Citat:
Ursprungligen postat av
GiatarrNenne
Ja det är helt klart att det fanns förbindelser med Medelhavsområdet under Skandinavisk bronsålder.
De rika fynden av bärnsten från Östersjön ger ju en vink om vad Skandinaverna bytte metallerna mot.
Det visar också att de vikingatida långväga färderna byggde på en gammal tradition och inte alls var något som uppkommer på 700-talet, vilket man kan se i äldre litteratur.
Tyvärr såg jag däremot inte avsnitt två.
Ja, vi har nog "alltid" varit sugna på att dra iväg på äventyr. En märklighet i sammanhanget, tycker jag, är att det inte finns några tecken på att man använde segel förrän vikingatiden eller strax innan dess. Skulle man ha
rott till Cypern?? I åtminstone Medelhavsländerna har man seglat sedan mycket länge så att segel skulle ha varit okända verkar osannolikt. Så varför inga lämningar eller avbildningar som tyder på segel?
Bärnsten är däremot lite av slentrianmässig förklaring. Problematisk eftersom bärnsten inte är vanlig i nordisk bronsålders kärnområden. Bärnsten hittar man längs södra Östersjökusten, typ dagens Polen. Själv tror jag mer på skinnproduktion. Nordisk bronsålder utvecklades ursprungligen ur stridsyxekulturen, som var herdarna som kom från öst. Pollendiagram visar på omfattande avskogning i södra skandinavien, lämpligt om man behöver betesmarker för sina fän, som blev till skinn, som blev till bronser, som blev fräcka statusprylar och i sig symboler för den samhällsmakt som krävdes för att upprätthålla den långväga handeln.
Sedan kom järnåldern och metallen demokratiserades. Det fick man iaf med i avsnittet.