Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Lönelista ja. Det var ju det som RB jobbade med:
1) "efteråt har jag kunnat konstatera han tid redovisad semester"
2) Jag sysslar med "det här med tider ... stämplas in och ut och så ska jag betala ut lönerna".
Så det är fortsatt troligt att RB gjorde sammanställningen.
PH:
1) RB "har hand om inpasseringskontrollen". Kortet ska "ligga till grund för arbetstider".
2) "På hans datalistor så kan han se ... klockan 8:10, och när han går klockan 23:19". Det är exakt de siffror som står i sammanställningen. Men PH visste som bekant inte att RB utfört en korrigering.
Ja, det finns mer, men det här borde räcka. PH anser 2017 att SE drog kortet 23:19.
För att avgöra "vad som borde räcka" så menar jag att man måste tillämpa de kriterier som en domstol skulle tillämpa i en tänkt rättegång om saken. I så fall står Stig Engströms uppgift från den 10/3 1986 mot Roland Bergströms uppgift från den 9/6 1986. Mig veterligt såg polisen aldrig till att hämta in de där datalistorna över in- och utstämplingarna, och då finns alltså ingen teknisk bevisning i frågan.
Rent allmänt håller jag Bergströms uppgifter för mer trovärdiga än Engströms, och grunden för det är dels att Engström talar i egen sak men även hans menedsliknande förfarande med de här tiderna när han vittnar i rättegångarna mot Christer Pettersson. Jag tycker det är ganska uppenbart att han liksom försöker sopa igen spåren där, genom att gradvis flytta utstämplingstiden.
Gunnar Wall har en mer välvillig tolkning i sin nya bok, men det menar jag utgör ett smärre övertramp i Walls advokatyr för Engström. Icke desto mindre har Wall rätt i, att avsaknaden av teknisk bevisning betyder att det är "ord mot ord" mellan Engström och Bergström, och då finns ingen grund för att fälla ett avgörande i endera riktningen.
Här vill jag även lägga in en liten brasklapp, för det är från Walls bok som jag har uppgiften att någon datalista på tiderna inte finns hos polisen. Då utgår jag från att Wall, som ju brukar vara noggrann med sådant, faktiskt tagit reda på att listan saknas. För om listan skulle dyka upp så hamnar ju saken i en helt annan dager.
Vi vet i alla fall att systemklockan går en minut fel, för det är både Bergström och Engström eniga om. Om tiden på listan då skulle visa sig vara 23.19 så betyder det att Engström har rätt, dvs att han stämplar ut 23.20 i realtid. Men om tiden på listan skulle visa sig vara 23.20 så betyder det att Bergström har rätt, dvs att Engström stämplar ut 23.19 i realtid.
Att Per Häggström år 2017 hävdar att han sett datalistan och att det stod 23.19 på den tar i alla fall jag lätt på. För om det skulle vara riktigt så innebär det ju att Häggström bytt fot i saken under åren som gått, och om så vore fallet så skulle han nog ha anmärkt på det. Därför är det väl ganska uppenbart, menar jag, att Häggströms minnesbild blandat ihop det hela och att han missminner sig om listan. Annars skulle det ju innebära ett erkännande från Häggströms sida att han själv ljugit om utstämplingstiden under alla år. Det tror i alla fall inte jag, utan det där handlar helt enkelt om ett minnesfel.
Alla dessa turer kring Engströms utstämplingstid är kanske intressanta utifrån vissa frågeställningar, men för själva kärnfrågan – om huruvida det var Engström som sköt Palme – så är de irrelevanta utom i ett enda avseende. Det som räknas är när han TIDIGAST kan tänkas ha stämplat ut, och om den saken råder inte mycket tvivel utan svaret heter 23.18.45 (om man arbetar med 15-sekunders steg). Tidigare än så kan han inte ha stämplat ut, och då blir den tiden avgörande för alibifrågan.
Den andra sidan på alibiekvationen är då själva mordtiden. För om Engström stämplar ut tidigast vid 23.18.45 så kan han tidigast vara på mordplatsen vid 23.19.45. Därför hänger alibit på om mordet sker före eller efter 23.19.45. Då har jag anfört ett berg av bevisning som sammantaget ställer bortom allt rimligt tvivel att mordet ägde rum tidigare än så, vid 23.19.00 närmare bestämt.
Nu senast gick jag igenom bankomatmaterialet och kunde då konstatera att de uppgifter som finns där visar att mordet icke kan ha begåtts senare än 23.19.15 – vilket alltså är en halv minut för tidigt för att Engström ska hinna ner till mordplatsen och skjuta Palme. Då har han alibi, och det bör väl även sägas att analysen av bankomattiderna backas upp av en omfattande totalanalys av alla relevanta tider och förlopp, och som sammantaget alltså visar att mordet skedde vid 23.19.00 – vilket som sagt är för tidigt för Engström.
I den mån som Engström överhuvudtaget är av intresse för Palmemordet så är det alltså inte som gärningsman eller ens som medgärningsman på mordplatsen. Utan intresset måste fokuseras på eventuell annan medveten eller omedveten inblandning i mordkomplotten – plus hans roll som mordplatsvittne helt enkelt. En sak kan jag i alla fall säga utan att darra på manschetten, och det är att Stig Engström icke mördat Olof Palme.