2023-11-09, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Och att ta jättestora doser på en gång är väl jävla slöseri när man bara kan ta upp 300 mg var 30-35e minut?

Användare på redditsub om Gabapentin m.m. en del användare säger att dom får bättre effekt av Gabapentin om dom tar stora doser på en gång.. 2l-5k talade en användare om. Istället för staggering alltså.
Citera
2023-11-09, 18:11
Bannlyst
Nån som provat få ut det genom Beroendecentrum iom att det verkar användas offlabel? Tänker att det kan fungera bättre mot alkoholsug äv baklofen.
Citera
2023-11-09, 18:40
Medlem
ViAxxs avatar
Har ätit Gabapentin för kronisk nervsmärta och off laebel för att balancera min Bipolaritet. Utan den här medicinen hade jag inte levt idag!
Citera
2023-11-11, 02:40
Medlem
Hur ofta kan man köra Gaba utan att utveckla ett beroende? Tänker på min värsta dagar med ångest, säg 3 ggr / vecka? tack på förhand.
Citera
2023-11-11, 13:41
Medlem
Kanonklass avatar
Ätit ganska mycket gabapentin osäker på doseringen. Har opererat mig för brännskador fick den Gabapentin och oxynorm. Var ordinerat 40mg Oxynorm per dygn. Fick bara 14 tabletter, och nu är det helg får man försöka förnya på måndag, men det är nog inget dom kommer göra. Gabapentin är jag ordinerad 900mg. Hjälper ingenting, men det är väl beroende på vad för sorts smärta man har. Brännskador är jätte svårt att smärtlindra.

Gabapentin får 1.5/5 mot smärta.
Senast redigerad av Kanonklas 2023-11-11 kl. 13:44.
Citera
2023-11-11, 13:52
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaranteratMangel
Nån som provat få ut det genom Beroendecentrum iom att det verkar användas offlabel? Tänker att det kan fungera bättre mot alkoholsug äv baklofen.

Jag tror det. Släng vara ur dig att du vill ha gabapentin. Kanske lite tårar om du kan lyckas få fram det.

Man ska egentligen inte be om mediciner av läkare men tror denna kan gå.

Lycka till och berätta gärna hur det gick om du vågar fråga efter den.
Citera
2023-11-11, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Jag tror det. Släng vara ur dig att du vill ha gabapentin. Kanske lite tårar om du kan lyckas få fram det.

Man ska egentligen inte be om mediciner av läkare men tror denna kan gå.

Lycka till och berätta gärna hur det gick om du vågar fråga efter den.
Tänkte referera till intervjun med beroendeforskaren Marcus Heilig där han nämner off label-mediciner mot alkoholberoende. Tror det funkar bättre.
Känns som det både kan gå och inte, har baklofen nu men den är väl lite mindre kontroversiell än gabapentin. Vill mest ha det som medicin och inte för flum.
Senast redigerad av GaranteratMangel 2023-11-11 kl. 13:58.
Citera
2023-11-12, 11:42
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViAxx
Har ätit Gabapentin för kronisk nervsmärta och off laebel för att balancera min Bipolaritet. Utan den här medicinen hade jag inte levt idag!

Den är onekligen effektiv mot båda. Har du haft problem med tolerans / biverkningar? Jag hamnade i ett läge där jag var tvungen att ta hög dos. Tyvärr slutade närminnet fungera samt att jag tappade en 10-20 IQ- poäng Det var ändå värt det.
Citera
2023-11-12, 11:45
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Tänkte referera till intervjun med beroendeforskaren Marcus Heilig där han nämner off label-mediciner mot alkoholberoende. Tror det funkar bättre.
Känns som det både kan gå och inte, har baklofen nu men den är väl lite mindre kontroversiell än gabapentin. Vill mest ha det som medicin och inte för flum.

Jag tappade totalt intresset för alkohol under behandling med Gabapentin. Totalt. Det har inte kommit tillbaka. I sammanhanget kan jag nämna att alkohol alltid varit min stora kärlek. Nu har jag skåpen fulla med sprit som samlar damm.
Jag kan dricka en öl om jag måste men jag föredrar läsk.

Ja, läsk boostar förresten Gabapentin, för den som undrar.

Jag tolkar det som att läkemedlet slår effektivt mot den där inre oron som fått mig att vilja dricka. Däremot blir jag inte hög eller berusad. En märklig effekt är dock att musik låter bättre. Man hör alla nyanser. Kanske lägger man mer märke till det vackra i vardagen. En byggnad, en solnedgång, ett träd. En kvinnlig kollega som förut bara sett grå ut.

Jag ordinerades Gabapentin mot spinal stenos, nervsmärta. Vet att det förskrivs vid diskbråck och liknande ryggproblem. Du kanske har ont i rygg / nacke / skuldror. Värt att kolla upp.
Senast redigerad av flesh-flute 2023-11-12 kl. 11:58.
Citera
2023-11-12, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Jag tappade totalt intresset för alkohol under behandling med Gabapentin. Totalt. Det har inte kommit tillbaka. I sammanhanget kan jag nämna att alkohol alltid varit min stora kärlek. Nu har jag skåpen fulla med sprit som samlar damm.
Jag kan dricka en öl om jag måste men jag föredrar läsk.

Ja, läsk boostar förresten Gabapentin, för den som undrar.

Jag tolkar det som att läkemedlet slår effektivt mot den där inre oron som fått mig att vilja dricka. Däremot blir jag inte hög eller berusad. En märklig effekt är dock att musik låter bättre. Man hör alla nyanser. Kanske lägger man mer märke till det vackra i vardagen. En byggnad, en solnedgång, ett träd. En kvinnlig kollega som förut bara sett grå ut.

Jag ordinerades Gabapentin mot spinal stenos, nervsmärta. Vet att det förskrivs vid diskbråck och liknande ryggproblem. Du kanske har ont i rygg / nacke / skuldror. Värt att kolla upp.
Mycket intressant. Har fått den effekten av många gabadroger. Alkohol och benso. Världen blir vackrare, musik, graff, ja allt. Frågan är om det är självbedrägeri eller att en rycks upp ur depressionen? Vilka doser står du på?
Citera
2023-11-12, 12:32
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Mycket intressant. Har fått den effekten av många gabadroger. Alkohol och benso. Världen blir vackrare, musik, graff, ja allt. Frågan är om det är självbedrägeri eller att en rycks upp ur depressionen? Vilka doser står du på?

Jag stod på en hög dos. 2700 mg/dag.

Jag tycker att det är ett bättre alternativ än benso, framförallt eftersom det gick att sluta omgående. Jag ägnade över ett år åt att trappa ned Iktorivil, en mardröm.
Men också för att jag kände mig närvarande, i motsats till ”flöddrad”. Om du förstår vad jag menar.

Vad gäller nervsmärtan är Gabapentin rena mirakelmedicinen. På gott och ont. Du tror att du är återställd, sen slutar du och så pang - aj som fasen, igen.
Citera
2023-11-12, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Jag stod på en hög dos. 2700 mg/dag.

Jag tycker att det är ett bättre alternativ än benso, framförallt eftersom det gick att sluta omgående. Jag ägnade över ett år åt att trappa ned Iktorivil, en mardröm.
Men också för att jag kände mig närvarande, i motsats till ”flöddrad”. Om du förstår vad jag menar.

Vad gäller nervsmärtan är Gabapentin rena mirakelmedicinen. På gott och ont. Du tror att du är återställd, sen slutar du och så pang - aj som fasen, igen.
Har dåliga erfarenheter av att sluta med Lyrica som var väldigt tufft, så har svårt att tro att gabapentin som är besläktat inte har några utsättningsbesvär alls? Men om du säger så. Verkar som det kan vara väldigt olika från person till person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in