Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Nej, har man sagt "Nu kommer snart den stora, hårda krashen" i nästan två år har man inte haft rätt.
Har man sagt "Vi kommer se en sällan skådad pyspunka" så har har man haft mer rätt.

Fel. Ballongen sprack våren 2022 och det rasade fort för att sedan konsolidera med lite upp och ned. Realpriserna för rikets villor är ner runt 35 %.
Citera
2023-11-10, 19:16
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sen har ju alla FB-dasar i tråden såklart inte pengar i aktier det senaste året. De har lyckats hedga valutor och ligger jäätebra till kontra inflationen..

Många som har ett bolån betalar ränta och amortering med hjälp av sin lön. Det måste vara den största gruppen.
Citera
2023-11-10, 19:20
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Jag tror att vi "behöver" en krasch/dipp för att rensa märkliga låtsasvärden för bättre balans. Vi kan nog sparka burken framför oss även denna gång, men då fortsätter vi att ha en latent krasch hängandes över huvudet. Klart att det svider att riva av det här plåstret, och att alla helst väntar med det

Det låter som om det är ett problem att lösa och jag kan bara tro att det är ett problem med mycket skulder därför jag vet att många i min bekantskapskrets har lån och det över många år. Ingen kan betala av på kort tid. Om många i en ekonomi har många lån över lång tid så blir det ett långsiktigt problem. Då tror jag du har rätt att man kan sparka burken framför sig men det är ju intressant att fundera på om det finns andra vägar att upptäcka?
Citera
2023-11-11, 00:03
Medlem
Citat:
Samtidigt väntar vi också på det enorma och våldsamma raset som enligt uppgift varit på väg varje månad i 2år nu.

Vi får nog inse att det inte är någon som haft speciellt många rätt i den här frågan

Yes
Och räntan skulle aldrig nå 5% heller
Inte långt kvar nu 😂😂😂😂

https://youtu.be/HaSFHas1tmI?si=pBVO0kqCYri0Obz5
Citera
2023-11-11, 01:08
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Det låter som om det är ett problem att lösa och jag kan bara tro att det är ett problem med mycket skulder därför jag vet att många i min bekantskapskrets har lån och det över många år. Ingen kan betala av på kort tid. Om många i en ekonomi har många lån över lång tid så blir det ett långsiktigt problem. Då tror jag du har rätt att man kan sparka burken framför sig men det är ju intressant att fundera på om det finns andra vägar att upptäcka?

Visst finns det andra vägar. Lättnader, socialmism. Skenande inflation. Kraschad kronkurs. Vi blir miljonärer räknat i en (fiat-)valuta som inte är värd ett skit...
Eller kanske amorterar minimalt, och renoverar inte. Det går bra så länge vi kan arbeta. När det är dags för pension spricker ekonomin (med ett sunkigt, högbelånat hus) eftersom att att det "automatiska" pensionsparandet, statlig och tjänstepension är för lågt i förhållande till livslängden..
Citera
2023-11-11, 10:51
Medlem
Lavas avatar
"Svårigheterna att sälja nyproducerade bostadsrätter har nu lett till att bostadsutvecklare lockar köpare med olika erbjudanden, nästan som en tävling.

Carl Boman är vd på byggfirman Viktor Hanson som lockar bostadsköpare med att de får möbler om de skriver kontrakt.

Flera bostadsföretag lockar nu med räntegaranti vid köp av nyproduktion och vissa bostadsutvecklare erbjuder gratis månadsavgifter i upp till 12 månader. Flera företag erbjuder köpare att bli delägare till lägenheterna tillsammans med bostadsutvecklaren."

https://sverigesradio.se/artikel/kop...qyrlhqxhwbspc0
Citera
2023-11-11, 10:55
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Samtidigt väntar vi också på det enorma och våldsamma raset som enligt uppgift varit på väg varje månad i 2år nu.

Vi får nog inse att det inte är någon som haft speciellt många rätt i den här frågan
På vissa ställen i USA går priserna UPP? Fast priset på bostad stigit med 100% på tre år och räntorna femdubblats.
https://www.youtube.com/watch?v=Vgq1...tureConsulting

Samma i England.
https://www.youtube.com/watch?v=KlxV...JamesNicholson

Detta händer på riktigt, fast det är matematiskt omöjligt. Folk kan omöjligen ha råd att köpa boende i USA. Det är de sjukaste tiderna någonsin, och jag var ändå med 1990. Flera Black Swan events samverkar samtidigt och marknaden går ännu mer åt fel håll.

Lite samma med USA-börsen och deras arbetslöshetssiffra. Jag ser de faktiska värdena, fast det matematiskt borde vara omöjligt.

Själv sitter jag stilla i båten och väntar på Stockholm-raset. Därefter köper jag. Raset kommer och det blir minst 30%.
Senast redigerad av WatchItNow 2023-11-11 kl. 10:58.
Citera
2023-11-11, 11:02
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Det är svårt att svara på ditt inlägg. Uppskattar ditt svar. Det är spännande med debatt. Det låter riktigt allvarligt det du beskriver och är tankeväckande.

Men om svenskar hyr eller äger beror väl också mycket på vilka svenskar det handlar om? Det är olika hushåll med olika förutsättningar. Olika delar av landet med skilda omständigheter sett både till plånboksstorlek och arbetsmarknad. 2025 ska vi ju tillsammans som land vara ute ur lågkonjunkturen enligt prognoserna. Då kan det se annorlunda ut.
Dock äger 64% av alla svenskar sitt hem, och de kommer alla att påverkas ekonomisk. En del, som jag, har inga lån alls, men det påverkar ändå mentalt om 5mkr av min villa försvinner. Kanske hade jag tänkt ha den som pensionsförsäkring i 25 år.

Man får också påminna om att svensken är världens tredje mest priva-belånade i världen. Allt pga Stockholms bostadspriser. Som någon skriver kommer 100.000-tals att ha skuld till sin bank när botten går ur. De har då inte pengar till en handpenning för ett mindre boende så de kan inte flytta utom till HR i Tensta.
Citera
2023-11-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
På vissa ställen i USA går priserna UPP? Fast priset på bostad stigit med 100% på tre år och räntorna femdubblats.
https://www.youtube.com/watch?v=Vgq1...tureConsulting

Samma i England.
https://www.youtube.com/watch?v=KlxV...JamesNicholson

Detta händer på riktigt, fast det är matematiskt omöjligt. Folk kan omöjligen ha råd att köpa boende i USA. Det är de sjukaste tiderna någonsin, och jag var ändå med 1990. Flera Black Swan events samverkar samtidigt och marknaden går ännu mer åt fel håll.

Lite samma med USA-börsen och deras arbetslöshetssiffra. Jag ser de faktiska värdena, fast det matematiskt borde vara omöjligt.

Själv sitter jag stilla i båten och väntar på Stockholm-raset. Därefter köper jag. Raset kommer och det blir minst 30%.

Varför skulle det bli ett ras? Vi lever i Magic Money Theory-tider… bara för att vi ser exponentiell tillväxt på USAs statsskuld så betyder det noll och intet. Bara att zooma ut och lägga till några nollor i slutet på y-axeln.

Tror inte det är många privatpersoner som köper hus i USA längre, nu är det Blackrock som trissar upp. Sen är det väl boomers som byter upp sig, avbetalat sina 30-åriga lån och med noll i belåning har de en ordentlig handpenning.

Trodde också att vi skulle få se en sättning och finanskris som skulle få 1929 att blekna. Nu är jag optimist och imponeras av de ekonomiska trolleritricken. Att jag har ett hus med 80% belåningsgrad inköpt 2021 har absolut ingen inverkan. *Gråtrunkar*
Citera
2023-11-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Fel. Ballongen sprack våren 2022 och det rasade fort för att sedan konsolidera med lite upp och ned. Realpriserna för rikets villor är ner runt 35 %.
Ja realt är det ned en del, villor såklart värre än BRF. Så 28% i snitt över beståndet, för den som bott i HR-lägenhet och följt mina tips om att ligga på annan börs i en världsvaluta så är alternativ-avkastning mot exemplet maximal hävstång runt 1000%

Angående valutan så noterar jag ett större sällskap danskar (20-30st) som just nu njuter av växelkursen och de rejält högre danska lönerna. Bra för handeln i byn, men tankeväckande för den som nu trodde sig vara medelklass med blott 40k netto i lön. En lokförare jag känner som arbetar i Danmark har netto ut 65k.
Lokföraren kan alltså köpa sig en BRF på 120kvm i Nyhavn på sin lön, hur det ser ut på Strandvägen i Stockholm lämnas som övning till bostadsbubblan och lokförarna som arbetar i Sverige
Citera
2023-11-11, 14:14
Medlem
Windchesters avatar
Mycket svammel i den här tråden. Marknaden för bostäder går som tåget och det kommer inte bromsa in nämnvärt. På sikt pekar allt på en rejäl uppgång.

Statistiken finns att titta på och förutom den orimliga rusningen under pandemin så har priserna bara fortsatt uppåt… bostadspriserna ligger generellt markant över vad de gjorde innan pandemin. I nuläget har marknaden svårt att finna relation mellan säljare och köpare men det handlar om allmänt läge inte ”en kraftig nedgång”.

Bostadsbolagen har flaggat för att byggena av nya bostäder stannar nästa år. Detta sker i ett land där efterfrågan på bostäder är stor… således grattis alla vi som äger våra hem!
Citera
2023-11-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Mycket svammel i den här tråden. Marknaden för bostäder går som tåget och det kommer inte bromsa in nämnvärt. På sikt pekar allt på en rejäl uppgång.

Jaså, hur kommer det sig då att utbudet är rekordstort samt att det tar betydligt längre att sälja en bostad än tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in