barn som nu åker till Göteborg för att se Metallica spela, eller som drar på en skiva med Sabaton när fyllan börjar nypa på grillkvällen.

Det är väl att beteckna som folklig musik, men varför blev det såhär? Gruppinverkan via barndomen och kompisarna? Enkel musik som är enkel att ta till sig? För det är ju inte så att den här musiken spelas överallt. Och den spelades inte överallt förr heller. Det är inte så att Sabaton och Metallica har rullat varje dag på NRJ eller P3 senaste 30 åren.

Det var egentligen den här trådstarten som fick mig att fundera. Hur kan man vara så intresserad av rockmusik och varför är det alltid samma sorts människor som är det?
(FB) Sweden Rock Festival 2024

De dras till musik de hörde när de var unga skulle jag tro.
Citera
2023-11-14, 13:16
Medlem
Jag tycker tvärtom att det är en lustig frågeställning.. Varför dricker folk kaffe, äter grillat kött, tar ett bad eller har sex? Musik är känslor och en igenkännande markör. Jag är lastgammal men kan för den skull tycka att det är befriande att spela "rock´n´roll" på hög volym. Någon gammal dänga med Guns´n´roses eller kanske rent av Alice Cooper. Vore nästan konstigt om folk (medeleålders arbetarklass) inte lyssnade på "rockmusik", det är ju ett soundtrack till deras liv.
Citera
2023-11-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fribble
Ni blandar ju både rock och metal, men även metal kanske lockar arbetarklassen. Dock skiljer sig texterna och innehållet mycket åt mellan rock och vissa genrer av metal.
Metal är rock.
Citera
2023-11-14, 13:17
Avslutad
Då måste jag fråga, vilken musik anser TS att akademikerna lyssnar på?

Rockmusik. Särskilt äldre sådan är ofta avancerad och är ofta den mest avancerade musik som komponeras eller komponerades, medan annan musik idag är massproducerad.
Citera
2023-11-14, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Metal är rock.

Inte riktigt för den här diskussionen. Innehållet och texterna skiljer sig väldigt mycket. Inom rocken kanske man hittar det vissa här pekar på, kroppsarbete och det hårda livet som arbetarklass.
Citera
2023-11-14, 13:18
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Visa mig en hårdrockare som inte gillar Carl Orff eller Prokofiev.
Det går inte för ingen sådan existerar.

Jag är uppvuxen med hårdrock och började lyssna på tidigt 80-tal och jag har aldrig hört talas om dom två du nämner.
Citera
2023-11-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fribble
Inte riktigt för den här diskussionen. Innehållet och texterna skiljer sig väldigt mycket. Inom rocken kanske man hittar det vissa här pekar på, kroppsarbete och det hårda livet som arbetarklass.
Som sagt: Texter är heeeeelt överskattade.

Metal utvecklades ur hårdrock.
Citera
2023-11-14, 13:19
Medlem
ceyifam2s avatar
Ja, man formas ju av den tid man växte upp i. Men, det här är en intressant fråga som jag (som gick i en blandad skola av typiskt svenskt snitt - verkstadsarbetarens barn gick i samma klass som banktjänstemannens, eller läkarens, eller hårfrisörskans) ibland funderar på. Oftare än jag funderar på Romarrikets uppgång och fall.

Så, på 80-talet när det verkligen på många håll var svart eller vitt - synthare eller hårdrockare - varför var det så att de flesta arbetarungar (killar) lyssnade på hårdrock, och medelklassen på synth? Nu förenklar jag lite, det fanns såklart undantag, speciellt när det gällde kvalificerad musik som Metallica eller Kraftwerk. Men de som slentrianmässigt lyssnade på musik, de föll lätt in i "rätt fack". Tjejer var inte lika hårt kodade till det ena eller andra, varför kan nog också diskuteras.

För egen del blev jag mentalt starkare i en något tung värld genom att lyssna på kraftfull musik som Iron Maiden, Manowar, Black Sabbaths äldre alster, Twisted Sister, Mötley Crüe (första 2 skivorna), Helloween, Accept, Megadeth, AC/DC främst innan Highway to Hell.
Visst lyssnade jag på Modern Talking (oerhört skickliga), Jarre, Kraftwerk, Pet Shop Boys, Duran Duran, med flera, men det var egentligen mer undantag än regel.

Största vattendelaren är väl f.ö Eddie Meduza, med stark övervikt av fans på landsbygden, och i synnerhet arbetarklassen. På gränsen till undre arbetarklass i många fall, om en sådan går att beskriva. En stor poet och samtidsskildrare som många stadsbor i medelklassen aldrig har kunnat förstå sig på, vad det verkar.

Slänger in en länk från Kalle Lind så ni medelklassbarn och akademiker kan få ett hum om den store Errol Norstedt:
https://www.kallelind.se/blogg/kulturspeglingar-fran-falkoping/
Senast redigerad av ceyifam2 2023-11-14 kl. 13:31.
Citera
2023-11-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Som sagt: Texter är heeeeelt överskattade.

Metal utvecklades ur hårdrock.

Jag håller inte riktigt med om att texterna är överskattade inom metal.

Allt utvecklas ur något.
Citera
2023-11-14, 13:24
Medlem
halvtomts avatar
Jag tror TS har fel. De flesta svenska män lyssnar på någon typ av rock, speceillt om man inkluderar de fjolligare varianterna.

Sen kanske de lite raskare gossarna och göbbarna gillar tyngre rock, för all del.
Citera
2023-11-14, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag är uppvuxen med hårdrock och började lyssna på tidigt 80-tal och jag har aldrig hört talas om dom två du nämner.
Ändå har du lyssnat på dom jätteofta.
Och gillat det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in