2023-11-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Den "tolkning" av kristendomen som är Guds är under alla förhållanden den bästa. Dina parametrar är dina - utan gudomlig sanktion är de inget värda.

Det är möjligt för en man att räkna ut vad som gynnar överlevnad och fortplantning. Det är inte möjligt att räkna ut vilkens prästs tolkning som är Guds - om du inte definierar den rätta tolkningen på ett sätt som man kan verifiera. Det du frågar om är inte genomförbart: man vet varken var man ska börja eller var man ska sluta.

Att vissa handlingar ger fördel och vissa ger nackdel är verifierbart.

Man är fylld av den helige anden när man är hälsosam och känner sig mäktig. Det är verifierbart.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-11-08 kl. 16:28.
Citera
2023-11-08, 16:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Man är fylld av den helige anden när man är hälsosam och känner sig mäktig. Det är verifierbart.

Hur menar du att det skulle vara verifierbart att man är fylld av den helige anden när man är hälsosam och känner sig mäktig?
Citera
2023-11-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur menar du att det skulle vara verifierbart att man är fylld av den helige anden när man är hälsosam och känner sig mäktig?

Det är en verifierbar definition av helige anden. Nästan direkt verifierbar.

Till skillnad från:
Citat:
Holy Spirit
/ˌhəʊlɪ ˈspɪrɪt/
noun
(in Christianity) the third person of the Trinity; God as spiritually active in the world.

Hur verifierar man att man är uppfylld av "den tredje personen av treenigheten"? Det verkar inte exekverbart.
Citera
2023-11-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Den "tolkning" av kristendomen som är Guds är under alla förhållanden den bästa. Dina parametrar är dina - utan gudomlig sanktion är de inget värda.

Jovisst är de det. Om en oupplyst majoritet tror på det och håller sig till reglerna, så gagnar detta samhällets stabilitet och fortlevnad. Så Calovius, sträck på dig; du skulle med framgång kunna användas som en "nyttig idiot" i detta syfte.😜😁
Citera
2023-11-08, 22:11
Medlem
Citat:

Givetvis symboliskt. Man känner att man är del av en upplyst elit som dominerar och utnyttjar en oupplyst majoritet genom att använda religionen för detta ändamål.
Citera
2023-11-08, 22:37
Medlem
Ballooonies avatar
Undrar om man kan ha fysiska handikapp som förhindrar att man blir uppfylld av anden för nåt "man bestämde sig för att bli i barndomen" som om man kunde ta några beslut.

Det känns som det är ingen som ser en eller bryr sig. Det får gå som det vill. Det är heligt.

Folk får sälja och ge droger och vara möjliggörare. Det är lätt.

Klart vi visste nånstans att det var fel. När vi gjorde fel. Men varför bry sig när föräldrarna är helt borta i sin egen skit..
Sen kan dom inte göra nåt vidare för att hjälpa det stackars offret. Ge droger går bra. Sen får man klara sig själv. Konstiga lagar vi har.

Fuck världen. Fuck lagen.

Jag har inte kunnat se riktigt hela mitt liv. Ögonfel. Kunde inte bli nåt. Greppa nåt .Jag får säkert skylla mig själv. Att ingen såg det jäkla as. Finns säkert nån mening med det. Det är ett stort practical joke.
That's life for you bitch.skyll dig själv.

Förstör mig nu. Get it over with.
Det här är ett jäkla skitställe.

Jag skulle faktiskt vilja att du förintar mig totalt nu Gud. Jag hatar allt det här. Det är skit skit skit.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-11-08 kl. 22:41.
Citera
2023-11-08, 23:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är en verifierbar definition av helige anden. Nästan direkt verifierbar.

Till skillnad från:

Hur verifierar man att man är uppfylld av "den tredje personen av treenigheten"? Det verkar inte exekverbart.

Du svarade inte på frågan.

Citera
2023-11-08, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jovisst är de det. Om en oupplyst majoritet tror på det och håller sig till reglerna, så gagnar detta samhällets stabilitet och fortlevnad. Så Calovius, sträck på dig; du skulle med framgång kunna användas som en "nyttig idiot" i detta syfte.😜😁

Oupplyst? Den som tror att moral är en magisk mänsklig rättighet är verkligen inte upplyst i alla fall.

Moral är överlevnad och fortplantning.
Citera
2023-11-08, 23:15
Medlem
urress avatar
Vad du än tror på finns det regler i samhället att förhålla sig till om du vill leva ett gott liv i harmoni.
Citera
2023-11-08, 23:16
Medlem
Citat:
Du svarade inte på frågan.

Det är enkelt att svara på. Det är definitionen av den helige anden: "den egenskap du har när du känner dig hälsosam och mäktig" +. Vad skulle det vara om inte en viss känsla? En observation av ett materiellt objekt?

En annan rimlig verifierbar definition är ett visst beteende, vilket min ursprungliga definition också blir i förlängningen. Känslor är egentligen bara observerbara som beteenden (handlingar) så om något ska vara verifierbart behöver det i slutändan vara en handling.
Citera
2023-11-09, 01:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är enkelt att svara på. Det är definitionen av den helige anden: "den egenskap du har när du känner dig hälsosam och mäktig" +. Vad skulle det vara om inte en viss känsla? En observation av ett materiellt objekt?

En annan rimlig verifierbar definition är ett visst beteende, vilket min ursprungliga definition också blir i förlängningen. Känslor är egentligen bara observerbara som beteenden (handlingar) så om något ska vara verifierbart behöver det i slutändan vara en handling.

Jaså?
Du skriver alltså bara strunt.
Citera
2023-11-09, 07:04
Medlem
Citat:
Jaså?
Du skriver alltså bara strunt.

Varför tillrättavisar du inte mig då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera