2023-11-08, 16:08
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag tänker på toys´r us.
Vi får hoppas på att LO kan anställa de som förlorar jobbet. Kanske de kan bli kommunikatörer eller nåt.
Citera
2023-11-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Vi får hoppas på att LO kan anställa de som förlorar jobbet. Kanske de kan bli kommunikatörer eller nåt.
De har nog inga problem att hitta nya jobb om Tesla försvinner.
Citera
2023-11-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Intressant logik.
Är din tanke alltså att eftersom något fyllde en funktion för 120 år sedan så fyller det per automatik samma funktion än idag?
Tror du annat? Tror du att många företag inte skulle vilja komma undan med sämre om de kunde? I så fall varför tror du det?
Citera
2023-11-08, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
För att facket har berättat för dig hur dåligt det är med chefer som sätter sina egna regler på arbetsplatsen?
Det är uppenbart en dålig sak ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
För att facket tvingar dig på en avgift för att vara medlem, få ”förmånsvänliga” försäkringar och en ”pensionsfond”?
Vad stoppar arbetsgivare att teckna privata, förmodligen även mer förmånliga, försäkringar och pensionsfonder?
Ja vad stoppar dem? Viljan? Fråga dem vet jag.
Om man inte missköter sig, är lat och otrevlig mot sin arbetsgivare eller bara allmänt tillhör bottenskrapet (som är de enda som gynnas av ett kollektivavtal) så bör fu inte ha något att vara orolig över. En arbetsgivare hade aldrig sagt upp någon som presterar bra, får företaget att omsätta pengar och är lojal mot företaget. Att det sen finns folk som utnyttjar sina arbetsgivare till max, genom att kräva oliks ersättningar, kräva ledighet till o från, bara göra absolut minimum men ändå kräver samma lön som de arbetstagare som sköter sig bör ju inte falla på tesla!
Den här barnsliga iden om att det bara är lata och odugliga som gynnas av kollektivavtal och facklig sammanslutning samtisigt som arbetsgivare alltid är snälla och aldrig gör sig av med någon som gör sitt jobb är dum och får mig att undra om du faktiskt har någon erfarenhet av arbetslivet eller bara läst om det på internet.
Citera
2023-11-08, 16:53
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Hade villkoren varit bättre hade de naturligtvis tecknat kollektivavtal. Det siger sig självt eller är det en principsak?

Om villkoren hade varit bättre så kanske man kan tänka sig att de skulle säga upp sig och söka jobb på ett företag som har kollektivavtal, inte sant? Varför skall en minoritet styra över majoriteten som verkar inte vilja ha ett kollektivavtal då man anser det avtal man har är bättre än det som erbjudits av IF Metall.

IF Metall har tydligen kommit flertal gånger till Tesla och erbjudit de anställda sitt kollektivavtal men varje gång har de avböjt enligt intervjun från Tesla Club Sweden.

Citat:
När jag frågar om hur de ställer sig till facket, IF Metall och deras krav berättar personalen att facket har varit här flera gånger och informerat dem. De har fått möta fackrepresentanter i företagets konferensrum, de har inte upplevt att ledningen hade försökt begränsa mötena. Men de blev inte särskilt lockade av vad de fick höra. “Om det skulle vara så bra som de påstår skulle de inte behöva stå utanför och kriga” som en av verkstadskillarna sa.

De har sett listan över punkter IF Metall påstår de inte har. Men lönen och villkoren är mycket bättre än hos andra verkstäder. En som valde mellan att börja jobba på VW, Porsche eller Tesla berättade att villkoren var bäst hos Tesla. Förutom lönen har vi även full försäkring 24/7, även om något händer på fritiden eller semestern, och naturligtvis även tjänstepension.

https://teslaclubsweden.se/strejken-som-inte-fanns/
Citera
2023-11-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Den här barnsliga iden om att det bara är lata och odugliga som gynnas av kollektivavtal och facklig sammanslutning samtisigt som arbetsgivare alltid är snälla och aldrig gör sig av med någon som gör sitt jobb är dum och får mig att undra om du faktiskt har någon erfarenhet av arbetslivet eller bara läst om det på internet.

Det har aldrig slagit dig att det finns företag där man har kollektivavtal men arbetsgivaren är ett riktigt rötägg? Där gör facket inte ett skit åt det heller. Vet av flera företag med det. Bevisligen så finns det fler företag med kollektivavtal där arbetsgivaren är ett rövhål än vad det finns företag som är utan kollektivavtal och där arbetsgivaren är ett rövhål.
Citera
2023-11-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
Bevisligen så finns det fler företag med kollektivavtal där arbetsgivaren är ett rövhål än vad det finns företag som är utan kollektivavtal och där arbetsgivaren är ett rövhål.
Dina påståenden och historier har ingen vikt i sammanhanget.
Tack förresten för att du erkänner att arbetsgivare inte är gulliga bamsebjörnar, även om det nog inte var det du tänkte.
Citera
2023-11-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
å man anser det avtal man har är bättre än det som erbjudits av IF Metall.
Ni kör rätt mycket med denna och glömmer bekvämt att kollektivavtal utgör golv och inte tak. Men det passar ju inte vad du och några till verkar försöka pusha här i tråden, varför kan man undra.
Citera
2023-11-08, 17:56
Medlem
ormbitens avatar
Förunderligt egentligen kan jag tycka att facket kan få utföra sina terrorhandlingar mot företag utan att straffas för det... Det hade ju varit en helt annan femma om kollektivavtal hade varit lagstadgat.

Hade jag drivit ett litet företag och blivit terroriserad av facket så hade jag förmodligen gjort mig olycklig och hamnat i fängelse när jag hade satt stopp för dom terrorhandlingarna...
Citera
2023-11-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Förunderligt egentligen kan jag tycka att facket kan få utföra sina terrorhandlingar mot företag utan att straffas för det... Det hade ju varit en helt annan femma om kollektivavtal hade varit lagstadgat.

Hade jag drivit ett litet företag och blivit terroriserad av facket så hade jag förmodligen gjort mig olycklig och hamnat i fängelse när jag hade satt stopp för dom terrorhandlingarna...

Vilka terrorhandlingar?

Strejken och de andra konflikt åtgärder har lagligt stöd.
Citera
2023-11-08, 18:05
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Nu var det några som inte skulle dela ut paket till Tesla. Lite konstigt att det är tillåtet.
Citera
2023-11-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Dina påståenden och historier har ingen vikt i sammanhanget.
Tack förresten för att du erkänner att arbetsgivare inte är gulliga bamsebjörnar, även om det nog inte var det du tänkte.

Mitt påstående väger mer än ditt
Jag kan erkänna att det finns rötägg inom företag som inte är anslutna till kollektivavtal medan du bara vill framhäva att det är guld och gröna skogar med företag som skrivit på kollektivavtal. Därmed faller din trovärdighet totalt. Facket har blivit en maffia med politikers stöd och då främst från sossar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in