2023-11-11, 12:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Tror du att ditt kristna klagande och dina försök till att fredligt väcka skuldkänslor kommer fungera på människor som av naturen är våldsamma och barbariska? Det fungerar inte! Snällhet fungerar inte! Att vara passiv och fredlig är att tillåta de som är aktiva och våldsamma att ta över kontrollen - vilket är exakt vad som händer just nu. Det stoppas endast via fysisk kraft.
Ah, du känner inte till dogmatikens lära om överheten och dess befogenheter som Guds ombud.
Citera
2023-11-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ah, du känner inte till dogmatikens lära om överheten och dess befogenheter som Guds ombud.

Helt rätt. Jag accepterar inte en överhet bara för att de råkar kallas överhet av fårskocken. Överheten bedöms för dennes förmåga att bringa samhällsnytta. Tyckte du Stalin var en moraliskt befogad överhet i Sovjet?
Citera
2023-11-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag förstår.
Det jag skrev är samtidigt en läxa för båda parter.

På samma sätt som att du inte kan hitta på vad som helst, så kan du inte heller vidskepligstämpla vad som helst.

Symboler brukar peka på något verkligt. Däremot är det sällan uppenbart förrän man följer pilens riktning.

Fast att vara pragmatisk är inte att hitta på vad som helst. Det är att beskriva begrepp utifrån handlingarna som begreppen brukar leda till när de tas i bruk.
Citera
2023-11-11, 12:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Helt rätt. Jag accepterar inte en överhet bara för att de råkar kallas överhet av fårskocken. Överheten bedöms för dennes förmåga att bringa samhällsnytta. Tyckte du Stalin var en moraliskt befogad överhet i Sovjet?
Överheten är inte överheten därför att den "råkar kallas överhet av fårskocken", varifrån har du fått den uppfattningen? Vet du vad, jag tänker att du gripit den ur luften (eg. din upproriska inställning mot Gud och - som en följd - överheten, Guds ombud på jorden). Det bor en liten vrång rebellisk ande i ditt hjärta, och det är den som styr dig. Resultatet är därefter.
Citera
2023-11-11, 13:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Överheten är inte överheten därför att den "råkar kallas överhet av fårskocken", varifrån har du fått den uppfattningen? Vet du vad, jag tänker att du gripit den ur luften (eg. din upproriska inställning mot Gud och - som en följd - överheten, Guds ombud på jorden). Det bor en liten vrång rebellisk ande i ditt hjärta, och det är den som styr dig. Resultatet är därefter.
Paulus skrev att överheten är Guds ombud, medan Jesus sa att Satan är världens furste.

Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till; —Johannes 14:30

Och djävulen förde honom upp på en höjd och visade honom i ett ögonblick alla riken i världen och sade till honom: »Åt dig vill jag giva makten över allt detta med dess härlighet; ty åt mig har den blivit överlämnad, och åt vem jag vill kan jag giva den. — Lukas 4:5-6

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. — Johannes 8:44
Citera
2023-11-11, 15:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Paulus skrev att överheten är Guds ombud, medan Jesus sa att Satan är världens furste.

Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till; —Johannes 14:30

Och djävulen förde honom upp på en höjd och visade honom i ett ögonblick alla riken i världen och sade till honom: »Åt dig vill jag giva makten över allt detta med dess härlighet; ty åt mig har den blivit överlämnad, och åt vem jag vill kan jag giva den. — Lukas 4:5-6

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. — Johannes 8:44
Gubbe, är du också en driven av en upprorsande?
Joh 19:10-11:
Pilatus sade till honom: “Svarar du mig inte? Vet du inte att jag har makt att frige dig och makt att korsfästa dig?” Jesus svarade: “Du skulle inte ha någon makt över mig, om du inte hade fått den ovanifrån. Därför har den som utlämnat mig åt dig större skuld.”
Citera
2023-11-11, 15:17
Medlem
Citat:
Pilatus sade till honom: “Svarar du mig inte? Vet du inte att jag har makt att frige dig och makt att korsfästa dig?” Jesus svarade: “Du skulle inte ha någon makt över mig, om du inte hade fått den ovanifrån. Därför har den som utlämnat mig åt dig större skuld.”

Förklara mekaniken och strategin bakom att tolerera ondska (det vill säga, samhällsonyttiga fenomen). Hur leder det till något bra?

Förklara även varför man ska älska ondskefulla människor.
Citera
2023-11-11, 15:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Förklara mekaniken och strategin bakom att tolerera ondska (det vill säga, samhällsonyttiga fenomen). Hur leder det till något bra?

Förklara även varför man ska älska ondskefulla människor.
Vad då tolerera ondska, vill du att Gud ska ta itu med din ondska här och nu, verkligen? Eller vill du att han ska tolerera den för att du ska omvända dig från den till honom för förlåtelse? Snacka inte så mycket.
Citera
2023-11-11, 17:17
Medlem
Citat:
Vad då tolerera ondska, vill du att Gud ska ta itu med din ondska här och nu, verkligen?

Jag agerar utifrån den etiska teori jag anser är rätt. Jag har försökt undersöka den med logikens, filosofins och vetenskapens medel så gott jag kan. Tycker Gud att jag är ond så beror det snarare på att min intelligens är för låg eller på andra medfödda karaktärsproblem än något som jag kan ansvara för. Eftersom Gud är orsaken till allt så är han ansvarig. Jag är bara skådespelaren som spelar enligt Författarens manus.
Citera
2023-11-11, 17:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det var bestämt att Jesus skulle bli utlämnad och korsfäst och mot Guds vilja kunde det givetvis inte ske. Varken du eller Paulus verkar ha en aning om Guds vilja. Paulus kan väl vara ursäktad eftersom han inte deltagit i Jesus undervisning och inte heller kan ha haft särskilt mycket tillgång till evangelietexter.
Citera
2023-11-11, 18:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag agerar utifrån den etiska teori jag anser är rätt. Jag har försökt undersöka den med logikens, filosofins och vetenskapens medel så gott jag kan. Tycker Gud att jag är ond så beror det snarare på att min intelligens är för låg eller på andra medfödda karaktärsproblem än något som jag kan ansvara för. Eftersom Gud är orsaken till allt så är han ansvarig. Jag är bara skådespelaren som spelar enligt Författarens manus.
Du beskyller Gud för synden som bor i dig. Sjukt!
Citera
2023-11-11, 18:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det var bestämt att Jesus skulle bli utlämnad och korsfäst och mot Guds vilja kunde det givetvis inte ske. Varken du eller Paulus verkar ha en aning om Guds vilja. Paulus kan väl vara ursäktad eftersom han inte deltagit i Jesus undervisning och inte heller kan ha haft särskilt mycket tillgång till evangelietexter.
Nej, utan Pilatus, den högsta överhetspersonen i området, hade fått sina befogenheter att döma i rättegångar av Gud, liksom andra överhetspersoner.
Det är vad Jesus säger, och man ska, som så ofta, inte fråga dig angående Jesus, utan gå till Jesu Bok istället, en bok som du inte erkänner, då du mot den boken driver en enmansreligion med en hemmagjord definition av Guds ord.
Paulus var Kristi apostel.
Om någon hade behövt en ursäkt så är det du, men du är en enveten och hårdnackad förövare, så du har ingen ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in