2023-11-13, 10:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Det som förvånar mig är att alla var så vackra förr. Ser nästan ut som nysminkade fotomodeller...

De fattar ju att de ska vara i TV. Klart de inte skickar fram Storstina och Pomperipossa då.

Vi hade gjort samma idag, ifall till exempel utomjordingarna hade velat filma oss.
Citera
2023-11-13, 11:07
Medlem
goseigens avatar
Sämst i programmet är Lindströms svammel vid 22:15 och framåt. Av en - förvisso mycket rik grav - får vi ett framväxande Sveavälde... redan för 3100 år sedan. Det skall också ha expanderat och dominerat handel på Östersjön under flera hundra år

Det är en sanslös sak att säga utifrån gravfältet och fynden i själva högen.
Citera
2023-11-13, 11:11
Medlem
Vågskålens avatar
Saknar en hel del om bronsåldern som borde ha varit intressant att ta upp i en serie om svenskarnas historia. Det folket är ju våra direkta förfäder och det är under bronsåldern som en distinkt nordisk kultur skapas. Helt rätt av dem att ta upp att metallerna importerades vilket innebär att det måste ha funnits handelsnätverk ända ner till Cypern och en stark och hierarkisk samhällsorganisation. Men man kunde ha givit mer utrymme åt att vad man gjorde med metallerna utvecklades till ett eget formspråk och att fyndmaterialet är påtagligt rikt jämfört med övriga Europa.
Citera
2023-11-13, 11:12
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Sämst i programmet är Lindströms svammel vid 22:15 och framåt. Av en - förvisso mycket rik grav - får vi ett framväxande Sveavälde... redan för 3100 år sedan. Det skall också ha expanderat och dominerat handel på Östersjön under flera hundra år

Det är en sanslös sak att säga utifrån gravfältet och fynden i själva högen.
Lindström är en känd svamlare. Kokar ofta soppa på en spik.
Citera
2023-11-13, 11:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Jag vet inte vad det är med alla som försvarar kläderna och sminkningen och frisyrerna med att "åh det hade blivit så dyrt" eller "jo de var väldigt modemedvetna och intresserade av bra kvalitet även på den tiden"

Om människorna nu bar kläder enligt vad som visades i serien så får man väl förklara hur de lyckades. Hur syr man i läder med nål och tråd när man bara har flinta och benbitar att använda som verktyg. Eller är det billigare att använda sydda kläder än typ skinnfällar eller vad man nu hade annars?
...

Programtekniskt är det mycket billigare, för det är folks privata kläder. Få av kläderna är nytillverkade och bekostade av SVT. Det blir för dyrt.

Det finns många detaljer man skulle kunna grotta ned sig i, men frågan är hur långt programmet hade blivit då.

Man får kanske vara glad över att de ens nämnde rödjord som bas för järn.
Citera
2023-11-13, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo
Det är SVT som politiserat historia inte jag. Eller tror du att programmet spelades in för 15.000 år sedan?
Du verkar korkad som tror att man kunde spela in film för 15 0000 sedan.
Citera
2023-11-13, 11:35
Avslutad
Citat:
Det som förvånar mig är att alla var så vackra förr. Ser nästan ut som nysminkade fotomodeller...

Vänta du bara tills vi kommer fram till 1700-talet. Då ska du få se på andra bullar...
Citera
2023-11-13, 11:36
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja alltså, i hennes svammel märks en del politisk vinkling. Något som Helena plockar av henne.

I programmet fick en arkeolog från Norrland kommentera att han saknar bilden av Norrländska perspektiv. Det har han rätt i. Jag kan hålla med honom. Men då serien kokats ned till att framföra de senaste forskningsresultaten så blir det detta som tas med i avsnitten. Inget sades om Tacitus som brukligt är. Inte heller om Goternas koppling till Skandinavien med mera. Sånt är gammal skåpmat. Nästa avsnitt börjar med en liten istid under 500-talet och som troligtvis formar berättelsen om Fimbulavintern. Sannolikt får vi se Rökstenen som tros berätta om detta. Tippar att Bo Gräslund är med denna gång.
Hoppas i så fall på tema fantasy - monster och drakar som vaktar skatter :-)
Citera
2023-11-13, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Programtekniskt är det mycket billigare, för det är folks privata kläder. Få av kläderna är nytillverkade och bekostade av SVT. Det blir för dyrt.

Det finns många detaljer man skulle kunna grotta ned sig i, men frågan är hur långt programmet hade blivit då.

Man får kanske vara glad över att de ens nämnde rödjord som bas för järn.

Jag tycker ändå kritiken är befogad. Många vill bara tysta ned kritiken och säga att det inte spelar någon roll för berättandet, men jo, illustreringen är ju hela berättandet. Det många undrar är ju hur det såg ut. Hur såg människorna ut på stenåldern och hur klädde de sig? Om man lämnar såna här plot holes så blir man som tittare extremt förvirrad. Finns det annat man ska tolka som budgetursäkter? Vilken del av "faktan" som sägs ska fritolkas av tittaren själv?
Citera
2023-11-13, 12:47
Medlem
Citat:
Det är ett problem om man vill säga det så i hela skådespelaribranchen och smittar av sig på statistbranchen.

Samhället utseendefixering.

Det finns ytterst få skådespelare som är aktiva som inte är bildsköna i någon grad.

Det är en premiss för alla produktioner.

När det gäller kläderna var det inget som störde mig.

Har du nått exempel på nått plagg som störde dig?
Citera
2023-11-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja alltså, i hennes svammel märks en del politisk vinkling. Något som Helena plockar av henne.

I programmet fick en arkeolog från Norrland kommentera att han saknar bilden av Norrländska perspektiv. Det har han rätt i. Jag kan hålla med honom. Men då serien kokats ned till att framföra de senaste forskningsresultaten så blir det detta som tas med i avsnitten. Inget sades om Tacitus som brukligt är. Inte heller om Goternas koppling till Skandinavien med mera. Sånt är gammal skåpmat. Nästa avsnitt börjar med en liten istid under 500-talet och som troligtvis formar berättelsen om Fimbulavintern. Sannolikt får vi se Rökstenen som tros berätta om detta. Tippar att Bo Gräslund är med denna gång.
Japp, och så får vi se Sveafallet i Degerfors, och Tännforsen i Ångermanland.
Citera
2023-11-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Det är allmänt känt att universitetsvärlden lider av en kraftig slagsida åt vänster och att forskningsanslag går till forskare som torgför teorier som pekar i vänsterns tankemässiga riktning. Här är klimathysterin ett tydligt exempel. Att lägga fram en teori av detta slag drar ett löjets skimmer över Sveriges lärosäten vilket man verkligen inte har råd med.
Jag röster inte vänster, men kan du ge "bevis/belägg" för att universitetsvärlden har slagsida åt vänster ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in