Citat:
Det finns ett prejudikat från 1983 som lyder: Någon mer juridiks kunnig får rätt mig om jag har fel. Men så här har jag fått förklarat för mig att det ligger till med strejkrätten
I regeringsformen 2 kap 14$ står följande som du skrev i ett tidigare inlägg
När det gäller meningen om inte annat följer av lag eller avtal så innebär det att finns lagar som mer definierar när man får strejka och att man kan avtal bort strejkrätten.
I Lag om medbestämmande i arbetslivet 41$ så regleras det när fredspliktråder . Där står det bland annat
Även lag om offentlig anställning och lagen om utstationering av arbetstagare innehåller paragrafer som begränsar strejkrätten. Lagen om utstationering av arbetstagare handlar företag från EU som har tillfällig arbetskraft här och lag om offentlig anställning gäller anställda inom stat, kommun och region.
Vad jag vet så är det inga andra lagar än MBL, lag om offentlig anställning och lagen om utstationering av arbetstagare som begränsar strejk rätten.
Däremot så innebär inte meningen om inte annat följer av lag eller avtal från regeringsformen att andra lagar står över regeringsformen och kan stoppa stridsåtgärderna.
I regeringsformen 2 kap 14$ står följande som du skrev i ett tidigare inlägg
En förening av arbetstagare samt arbetsgivare och en förening av arbetsgivare har rätt att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden, om inte annat följer av lag eller avtal.https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152/#K2
När det gäller meningen om inte annat följer av lag eller avtal så innebär det att finns lagar som mer definierar när man får strejka och att man kan avtal bort strejkrätten.
I Lag om medbestämmande i arbetslivet 41$ så regleras det när fredspliktråder . Där står det bland annat
Arbetsgivare och arbetstagare som är bundna av kollektivavtal får inte vidta eller delta i arbetsinställelse (lockout eller strejk), blockad, bojkott eller annan därmed jämförlig stridsåtgärd,https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1976580-om-medbestammande-i-arbetslivet_sfs-1976-580/
Även lag om offentlig anställning och lagen om utstationering av arbetstagare innehåller paragrafer som begränsar strejkrätten. Lagen om utstationering av arbetstagare handlar företag från EU som har tillfällig arbetskraft här och lag om offentlig anställning gäller anställda inom stat, kommun och region.
Vad jag vet så är det inga andra lagar än MBL, lag om offentlig anställning och lagen om utstationering av arbetstagare som begränsar strejk rätten.
Däremot så innebär inte meningen om inte annat följer av lag eller avtal från regeringsformen att andra lagar står över regeringsformen och kan stoppa stridsåtgärderna.
Citat:
Och det är ju logiskt att BrB som lag skulle inskränka strejkrätten. Klart att folk inte har carte-blanche att begå brott bara för att de strejkar. Strejkrätten står inte över brottsbalken mao.
I 2 kap 17[nu 14] § regeringsformen stadgas att förening av arbetstagare äger rätt att vidta fackliga stridsåtgärder, om annat ej följer av lag eller avtal. Det är således inte tillåtet att i fackligt stridssyfte vidta åtgärder som strider mot allmänna straffrättsliga regler, såsom reglerna i BrB om egenmäktigt förfarande. Genom de angivna besittningsrubbningarna har H.V. och T.H. gjort sig skyldiga till egenmäktigt förfarande i tre fall.
Det är t.ex. därför facket som stridsåtgärd inte får hindra folk från att gå in på arbetsplatsen. Det som syndikalisterna blev dömda för.