2023-11-08, 23:51
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Jo, viss information får man analysera utifrån vem som skriver detta faktum osv osv. Vi lever inte i en bättre värld när hjärnan är lättlurad. Såg att båtyxefolk ändrats till stridsyxefolk.

Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Tror du missförstår mig, jag bryr mig inte om hur de första människorna i Sverige såg ut, som jag förstått det så har vi väl alla ursprung i Afrika?

Det som retar mig som historieintresserad är att all historia används i ideologiska syften, se bara på hur museerna utnyttjas idag!

För övrigt hade jag för mig att det hette båtyxefolk men som vanligt idag så ska det hittas på ett häftigare namn 😡
Citera
2023-11-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rossakossa
Har du funderat på hur inuiter klarar sig?
Vad tror du man åt?

Inuiter är ju betydligt ljusare än eritreaner och äter i stort sett bara fisk.
De här urtidsmänniskorna var ju allätare. Inte samma hudfärg, inte samma mat.
Citera
2023-11-09, 00:01
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Jag håller fullständigt med dig i detta! När människan blev bofast så blev det fler barn födda, mindre yta, sämre näring och skillnader växte fram mellan folk och folk. Eller rättare sagt, någon började bestämma detta och de flesta gick på den lögnen. Ja, det är ju där vi varit under lång, lång tid.

Historieprofessorn Yuval Noah Harari hävdar att jordbruksrevolutionen medförde att människorna hädanefter fick sämre livskvalité än vad de haft tidigare som jägare och samlare. Han skriver i sin bok Sapiens:

"De (jägare-samlare) tillbringade sin tid på mer stimulerande och varierande sätt och löpte mindre risk att drabbas av svält och sjukdom. Jordbruksrevolutionen ökade visserligen den totala mängden livsmedel som stod till mänsklighetens förfogande, men detta omsattes inte i bättre kost eller i mer fritid. Det omsattes istället i befolkningsexplosioner och övergödda eliter (härskare, präster och andra människor med mycket makt). Den genomsnittliga bonden arbetade hårdare än den genomsnittliga jägaren-samlaren och fick i utbyte en sämre kost."

Haha ta din World Economic Forum-propaganda någon annanstans. Du vill ha befolkningskontroll (modern eugenik) för att drastiskt minska antalet människor. För att lyckas med det ska människors äganderätt tas bort.

Du vet att under medeltiden var folk lediga under varenda helgons specifika dagar. Inräknat med väder så arbetade folk runt 150 dagar om året om man räknar bort hussysslor. Jag tror att folk var väldigt nöjda att kunna odla sin egen mat och ha hem istället för att ha ett evigt nomadiskt liv.
Citera
2023-11-09, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Haha ta din World Economic Forum-propaganda någon annanstans. Du vill ha befolkningskontroll (modern eugenik) för att drastiskt minska antalet människor. För att lyckas med det ska människors äganderätt tas bort.

Du vet att under medeltiden var folk lediga under varenda helgons specifika dagar. Inräknat med väder så arbetade folk runt 150 dagar om året om man räknar bort hussysslor. Jag tror att folk var väldigt nöjda att kunna odla sin egen mat och ha hem istället för att ha ett evigt nomadiskt liv.

Det tror inte jag alls, men det blir svårt att bevisa i form av egen erfarenhet. 10 miljarder människor och födelseantalen bara fortsätter. Ja förfan, bättre för moder jord och alla levande att människan slutar att expandera sig.

Det fetade, är det det första som slår dig när du ska svara på mitt inlägg? Jösses... Den sista dåren är inte född än. Och nej, jag är inte alls åt vänster, sluta skriva manus i ditt huvud.
Citera
2023-11-09, 00:16
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Det tror inte jag alls, men det blir svårt att bevisa i form av egen erfarenhet. 10 miljarder människor och födelseantalen bara fortsätter. Ja förfan, bättre för moder jord och alla levande att människan slutar att expandera sig.

Det fetade, är det det första som slår dig när du ska svara på mitt inlägg? Jösses... Den sista dåren är inte född än. Och nej, jag är inte alls åt vänster, sluta skriva manus i ditt huvud.

För det är Hararis mål dumhuvud: Yuval Harari - Agenda Contributor
https://www.weforum.org/agenda/authors/yuval-harari/

https://en.wikipedia.org/wiki/You%27ll_own_nothing_and_be_happy

Bra lösning att människor ska sluta expandera sig. Kan du inte föregå med gott exempel, tack?
Senast redigerad av lemmy124 2023-11-09 kl. 00:20.
Citera
2023-11-09, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Inuiter är ju betydligt ljusare än eritreaner och äter i stort sett bara fisk.
De här urtidsmänniskorna var ju allätare. Inte samma hudfärg, inte samma mat.
Så du tror inte en stor del av födan var fisk? Och du tror att det var ett problem att springa runt i Skåne utomhus hela dagen mest sommartid?
Har du funderat på hur mycket ljus en kontorsarbetare får kontra någon som är utomhus hela dagen?
Citera
2023-11-09, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
För det är Hararis mål dumhuvud: Yuval Harari - Agenda Contributor
https://www.weforum.org/agenda/authors/yuval-harari/

https://en.wikipedia.org/wiki/You%27ll_own_nothing_and_be_happy

Bra lösning att människor ska sluta expandera sig. Kan du inte föregå med gott exempel, tack?

Tack för länkarna, men Harari talar ju emot de du vill säga. Har du ens läst artikeln?

Du kanske anser att världens ska befolkas av säg, 30 miljarder i framtiden? Bra jobbat där.
Citera
2023-11-09, 00:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Du tror inte att vi har ett ursprung på stäppen?

Det tror jag.

Jag tror det också, att vi har mycket DNA därifrån, men det blir för uppblåst med stolliga teorier.

Det var det jag menade med att nämna Tor.
Citera
2023-11-09, 00:43
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rossakossa
Så du tror inte en stor del av födan var fisk? Och du tror att det var ett problem att springa runt i Skåne utomhus hela dagen mest sommartid?
Har du funderat på hur mycket ljus en kontorsarbetare får kontra någon som är utomhus hela dagen?
Tyvärr inte tillräckligt. Att vi ens 2023 har grupper som på riktigt stöder en av de värsta grupperna i Eritrea som ens finns av idag säger en del. Samtliga eritreaner borde skickas hem men inte ens SD vågar säga det.
Citera
2023-11-09, 00:54
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Tack för länkarna, men Harari talar ju emot de du vill säga. Har du ens läst artikeln?

Du kanske anser att världens ska befolkas av säg, 30 miljarder i framtiden? Bra jobbat där.

Här är en sammanfattning om hans tankar om äganderätt och kapitalism:
https://bgonggw.medium.com/illusion-of-ownership-12a07ebb5b39

Bra att du veta att du vill ta död på flera miljarder människor iaf.
Citera
2023-11-09, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Tyvärr inte tillräckligt. Att vi ens 2023 har grupper som på riktigt stöder en av de värsta grupperna i Eritrea som ens finns av idag säger en del. Samtliga eritreaner borde skickas hem men inte ens SD vågar säga det.
Jag tycker snarare att du inte verkar förstå hur många lux det är inomhus kontra utomhus. Hur stor skillnad tror du det är en sommardag?
Citera
2023-11-09, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Med ditt resonemang skulle alla kontorsarbete i Sverige vara stendöda nämligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in