2023-11-08, 19:45
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Facket eller dess företrädare får inte begå olagligheter.

Men man måste även komma ihåg att strejkrätten är grundlagsskyddad. Der borde innebära att strejkrätten står över många lagar. Men det är fråga som en mer juridisk kunnig bör svara på
Strejkrätten är grundlagsskyddad ja, men det står också i grundlagen att stridsåtgärder inte får strida mot lagen.
Citera
2023-11-08, 19:47
Medlem
-Neverenough-s avatar
Så hur slutar det här då tro, Tesla drar sig ur Sverige och vi får fler arbetslösa där en stor del av dem som jobbade där faktiskt just ville det enligt de villkor som de skrev på när de började?

Inga mer Teslor i Sverige då eller? Hur går det då med elektrifieringen av fordon då, jag köper ju hellre den elbil som alla försöker kopiera än de som hela tiden ligger efter och inte driver utvecklingen för alla framåt, Superchargers osv.

Eller kommer de med ALLA medel försöka TVINGA Tesla och lyckas i slutändan?

Vad är det man lyckas med då? Vad är den riktiga vinsten, att tvinga ett företag att vika sig för den makt som man inte får gå emot även om det inte är lagkrav?

Vad är det man vinner och varför är det så viktigt att det är Tesla, finns ju massa andra sunk-företag som säkerligen har sämre villkor än på Tesla.
Citera
2023-11-08, 19:49
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
”Den strid som nu IF Metall tar är viktig för hela den svenska kollektivavtalsmodellen”, SEKO ansluter sig och kommer inte dela ut post.

Är väl existentiellt för facket som med vikande representation hos arbetarna försöker rädda sig kvar. 58 % av arbetarna är fackligt anslutna.

Ser ett facket skriver att Tesla försöker skaffa sig konkurrensfördelar iom att inte erbjuda lika hög lön som andra verkstäder med kollektivavtal. Tjänar de verkligen mindre på Tesla? Kan inte någon bekräfta det bara tack.

Lägre än normalt har jag hört. Vet inte hur trovärdigt uppgifterna är för samma person påstod att alla anställda får julklapp samma varje år ett foto på Elon Musk med billig plastram. Låter som den vulgära typen så kan vara sant.
Citera
2023-11-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Det är uppenbart en dålig sak ja.

Den här barnsliga iden om att det bara är lata och odugliga som gynnas av kollektivavtal och facklig sammanslutning samtisigt som arbetsgivare alltid är snälla och aldrig gör sig av med någon som gör sitt jobb är dum och får mig att undra om du faktiskt har någon erfarenhet av arbetslivet eller bara läst om det på internet.
Vart har jag sagt att arbetsgivare alltid är snälla?
Jo jag har en hel del erfarenhet om jag får säga det själv, både som tidigare arbetstagare i många år och idag som arbetsgivare och företagsledare, inte för att jag ser hur det skulle spela någon roll över min åsikt?

Jag skulle ju aldrig säga upp någon som får bolaget att gå runt, det vore ju ett självmord.
Att det finns anställda som har fel inställning till ett arbete, som gör allt för att behöva jobba så lite som möjligt men ha samma förmåner som sina kollegor är en stor anledning till att ni vill ha dessa kollektivavtal.
På vilket sätt gynnas en högpresterande, lojal arbetstagare av ett kollektivavtal om de redan har förhandlat sig till en försäkring och avtalspension? Genom att ”hjälpa” kollegorna som inte kunde bry sig ett smack om sin arbetsgivare? Eller kan du snälla förklara vart vinsten av kollektivavtal ligger till fördel för en sådan person?
Nej, juste. För vad gäller semester, sjukdom osv. finns det redan lagar som kollektivavtalet inte reglerar. Det enda de gör är att förbättra lönen för de som inte förtjänar att ha en lika hög lön som kollegorna som presterar bättre. Att springa runt o gråta för att någon annan tjänar mer, eller gråta ut hos facket om man blir uppsagd är ett pinsamt och helt ärligt ganska barnsligt beteende.

Sätter 100kr på att du är just en lat, sur och barnslig anställd som tänker att du aldrig ska göra mer än absolut nödvändigt, för du skyddas ju att ditt kollektivavtal ändå
Citera
2023-11-08, 19:52
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Neverenough-
Så hur slutar det här då tro, Tesla drar sig ur Sverige och vi får fler arbetslösa där en stor del av dem som jobbade där faktiskt just ville det enligt de villkor som de skrev på när de började?

Inga mer Teslor i Sverige då eller? Hur går det då med elektrifieringen av fordon då, jag köper ju hellre den elbil som alla försöker kopiera än de som hela tiden ligger efter och inte driver utvecklingen för alla framåt, Superchargers osv.

Eller kommer de med ALLA medel försöka TVINGA Tesla och lyckas i slutändan?

Vad är det man lyckas med då? Vad är den riktiga vinsten, att tvinga ett företag att vika sig för den makt som man inte får gå emot även om det inte är lagkrav?

Vad är det man vinner och varför är det så viktigt att det är Tesla, finns ju massa andra sunk-företag som säkerligen har sämre villkor än på Tesla.
Jag hoppas att det slutar med total förnedring för s-maffian. Att oavsett hur många sympatiåtgärder de gör så kommer det fortsätta skeppas Teslor och att de fortsätter serva teslor. Kosta vad det kosta vill. Elon Musk har vaskat högre summor på värre.
Det är inte 1900-talet längre, toys r us var en helt annan tid.
Citera
2023-11-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
”Den strid som nu IF Metall tar är viktig för hela den svenska kollektivavtalsmodellen”, SEKO ansluter sig och kommer inte dela ut post.

Är väl existentiellt för facket som med vikande representation hos arbetarna försöker rädda sig kvar. 58 % av arbetarna är fackligt anslutna.

Ser ett facket skriver att Tesla försöker skaffa sig konkurrensfördelar iom att inte erbjuda lika hög lön som andra verkstäder med kollektivavtal. Tjänar de verkligen mindre på Tesla? Kan inte någon bekräfta det bara tack.
Hur kan en lägre lön innebära konkurrensfördelar? Är det att företaget kan göra högre vinst genom att inte betala lika höga löner som övriga företag? Varför skulle man ta ett jobb som ger en lägre lön som arbetstagare?

Tycker det känns som att facket greppar halmstrån och försöker hitta en vettig anledning att fortsätta strejka, men att det mest blir påhittade kommentarer om div. utan något som backar upp påståendena.
Citera
2023-11-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Lägre än normalt har jag hört. Vet inte hur trovärdigt uppgifterna är för samma person påstod att alla anställda får julklapp samma varje år ett foto på Elon Musk med billig plastram. Låter som den vulgära typen så kan vara sant.

Haha, det där om julklappen stämmer absolut inte. Inte heller att de tjänar sämre. Känner flera som arbetar på tesla varav en först blev erbjuden ett annat jobb på en annan stor bilfirma, lönen hen blev erbjuden där var 8.000 mindre i månaden än hos tesla.
Citera
2023-11-08, 20:38
Medlem
slutaletas avatar
Kan någon som är insatt bara berätta hur Teslas behandlar sin anställda och deras lönenivå!?

Ni från facket som uppenbarligen läser här, berätta för oss.
Citera
2023-11-08, 20:40
Medlem
Kul att dem från facket kör nån sorts desinformationskampanj mot Tesla.

Tjäna sämre?? 😂
Det är ju dem som krånglar in facket som brukar tjäna sämst.
Citera
2023-11-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
Strejkrätten är grundlagsskyddad ja, men det står också i grundlagen att stridsåtgärder inte får strida mot lagen.

Någon mer juridiks kunnig får rätt mig om jag har fel. Men så här har jag fått förklarat för mig att det ligger till med strejkrätten

I regeringsformen 2 kap 14$ står följande som du skrev i ett tidigare inlägg
En förening av arbetstagare samt arbetsgivare och en förening av arbetsgivare har rätt att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden, om inte annat följer av lag eller avtal.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152/#K2

När det gäller meningen om inte annat följer av lag eller avtal så innebär det att finns lagar som mer definierar när man får strejka och att man kan avtal bort strejkrätten.

I Lag om medbestämmande i arbetslivet 41$ så regleras det när fredspliktråder . Där står det bland annat
Arbetsgivare och arbetstagare som är bundna av kollektivavtal får inte vidta eller delta i arbetsinställelse (lockout eller strejk), blockad, bojkott eller annan därmed jämförlig stridsåtgärd,
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1976580-om-medbestammande-i-arbetslivet_sfs-1976-580/

Även lag om offentlig anställning och lagen om utstationering av arbetstagare innehåller paragrafer som begränsar strejkrätten. Lagen om utstationering av arbetstagare handlar företag från EU som har tillfällig arbetskraft här och lag om offentlig anställning gäller anställda inom stat, kommun och region.

Vad jag vet så är det inga andra lagar än MBL, lag om offentlig anställning och lagen om utstationering av arbetstagare som begränsar strejk rätten.

Däremot så innebär inte meningen om inte annat följer av lag eller avtal från regeringsformen att andra lagar står över regeringsformen och kan stoppa stridsåtgärderna.
Citera
2023-11-08, 20:54
Medlem
slutaletas avatar
Kan någon som är insatt bara berätta hur Teslas behandlar sin anställda och deras lönenivå!?

Ni från facket som uppenbarligen läser här, berätta för oss.

Facket, skriv för i helvete vad som är problemet!!
Citera
2023-11-08, 21:02
Medlem
sonicyouthzs avatar
Dom menar att dom redan har avtal, vilket är alltid ett varningstecken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in