Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
De som köper in sig sist naturligtvis.
Det kan jag hålla med om, vid den sista försäljningen så kommer och det sista inköpet. Det kan nog vara slutet för bitcoin eller en fullständig global bitcoinisering där ingen längre säljer sin btc till FIAT endast byter med varandra mot andra varor och tjänster. Det tror jag inte riktigt kommer hända. Jag spekulerar i att btc kommer vara en komplement till befintliga ekonomiska system där viktiga och riktigt stora värde förflyttningar kommer göras.
Vad förlorar man om man köper in sig sist? Förlora är om du säljer billigare än du köpte för. Det är därför jag undrar vad det är man förlorar om man köper bitcoin dyrare än grannen. Du kan ju köpa billigare nu än November 2021 och nu är du senare ute men du kommer troligen aldrig vara sist. Pengarna att köpa btc för kommer ju inte direkt ta slut med dagens FIAT-system.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Vänd på frågan: varifrån kommer avkastningen som ger det ökande "värdet"? Kan du inte svara på det så är det du som står för avkastningen.
Hur är detta att vända på frågan.
Om jag köper (efterfrågan) och äger (tillgång) alltså inte säljer btc så bidrar jag till värdeökningen. Bra det är fullständigt korrekt tolkat av en vanlig marknad.
Vänder på frågan : Vem vinner på att fler köper in sig dyrare?
Svarar på frågan : De som vinner är de som säljer produkten till ett högre pris än vad de köpte den för. Detta är kärnan i all handel.