2023-11-08, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Säljs redan för under 90k i city på flera ställen, bara ingen som verkar bry sig lol.

Finns inte så mycket att diskutera, Sverige har dessutom värre problem än en bostadskrash.
Citera
2023-11-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Hade ni hyresrätt innan ni köpte?

Ja exakt. Och en alldeles för dyr sådan.
Sen letade vi bostad på specifikt område.
Vi har varit på väg att köpa ett tag, budat en del under. Så nu när vi hitta något som verkligen passade så kände vi att prisat var acceptabelt.
Citera
2023-11-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Det är sant, mina vinster är fantastiska och jag får det att se väldigt enkelt ut, nästan på ett tecknat sätt. Jag kommer hit och pratar extremt mycket skit, postar saker hela dagen som gör hälften av tråden arg på mig, och fortsätter ändå att vinna i en takt och hastighet som trotsar logiken. Mina fiender hoppas på att jag ska hamna i ett dårhus någonstans och tappa min touch. Vittna om att jag faller ner i elände.

Med glimten i ögat.

Bostadsmarknaden har varit relativt frisk och man glömmer lätt vad som händer vid en lågkonjuktur, så det är viktigare än någonsin att förstå att en bostad inte är en tillgång, vad en tillgång egentligen är och hur att se skillnaden mellan en tillgång och en skuld.

I stället för att gambla och hoppas på att huset stiger i värde, bör man lära sig att investera för pengaflöde och behandla värdeökningen som körsbäret på tårtan istället.

Får man fråga hur herr gangster bor själv? Hyr du av dig själv eller göder du en annan hyresvärd.
Bostäder köper man för att bo i om man inte vill hyra eller bo på gatan.
Man får välja kostnaden för att hyra gemfört med att kostnaden man har om man äger sitt boende.
Så det kan absolut vara en bra investering inför pensionen att ha ett avbetalt boende.
Citera
2023-11-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Ja exakt. Och en alldeles för dyr sådan.
Sen letade vi bostad på specifikt område.
Vi har varit på väg att köpa ett tag, budat en del under. Så nu när vi hitta något som verkligen passade så kände vi att prisat var acceptabelt.
Man måste börja någon gång och det blir säkert bra om ni bor där länge.
Citera
2023-11-08, 20:21
Medlem
Citat:
Men 99 % av de som har fonder eller aktier har förlorat stort och även tappat värde p.g.a inflationen
En villa är mer inflationssäkrad och har tappat mindre så bostadsägare är vinnare här.
Haha nä, en villa är inte inflationssäkrad. Var har du fått det ifrån? Du kan räkna på alternativet och då har en villa tappat 30-40% i värde i valfri världsvaluta realt sen ATH. Men så klarar inte torsken att tänka, inget man lärde sig på ”livets hårda skola” kanske.
Citera
2023-11-08, 20:26
Medlem
Citat:
Man måste börja någon gång och det blir säkert bra om ni bor där länge.
Ingen vet hur länge man bor, vad som är säkert dock är att priserna kommer fortsätta sjunka. Skulle inte vilja ha dig som rådgivare på private banking direkt. Eller tolkade du lobbyorganisationens statistik positiv idag. Bara att beklaga din låga begåvning i så fall
Citera
2023-11-08, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osofistikerad
Du får backa upp det du påstår med källa eller så får du acceptera att det ses som en åsikt du personligen och inget mer än så. Din personliga åsikt som saknar vidare förankring är inte intressant.

Dessutom är du inkonsekvent med din egen definition. Att man riskerar att ligga efter med elräkningen är inte synonymt med att man blir hemlös.

Med tanke på att din skrivna svenska håller så låg nivå så kan man sannolikt inte räkna med någon högre nivå när det kommer med diskussioner med dig heller, så detta är bara tidsslöseri.

Du kan ignonera mina inlägg. Jag besvarade bara ursprungsfrågan.
Citera
2023-11-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Kom ni från HR då eller?
Rätt troligt, själv så bodde du väl på ett torp. Sen gick du rakt in i tjurfällan. Beklagar att det blev som jag sa tidigare. Hade varit bättre du köpt idag eller helst senare när botten inträffar 2024?
Citera
2023-11-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Haha nä, en villa är inte inflationssäkrad. Var har du fått det ifrån? Du kan räkna på alternativet och då har en villa tappat 30-40% i värde i valfri världsvaluta realt sen ATH. Men så klarar inte torsken att tänka, inget man lärde sig på ”livets hårda skola” kanske.
Så du menar att aktier på börsen är inflationssäkrade?
Citera
2023-11-08, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ingen vet hur länge man bor, vad som är säkert dock är att priserna kommer fortsätta sjunka. Skulle inte vilja ha dig som rådgivare på private banking direkt. Eller tolkade du lobbyorganisationens statistik positiv idag. Bara att beklaga din låga begåvning i så fall
Bo kvar hos mamma eller i din hyrestvåa och se livet passera🙂
Citera
2023-11-08, 22:24
Medlem
slemhogs avatar
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1rum-jarfalla-jarfalla-kommun-rondellen-1-4875545607951404229

42.5 m2, såld 5e nov 2023, 1.35 mij

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-kallhall-jarfalla-kommun-rondellen-8-248661

Likadan lägenhet, såld för 1.52 milj sep 2014

Bara ett exempel av många med lägenhetspriser under t om 2014-2015 års nivå. Det gäller även en del kedjehus i kranskommuner.
Citera
2023-11-08, 23:22
Medlem
"Nu lanserar vi Bostad snabbt – bostäder där du får behålla kötiden"

Ny "produkt" för att lyckas hyra ut dyra nybyggen som annars skulle riskera stå tomma. Hjälper det?

https://bostad.stockholm.se/nyhetsarkiv/2023/nu-lanserar-vi-bostad-snabbt--bostader-dar-du-far-behalla-kotiden/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in