2023-11-08, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Man måste kunna hålla tankarna på en liten längre horisont när man tittar på detta.

Prisnivån har backat ca 10% vilket är i underkant vad ökningen var från 19 till 22. Men givetvis så har prisnivån sjunkit.
Katastof knappast: Jag känner 1 säljare sålde sin obelånade villa för att köpa en BR i en obelånad BRF.
Tittar man tillbaka till toppåret 2022 så för dem blir skillnaden kortsigtigt(För dem, vilket är mina föräldrar) att reavinst skatten blir lite lägre just nu(Då Lägenheten i det fallet tappat något mer en deras villa jämfört med toppen 2022) För oss barn kan ev reavinstbeskattningen när vi ärver lägenheten blir lite högre.

Så är det nofg för många av de bostäder som säljs just nu.
Nivåerna: Många sitter still och det kommer vi nog att se då man inte kommer att på samma sätt som tidigare genomföra en bostadskarriär. Vilket kommer att ge att färre affärer genomförs, Men det kanske är sunt, ser det knappast som naturligt att man byter bostad med jämna mellanrum innom samma ort så antalet affärer kommer nog att stabiliseras på en lägre nivå.

Underkant ja? Jasså.
Räknar du in räntebetalningarna för varje år med?
Citera
2023-11-08, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jojo. Men då har vi bostadsägare haft 30 år på oss att amortera ner våra lån, vilket undertecknad såklart gjort.

Att jag haft råd med det beror på att det varit nästan gratis att låna. Min nettoränta har varit under 1% i över 10 år.

Hyresgäster är på totalen inga vinnare, mer än på ytterst kort sikt.

Så nu är alla BR-ägare 50-60+?
Okej.

Hyresgäster har absolut inte varit någon vinnare de senaste 20 åren, ingen påstår det heller.
Men de har definitivt varit det ända sedan toppen slog in 2021.
Sluta grina nu.
Citera
2023-11-08, 10:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Så nu är alla BR-ägare 50-60+?
Okej.

Hyresgäster har absolut inte varit någon vinnare de senaste 20 åren, ingen påstår det heller.
Men de har definitivt varit det ända sedan toppen slog in 2021.
Sluta grina nu.

Nej men tittar du på medelägarens ålder så är den nog högre än vad du tänker dig och det förklarar sannolikt varför priserna bara gått ner med 10%.

Jag gråter inte. snarare tvärtom. Jag har glad att jag kunnat använda lågränteperioden till att amortera av mina bostadslån.
Citera
2023-11-08, 10:15
Medlem
Citat:
Underkant ja? Jasså.
Räknar du in räntebetalningarna för varje år med?

Hur räknar du själv nu??

Jo prisökningarna mellan 2019-2022 var i de flesta delar av landet över 10%, så att de sjunjer tillbaka till 2019 prisnivåer är för de allra flesta ingen katastrof.
Men givetvis kanske inte den avkastningen på insatt kapital man räknat med.
Men det är få som räknar på boendet på det viset:

Men du kanske har en egen definition?
Citera
2023-11-08, 10:43
Medlem
Citat:
Nej men tittar du på medelägarens ålder så är den nog högre än vad du tänker dig och det förklarar sannolikt varför priserna bara gått ner med 10%.

Jag gråter inte. snarare tvärtom. Jag har glad att jag kunnat använda lågränteperioden till att amortera av mina bostadslån.

Priserna går ner och räntorna är skyhöga, och lågkonjunktur väntar, trots det försöker du spinna det till något positivt?
Okej.
Citera
2023-11-08, 11:59
Medlem
Citat:
Priserna går ner och räntorna är skyhöga, och lågkonjunktur väntar, trots det försöker du spinna det till något positivt?
Okej.

Fast att räntorna är skyhöga är väl lite att ta i?
Vi är 1% bakom USA, och långt ifrån vad många husägare haft tidigare.
Visst att summan på räntan blir väldigt hög med tanke på lånen.

Vi köpte precis, kommer binda oss 2 år på 4.8%, bara för att vara säkra på våra utgifter.
85% belåning, men sen köpte vi bara för lite mer än 3.5m. Men vi går från 75kvm till 150 + biarea.
Hade en kallhyra på 10k.
Men visst jag är glad att vi inte köpte på toppen kan jag säga, nu har vi väl sparat 500k iaf från var huset låg innan. Kanske mer.
Citera
2023-11-08, 13:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Okej.

Jag ser det som mycket positivt eftersom jag kommer att passa på att uppgradera mitt boende. Du som bubbelbabblar har säkert några tips på var den omtalade rean är?
Citera
2023-11-08, 13:28
Medlem
Citat:
Jag ser det som mycket positivt eftersom jag kommer att passa på att uppgradera mitt boende. Du som bubbelbabblar har säkert några tips på var den omtalade rean är?

Förklara hur du ska passa på att uppgradera ditt boende fördelaktigt?
Citera
2023-11-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja

Vi köpte precis, kommer binda oss 2 år på 4.8%, bara för att vara säkra på våra utgifter.
85% belåning, men sen köpte vi bara för lite mer än 3.5m. Men vi går från 75kvm till 150 + biarea.
Hade en kallhyra på 10k.
Men visst jag är glad att vi inte köpte på toppen kan jag säga, nu har vi väl sparat 500k iaf från var huset låg innan. Kanske mer.

I förhållande till vad man måste skuldsätta sig för boende och svenskars inkomst så är de skyhöga, ja.

Sedan i förhållande till vad du tidigare betalade i hyra så är det individuellt för alla.
Citera
2023-11-08, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja

Hade en kallhyra på 10k.

Kom ni från HR då eller?
Citera
2023-11-08, 14:55
Medlem
Citat:
I förhållande till vad man måste skuldsätta sig för boende och svenskars inkomst så är de skyhöga, ja.

Sedan i förhållande till vad du tidigare betalade i hyra så är det individuellt för alla.

Åter igen, kollar man då usa vad de får betala och har högre ränta så är vi bakom iaf.
Men igen, hur långt bak ska man titta på räntan när man säger att vi ligger skyhögt?
Bankerna ska ha räknat att man ska klara 7%, då har vi fortfarande en bit kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Kom ni från HR då eller?

Ja exakt. Något vi trängts i med 2 barn i något år nu, men nu är de för stora och vi hittade ett hus där både jag och frun blev nöjda. Lugnt läge, sista gatan med nära till skolan.
Förhoppningsvis bor vi här i 20 år, om vi inte byter boende för att vi känner för det vill säga. Och då gör ytterligare 5-10% mest troligt inte så mycket, om det ens går ner det. 🤷🏻‍♂️
Citera
2023-11-08, 14:57
Medlem
Citat:
Sedan toppen våren 2022 har villapriserna backat med 13 procent och bostadsrätter är ned tio procent.

Samtidigt har försäljningen bromsat hårt och är på väg mot rekordlåga nivåer.

2023 kan räknat i antalet genomförda affärer bli det sämsta på över 20 år, enligt Svensk fastighetsförmedling.

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/bostadsraset-kan-bli-samsta-pa-over-20-ar-/

Men enligt experterna i tråden är volymen normal och priserna starka
Jävla idioter.
Sen toppen så har börsen rasat 24%. Det har varit en betydligt bättre placering att ha pengarna bundna i en villa. Skönt att ännu en gång vara en vinnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in