2023-11-12, 13:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det står inte i bibeln om något sådant.
Lol, fattar du inte att människan görs till manlig resp. kvinnlig, får budet och välsignelsen att vara fruktsam samt att äktenskapet sedan instiftas som institutionen inom vilken fruktsamheten ska finnas? Något annat hittar du inte före syndafallet, så detta är vad som gäller om fruktsamheten (sexualiteten): den hör till äktenskapet.

what's wrong with you?
Citera
2023-11-12, 13:46
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Äktenskapsbrott är att bryta mot äktenskapsinstitutionen. Det kan göras av gifta det kan göras av ogifta.
Äktenskapsbrott är att bryta mot Guds bud, inte att bryta mot ditt trossamfunds traditionella institution.

Ja, om en person är gift/sambo e d och den är otrogen och ligger med en tredje person, då begår både den gifte/sambon och den tredje personen äktenskapsbrott.

Det spelar ingen roll vilka institutioner ditt trossamfund har.
Guds bud är det som betyder något.

Citat:
Lol, läs 1 Mos 1 och 2.
Har läst dem flera hundra ggr.

Det står inte där att det krävs en cermoni för att vara gift.
Bara att mannen ska lämna sina föräldrar och bli ett med sin fru.
Citera
2023-11-12, 13:48
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Lol, fattar du inte att människan görs till manlig resp. kvinnlig, får budet och välsignelsen att vara fruktsam samt att äktenskapet sedan instiftas som institutionen inom vilken fruktsamheten ska finnas? Något annat hittar du inte före syndafallet, så detta är vad som gäller om fruktsamheten (sexualiteten): den hör till äktenskapet.

what's wrong with you?
Jo det förstår jag, men...

Det står inte där att det krävs en viss cermoni för att vara gift, bara att de två är ett.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-11-12 kl. 13:51.
Citera
2023-11-12, 13:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Äktenskapsbrott är att bryta mot Guds bud, inte att bryta mot ditt trossamfunds traditionella institution.

Ja, om en person är gift/sambo ...
Sambo? Att vara sambo är som att stadigvarande leva ihop med en prostituerad.
Nej, du, sexualiteten hör till äktenskapet, och vill du inte vara gift får du heller inte ha sex - för de två hör ihop.
Tror du att lyder Guds bud om äktenskapet genom att flytta ihop med en sköka som viskar till dig att hon ska ha endast dig som kund?
Citera
2023-11-12, 13:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jo det förstår jag, men...

Det står inte där att det krävs en viss cermoni för att vara gift, bara att de två är ett.
Visa från skapelseordningarna i 1 Mos 1-2 att du har rätt att ligga med en kvinna för att du flyttar till vederbörandes lägenhet och säger fina saker till henne genom ena mungipan.
Citera
2023-11-12, 14:06
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Sambo? Att vara sambo är som att stadigvarande leva ihop med en prostituerad.
Nej, du, sexualiteten hör till äktenskapet, och vill du inte vara gift får du heller inte ha sex - för de två hör ihop.
Tror du att lyder Guds bud om äktenskapet genom att flytta ihop med en sköka som viskar till dig att hon ska ha endast dig som kund?

Med en prostituerad betalar personen för att inte ta ansvar, och även om kroppen förenas så är det inte en social eller emotionell långsiktig relation. Inget ansvar tas för eventuella barn.

I äktenskapet förenas man och kvinna till ett och tar ansvar för sin sexualitet, relation och ev barn.

I äktenskapet: Mannen och kvinnan ska betrakta sin andra hälft som lika viktig som sig själv, som en del av sig själv.

Då sade mannen:
»Den här gången är det ben av mina ben, kött av mitt kött. Kvinna skall hon heta, av man är hon tagen.«
Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, och de blir ett.
Både mannen och kvinnan var nakna, och de kände ingen blygsel inför varandra.
1 Mosebok 2:23-25
Citera
2023-11-12, 14:14
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Visa från skapelseordningarna i 1 Mos 1-2 att du har rätt att ligga med en kvinna för att du flyttar till vederbörandes lägenhet och säger fina saker till henne genom ena mungipan.
Att manipulera genom att säga saker i mungipan är inte att vara ett.

Bibeln säger att du får föröka dig, men gör det med en person du kan betrakta som lika viktig som dig själv så ni kan vara "ett".

Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, och de blir ett. 1 mosebok 2:24

Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: »Var fruktsamma och föröka er 1 Mos 1:28

Det står att män och kvinnor ska förenas och bli ett och föröka sig som jag hävdar.

Du har misslyckats att lägga fram ett enda bibelställe som säger att man i Guds ögon måste ha genomgått en cermoni för att vara gift.

Du saknar stöd i Bibeln, men bryter inte heller mot Guds bud genom att ha en vigselcermoni.

Det är ok med cermoni, men inget krav enligt Bibeln.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-11-12 kl. 14:20.
Citera
2023-11-12, 19:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Att manipulera genom att säga saker i mungipan är inte att vara ett.

Bibeln säger att du får föröka dig, men gör det med en person du kan betrakta som lika viktig som dig själv så ni kan vara "ett".

Det är därför en man lämnar sin far och mor för att leva med sin hustru, och de blir ett. 1 mosebok 2:24

Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: »Var fruktsamma och föröka er 1 Mos 1:28

Det står att män och kvinnor ska förenas och bli ett och föröka sig som jag hävdar.

Du har misslyckats att lägga fram ett enda bibelställe som säger att man i Guds ögon måste ha genomgått en cermoni för att vara gift.

Du saknar stöd i Bibeln, men bryter inte heller mot Guds bud genom att ha en vigselcermoni.

Det är ok med cermoni, men inget krav enligt Bibeln.
Det är Gud som fogar ihop man och kvinna, inte du och dina lustar.
Det är allvar och inget skämt.
Det är en offentlig handling att söka att få ingå och sedan att ingå i den grundläggande livsinstitutionen, och handlingen ska övervakas av insatta noggrannare än någon annan handling på jorden.
Går något fel här är det alltid ett allvarligt fel.
Och här sitter du och snackar om det så löst att det är vidrigt. "Ceremoni"..."sambo"...

shame on you
Citera
2023-11-12, 22:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det går självfallet bra men är förpliktigande för båda parterna. Det kallades att taga sig en hustru.
Citera
2023-11-13, 11:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det går självfallet bra men är förpliktigande för båda parterna. Det kallades att taga sig en hustru.
Då är det också att taga sig en hustru att flytta in hos en prostituerad och smickra henne. Det är "förpliktande" för båda parterna. Det kallas att taga sig en hustru. För det har Gubben sagt.
Citera
2023-11-13, 12:49
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Det är Gud som fogar ihop man och kvinna, inte du och dina lustar.
Det är allvar och inget skämt.
Det är en offentlig handling att söka att få ingå och sedan att ingå i den grundläggande livsinstitutionen, och handlingen ska övervakas av insatta noggrannare än någon annan handling på jorden.
Går något fel här är det alltid ett allvarligt fel.
Och här sitter du och snackar om det så löst att det är vidrigt. "Ceremoni"..."sambo"...

shame on you
Jag behöver inte skämmas för att jag hänvisar till Bibeln! Det ger mig frid.

Du har inga bibelverser som stöd för din tro, du är inte längre bibeltroende.
Citera
2023-11-13, 13:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag behöver inte skämmas för att jag hänvisar till Bibeln! Det ger mig frid.

Du har inga bibelverser som stöd för din tro, du är inte längre bibeltroende.
Du har inga bibelverser för dina lösa förhållanden. Jag har visat på att sexualitet hör hemma inom skapelseordningen äktenskapet - medan du yrar om ceremonier. Samboförhållande är inte äktenskap minus vigselceremoni. Men många tror det - och alla är de dårar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in