2023-11-11, 19:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej, utan Pilatus, den högsta överhetspersonen i området, hade fått sina befogenheter att döma i rättegångar av Gud, liksom andra överhetspersoner.
Det är vad Jesus säger, och man ska, som så ofta, inte fråga dig angående Jesus, utan gå till Jesu Bok istället, en bok som du inte erkänner, då du mot den boken driver en enmansreligion med en hemmagjord definition av Guds ord.
Paulus var Kristi apostel.
Om någon hade behövt en ursäkt så är det du, men du är en enveten och hårdnackad förövare, så du har ingen ursäkt.
Men söta du, jag citerade bara Jesus som faktiskt aldrigt nämnt att Pilatus eller någon annan världslig maktperson var ombud för Gud.

Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till; —Johannes 14:30

Och djävulen förde honom upp på en höjd och visade honom i ett ögonblick alla riken i världen och sade till honom: »Åt dig vill jag giva makten över allt detta med dess härlighet; ty åt mig har den blivit överlämnad, och åt vem jag vill kan jag giva den. — Lukas 4:5-6

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. — Johannes 8:44

Din teori att Pilatus var Guds ombud på jorden visar hur lite du förstår.
Citera
2023-11-11, 21:58
Medlem
Citat:
Du beskyller Gud för synden som bor i dig. Sjukt!

Vad orsakade synden? Och varför ger "synd" ibland nytta?
Citera
2023-11-11, 22:15
Medlem
Citat:
...då du mot den boken driver en enmansreligion med en hemmagjord definition av Guds ord.
..

Om du ska använda antalet troende på en viss religion som argument för religionen så får du ju hantera problemet att islam snart är störst religion i världen. Och hur hanterar du stora antalet kineser och indier?
Citera
2023-11-11, 23:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Fast att vara pragmatisk är inte att hitta på vad som helst. Det är att beskriva begrepp utifrån handlingarna som begreppen brukar leda till när de tas i bruk.

Amen. 100%
Citera
2023-11-12, 08:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vad orsakade synden? Och varför ger "synd" ibland nytta?
Ja, inte var det Gud. Synd ger ingen nytta.
Citera
2023-11-12, 08:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om du ska använda antalet troende på en viss religion som argument för religionen så får du ju hantera problemet att islam snart är störst religion i världen. Och hur hanterar du stora antalet kineser och indier?
Jag använder det som argument för att du hittat på religionen själv. Då kan den ju inte vara från Gud, eller tror du kanske att du är Gud? Eller menar du att du mottagit den sanna religionen genom en privatuppenbarelse från ovan?
Senast redigerad av Calovius 2023-11-12 kl. 08:33.
Citera
2023-11-12, 08:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men söta du, jag citerade bara Jesus som faktiskt aldrigt nämnt att Pilatus eller någon annan världslig maktperson var ombud för Gud.
...
Din teori att Pilatus var Guds ombud på jorden visar hur lite du förstår.
Men gamle religiöse gubbe , det står i Boken som du kämpar emot att Pilatus fått sin uppgift och makt att frige Jesus eller korsfästa honom ovanifrån (=från Gud) - detta i motsats till Judas Iskariot som inte var en överhetsperson (utan en privatperson som tog ett aktivt beslut och initiativet att överlämna Jesus till överheten):

"Pilatus sade till honom: “Svarar du mig inte? Vet du inte att jag har makt att frige dig och makt att korsfästa dig?” Jesus svarade: “Du skulle inte ha någon makt över mig, om du inte hade fått den ovanifrån. Därför har den som utlämnat mig åt dig större skuld.”"
Senast redigerad av Calovius 2023-11-12 kl. 08:34.
Citera
2023-11-12, 09:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Men gamle religiöse gubbe , det står i Boken som du kämpar emot att Pilatus fått sin uppgift och makt att frige Jesus eller korsfästa honom ovanifrån (=från Gud) - detta i motsats till Judas Iskariot som inte var en överhetsperson (utan en privatperson som tog ett aktivt beslut och initiativet att överlämna Jesus till överheten):

"Pilatus sade till honom: “Svarar du mig inte? Vet du inte att jag har makt att frige dig och makt att korsfästa dig?” Jesus svarade: “Du skulle inte ha någon makt över mig, om du inte hade fått den ovanifrån. Därför har den som utlämnat mig åt dig större skuld.”"
Pilatus trodde varken på Jesus eller Gud men inbillade sig att han hade makt.
Citera
2023-11-12, 09:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Pilatus trodde varken på Jesus eller Gud men inbillade sig att han hade makt.
Låt oss se vad Jesus, som du kämpar emot, säger om saken:
"Jesus svarade: “Du skulle inte ha någon makt över mig, om du inte hade fått den ovanifrån."
Så Pilatus hade fått makt från Gud.
Du förnekar Jesu tydliga undervisning.
Det är detta jag sagt hela tiden: du har din enmansreligion, och man ska inte komma till dig med frågor om Jesus.
Du är en falsk lärare.
Citera
2023-11-12, 09:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Låt oss se vad Jesus, som du kämpar emot, säger om saken:
"Jesus svarade: “Du skulle inte ha någon makt över mig, om du inte hade fått den ovanifrån."
Så Pilatus hade fått makt från Gud.
Du förnekar Jesu tydliga undervisning.
Det är detta jag sagt hela tiden: du har din enmansreligion, och man ska inte komma till dig med frågor om Jesus.
Du är en falsk lärare.
Men, för Gud är allt möjligt och Jesus skulle inte blivit korsfäst om inte Gud tillåtit det. Något som Pilatus nog inte hade en aning om. Ingen dör utan att Gud tillåter det. Inte ens en fågel.

Säljas icke två sparvar för en skärv? Och icke en av dem faller till jorden utan eder Faders vilja. — Matteus 10:29

Dialogen mellan Pilatus och Jesus om Guds makt är det enda exempel jag någonsin hört givet som skulle antyda att Jesus menar myndigheter är Guds ombud på jorden. Självklart står världens myndigheter under världens furste – Satan.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-11-12 kl. 09:44.
Citera
2023-11-12, 09:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, inte var det Gud. Synd ger ingen nytta.
Välartade barn utanför äktenskapet är till nytta.
Citera
2023-11-12, 10:42
Medlem
Citat:
Jag använder det som argument för att du hittat på religionen själv. Då kan den ju inte vara från Gud, eller tror du kanske att du är Gud? Eller menar du att du mottagit den sanna religionen genom en privatuppenbarelse från ovan?

Hur kan du avgöra huruvida den är från Gud eller mig eller någon annanstans? Jag kan omöjligen själv veta (med din metodik) huruvida en tanke är flyktig och "påhittad" eller en evigt sann uppenbarelse från Gud.

Enda sättet att veta är genom att testa tanken pragmatiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in