2023-11-12, 13:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du hittar inte ett enda bibelord som stödjer din uppfattning.
Kristna är sällan bokstavstroende.
Fattar du inte att det står att en man ska lämna sin far och mor innan han gifter sig? Detta måste då konstateras av berörda parter, vilket är, inte minst, mor och far.
Citera
2023-11-12, 13:15
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Fattar du inte att det står att en man ska lämna sin far och mor innan han gifter sig? Detta måste då konstateras av berörda parter, vilket är, inte minst, mor och far.
Oj, vad arg du är.
Det står inte i Bibeln att de ska genomgå en cermoni, bara att de ska vara "ett", för äktenskap.

Kravet ligger på mannen att han ska lämna sinna föräldrar och sedan ska mannen och kvinnan vara ett.

Inga krav ställs på föräldrarna.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-11-12 kl. 13:18.
Citera
2023-11-12, 13:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du hittar inte ett enda bibelord som stödjer din uppfattning.
Kristna är sällan bokstavstroende.
Men eländiga människa, har du inte läst vad Frälsaren säger om äktenskap i Matt 19?
Alla är inte lämpliga för äktenskap.
Prövningen av lämplighet tillfaller den samlade kompetensen: åtminstone föräldrarna (den grundläggande överheten), i ett samhälle också de som föräldrarna har delegerat makt till och har över sig (den avledda överheten).
Äktenskapet ska hållas i ära av ALLA, står det också.
Så sexualiteten, given som fruktsamhet i 1 Mos 1, tillhör äktenskapet, som vi ser instiftat till fruktsamhetens syfte i 1 Mos 2 och som har monopol på den.
Citera
2023-11-12, 13:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Oj, vad arg du är.
Det står inte i Bibeln att de ska genomgå en cermoni, bara att de ska vara "ett", för äktenskap.

Kravet ligger på mannen att han ska lämna sinna föräldrar och sedan ska mannen och kvinnan vara ett.

Inga krav ställs på föräldrarna.
Fattar du inte att människolivets grundinstitution, given under vissa kriterier av Gud och inrättad av Gud för bruk, inte missbruk, noga måste övervakas av de mest kompetenta - vilka naturligtvis står att finna bland dem som är sakkunniga, vilka naturligtvis är far och mor!
Börja fatta!
Senast redigerad av Calovius 2023-11-12 kl. 13:24.
Citera
2023-11-12, 13:25
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Men eländiga människa, har du inte läst vad Frälsaren säger om äktenskap i Matt 19?
Alla är inte lämpliga för äktenskap.
Prövningen av lämplighet tillfaller den samlade kompetensen: åtminstone föräldrarna (den grundläggande överheten), i ett samhälle också de som föräldrarna har delegerat makt till och har över sig (den avledda överheten).
Äktenskapet ska hållas i ära av ALLA, står det också.
Så sexualiteten, given som fruktsamhet i 1 Mos 1, tillhör äktenskapet, som vi ser instiftat till fruktsamhetens syfte i 1 Mos 2 och som har monopol på den.

Inget bibel-ställe du hänvisar till säger det du skriver här nu. Din uppfattning saknar stöd i bibeln, det är bara en tradition.

Inget av bibelpassagerna du hänvisar till från din kristna bibel säger att människor måste genomgå en cermoni för att vara gifta.
Citera
2023-11-12, 13:27
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Fattar du inte att människolivets grundinstitution, given under vissa kriterier av Gud och inrättad av Gud för bruk, inte missbruk, noga måste övervakas av de mest kompetenta - vilka naturligtvis står att finna bland dem som är sakkunniga, vilka naturligtvis är far och mor!
Börja fatta!

Jag fattar att jag ska tro på Bibeln/gt.

Jag fattar att jag inte behöver tro på läror som inte står i Bibeln.
Därför tror jag inte som du.
Citera
2023-11-12, 13:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Inget bibel-ställe du hänvisar till säger det du skriver här nu. Din uppfattning saknar stöd i bibeln, det är bara en tradition.

Inget av bibelpassagerna du hänvisar till från din kristna bibel säger att människor måste genomgå en cermoni för att vara gifta.
Tror du att vigselförrättningen bara är en ceremoni utan någon gudomlig bakgrund och utan att bottna i en gudagiven verklighet som inte får och kan negligeras utan synd?
Vad är det med dig?
Citera
2023-11-12, 13:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag fattar att jag ska tro på Bibeln/gt.

Jag fattar att jag inte behöver tro på läror som inte står i Bibeln.
Därför tror jag inte som du.
Förnekar du att sexualiteten hör till äktenskapet så lär du falskt.
Sjätte budet förbjuder äktenskapsbrott. Tror du att det budet är ett skämt?
Citera
2023-11-12, 13:33
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Tror du att vigselförrättningen bara är en ceremoni utan någon gudomlig bakgrund och utan att bottna i en gudagiven verklighet som inte får och kan negligeras utan synd?
Vad är det med dig?

Det står inte i bibeln om något sådant.
Citera
2023-11-12, 13:36
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Förnekar du att sexualiteten hör till äktenskapet så lär du falskt.
Sjätte budet förbjuder äktenskapsbrott. Tror du att det budet är ett skämt?

Ja, den man och kvinna som förenats till ett kött har ingått äktenskap inför Gud och ska ta ansvar för varandra och ev barn som uppkommer.

De ska inte begå äktenskapsbrott med andra.
Att knulla runt är inte bibliskt påbjudet.
Citera
2023-11-12, 13:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det står inte i bibeln om något sådant.
Lol, läs 1 Mos 1 och 2.
Citera
2023-11-12, 13:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, den man och kvinna som förenats till ett kött har ingått äktenskap inför Gud och ska ta ansvar för varandra och ev barn som uppkommer.

De ska inte begå äktenskapsbrott med andra.
Att knulla runt är inte bibliskt påbjudet.
Äktenskapsbrott är att bryta mot äktenskapsinstitutionen. Det kan göras av gifta och det kan göras av ogifta.
Senast redigerad av Calovius 2023-11-12 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in