2023-12-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Vad för något leder alltid till goda resultat?

Det poetiska svaret är: Amor Fati, att älska ödet och allt som händer

Det rimliga svaret är att det är nyttigare att fråga "vad tenderar att leda till goda resultat", vilket i kortet är "att anpassa sig till omständigheterna genom att imitera den som lyckas"
Citera
2023-12-02, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det poetiska svaret är: Amor Fati, att älska ödet och allt som händer

Det rimliga svaret är att det är nyttigare att fråga "vad tenderar att leda till goda resultat", vilket i kortet är "att anpassa sig till omständigheterna genom att imitera den som lyckas"
Ur det perspektivet skulle nytta och goda resultat sällan definieras utifrån en allmängiltig nytta som skulle gynna ett flertal. Det skulle leda till en nytta som enbart gynnar den starke.
Citera
2023-12-02, 16:07
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Då måste jag fråga varför empati är bra. Är det bra
1. i sig självt eller
2. för att det leder till goda resultat?

I fall (2) så är empati inte alltid bra eftersom det inte alltid leder till goda res. I fall empati per definition är något gott så är många saker, kanske till och med de flesta saker, som kallas "empatiska" egentligen inte empatiska, eftersom dessa saker inte leder till goda resultat.

Allt vi är kommer från evolutionen. Om vi har empati så beror det på att det gör att vi klarar oss bättre med det än utan. Det finns inget gott/ont utan det är något som vi hittat på utifrån vår upplevelse, påverkad av empati.
Citera
2023-12-02, 16:09
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Empatin är mycket äldre än civilisationen och säkerligen inte alls optimerat för ett liv i en större grupp än ett jägar-samlar-samhälle på 150 individer om ens det. Kanske bara anpassad för de närmaste.

Empatin ger förmågan att förutsäga hur andra kommer reagera. Jag skulle säga att det är viktigt även i vår tid. Det ger en fördel t.ex. på arbetsmarknaden och i relationer vilket ger fördelar vad gäller avkomma.
Citera
2023-12-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Allt vi är kommer från evolutionen. Om vi har empati så beror det på att det gör att vi klarar oss bättre med det än utan. Det finns inget gott/ont utan det är något som vi hittat på utifrån vår upplevelse, påverkad av empati.

Empati har kommit från evolutionen men det har ju även hat och hämnd osv. Om målet är att maximera chansen till överlevnad för ens ättlingar så blir ju empati gynnsamt endast då det resulterar i att chansen till att ens ättlingar överlever ökar.
Citera
2023-12-02, 16:14
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Empatin ger förmågan att förutsäga hur andra kommer reagera. Jag skulle säga att det är viktigt även i vår tid. Det ger en fördel t.ex. på arbetsmarknaden och i relationer vilket ger fördelar vad gäller avkomma.

Absolut, empati är jätteviktig. Jag säger bara att jag inte tror att den räcker för att bygga en civilisation.
Citera
2023-12-02, 16:18
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Empati har kommit från evolutionen men det har ju även hat och hämnd osv. Om målet är att maximera chansen till överlevnad för ens ättlingar så blir ju empati gynnsamt endast då det resulterar i att chansen till att ens ättlingar överlever ökar.

Jag menar att vi har facit i hand. Om vi har någon egenskap, t.ex. empati, så var det bäst någonstans längs vägen. Men det gäller bara det genetiska. Regligion är inte genetiskt även om hjärnan har stöd för det.

Religion är en biprodukt av våra egenskaper. Fantasi och nyfikenhet är viktigt, men leder också till problem. Religion är ett sådant problem som visat sig fungera som ett mentalt virus. Religion kan ta över hela samhällen och sprida sig väldigt fort. Men eftersom det bygger på fantasi finns det alltid svagheter i perioder då folk får tid att tänka.
Citera
2023-12-02, 16:19
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Absolut, empati är jätteviktig. Jag säger bara att jag inte tror att den räcker för att bygga en civilisation.

Jag tror inte heller det räcker, men det är nog ett krav för att den civilisationen som byggs inte skall vara helt skruvad. Typ Aztekerna som offrade folk hit och dit, de saknade nog lite på den fronten.
Citera
2023-12-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Ur det perspektivet skulle nytta och goda resultat sällan definieras utifrån en allmängiltig nytta som skulle gynna ett flertal. Det skulle leda till en nytta som enbart gynnar den starke.

Nytta = sum_nytta_avkomma + egen_överlevnad
Där egen_överlevnad = kvalitétsjusterad_livslängd.

"Stark" är en egenskap hos de som maximerar detta. Det bestäms a posteriori. Intelligens, i kombination med ett försvar mot korrumperande slavmoral, har visat sig vara bäst på att maximera detta. Allmängiltig nytta kan inte vara riktig nytta så länge det gör arten svagare. Bästa exemplet på detta är antinatalism som går rakt emot denna nytta, och som är en produkt av slavmoral.

Här är en intressant paradox. Dagens samhälle styrs av slavmoral. Vad är ett primärt demografiskt tecken på det? Jo, att de som har lägre IQ, och i övrigt svaga egenskaper, tenderar att få fler barn. Att klä upp detta som "empati" och "allmängiltig nytta" är anti-sanning. Inte ens slavarna gynnas i slutändan av en sådan moral, eftersom man får ett samhälle som det i filmen "Idiocracy".

I slutändan måste man fråga sig vilken typ av värld man vill bo i. Om empati leder till en dystopi så är det inte en god egenskap.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-12-02 kl. 16:31.
Citera
2023-12-02, 16:23
Medlem
Citat:
Jag menar att vi har facit i hand. Om vi har någon egenskap, t.ex. empati, så var det bäst någonstans längs vägen. Men det gäller bara det genetiska. Regligion är inte genetiskt även om hjärnan har stöd för det.

Religion är en biprodukt av våra egenskaper. Fantasi och nyfikenhet är viktigt, men leder också till problem. Religion är ett sådant problem som visat sig fungera som ett mentalt virus. Religion kan ta över hela samhällen och sprida sig väldigt fort. Men eftersom det bygger på fantasi finns det alltid svagheter i perioder då folk får tid att tänka.

Har märkt att man tolkar det här med facit i hand väldigt olika. Mina motståndare menar att det som gav upphov till västvärldens ekonomiska framsteg var "frihet och pride" ungefär. Det strider helt mot historiska fakta som indikerar att medellivslängden började öka under 1800-talet, långt innan pride var påtänkt och långt innan moderna socialliberala tolkningen av frihet infördes.
Citera
2023-12-02, 16:40
Medlem
Citat:
Nytta = sum_nytta_avkomma + egen_överlevnad
Där egen_överlevnad = kvalitétsjusterad_livslängd.

"Stark" är en egenskap hos de som maximerar detta. Det bestäms a posteriori. Intelligens, i kombination med ett försvar mot korrumperande slavmoral, har visat sig vara bäst på att maximera detta. Allmängiltig nytta kan inte vara riktig nytta så länge det gör arten svagare. Bästa exemplet på detta är antinatalism som går rakt emot denna nytta, och som är en produkt av slavmoral.

Här är en intressant paradox. Dagens samhälle styrs av slavmoral. Vad är ett primärt demografiskt tecken på det? Jo, att de som har lägre IQ, och i övrigt svaga egenskaper, tenderar att få fler barn. Att klä upp detta som "empati" och "allmängiltig nytta" är anti-sanning. Inte ens slavarna gynnas i slutändan av en sådan moral, eftersom man får ett samhälle som det i filmen "Idiocracy".

I slutändan måste man fråga sig vilken typ av värld man vill bo i. Om empati leder till en dystopi så är det inte en god egenskap.
Allmängiltig nytta gör inte ”arten” svagare.
Citera
2023-12-02, 16:43
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag tror inte heller det räcker, men det är nog ett krav för att den civilisationen som byggs inte skall vara helt skruvad. Typ Aztekerna som offrade folk hit och dit, de saknade nog lite på den fronten.

Vissa folk verkar ha mindre av den varan, verkligen.
Mexikanska knarkkartellen verkar föra Aztekernas tradition vidare.

Och unga män från MENA-länder verkar ha mindre empati än sina svenska motsvarigheter om man tittar på benägenheten att använda övervåld. Bara mina observationer, ingen vetenskap.

Om det är brist på empati eller om det bara är en fråga om "räckvidd" vet jag inte.
Alltså om de känner empati för varandra, men inte för någon som de betraktar som tillhörande en annan grupp.

I vilket fall verkar det röra sig om ett primitivt och ociviliserat beteende.

Jag tror på ett samhälle som följer en kristen moral.

Vad tror du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in