2023-11-05, 19:27
Medlem
Det mesta är "safe" att äta långt senare än 6-7 månader.
Vanligaste problemet är antagligen att fet mat (fläsk tex) blir lite härsken. Det känner man ofta på lukten, eller när man äter en tugga.
Citera
2023-11-05, 21:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Vilken soya ska man köpa om man vill kunna ha den i många såser? T.ex i en sås med kyckling till ris, eller i en asiatisk rätt med köttfärs och nudlar. Vill helst inte behöva ha flera olika soya-flaskor hemma. Är det något märke som ni tycker fungerar till det mesta?
Tycker den Japanska sojan och märket Yamasa är god till det du pratar om.
Citera
2023-11-08, 12:39
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Kan inte skala kukäggen. Vad är det för fel? Har följt alla tips på internet om att salta vattnet, spola kallt direkt efter kokning osv men alltid är det några ägg där skalen drar med hela jävla äggvitan så det bara är gulan kvar. Oerhört frustrerande.

Händer det alltid er också? Vad tror ni felet kan vara
Gör det nån skillnad hur länge/om du låter dem vila innan du börjar skala?
Citera
2023-11-08, 12:54
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hur får man egentligen köttbullar att bli lika kompakta som färdigbullar, typ Mamma Scans?
Skulle vilja ha det bästa från två världar, smaken av hemlagade riktiga köttbullar, men där bullarna är fasta och kompakta som köpebullar.

Trots ströbröd och ägg tycker jag att det sällan blir så. Är det nån kemisk skit de har i för att göra det, eller är det möjligt med hemmagjorda?
Skippa äggen, det är nån slags myt att man måste ha i ägg för att binda ihop men behövs inte, varesig i köttbullar, pannbiff eller färslimpor. Inte har man ägg i hamburgare, dom håller ihop mer än väl.
Och försök få tag i extra finmald färs. Mamma scan och liknande är väl i det närmaste en mixad smet.
Citera
2023-11-08, 21:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hur får man egentligen köttbullar att bli lika kompakta som färdigbullar, typ Mamma Scans?
Skulle vilja ha det bästa från två världar, smaken av hemlagade riktiga köttbullar, men där bullarna är fasta och kompakta som köpebullar.

Trots ströbröd och ägg tycker jag att det sällan blir så. Är det nån kemisk skit de har i för att göra det, eller är det möjligt med hemmagjorda?

Överarbeta smeten om du vill ha scan-style studsbollar.
Citera
2023-11-08, 21:09
Medlem
Madagascars avatar
Vad är skillnaden på filmjölk och filbunke om man ska göra det själv?

Det är mycket rörigt när man googlar... Är det någon som vet skillnaden?
Citera
2023-11-08, 21:09
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Skippa äggen, det är nån slags myt att man måste ha i ägg för att binda ihop men behövs inte, varesig i köttbullar, pannbiff eller färslimpor. Inte har man ägg i hamburgare, dom håller ihop mer än väl.
Och försök få tag i extra finmald färs. Mamma scan och liknande är väl i det närmaste en mixad smet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Överarbeta smeten om du vill ha scan-style studsbollar.
Tack tack, får försöka med det nån gång. Hemlagat smakar alltid bäst, men alltid föredragit den kompakta konsistensen.
Citera
2023-11-08, 21:54
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är skillnaden på filmjölk och filbunke om man ska göra det själv?

Det är mycket rörigt när man googlar... Är det någon som vet skillnaden?

Filmjölk är rinnigare. Filbunke, tänk långfil i bunke. Filmjölk är oftast mycket syrligare.
Citera
2023-11-08, 21:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Filmjölk är rinnigare. Filbunke, tänk långfil i bunke. Filmjölk är oftast mycket syrligare.
Och om ska göra de två själv?
Citera
2023-11-08, 22:02
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Och om ska göra de två själv?

Olika bakteriekulturer. Det finns mycket information att hämta på nätet och jag tänker inte googla åt dig.
Citera
2023-11-08, 22:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Olika bakteriekulturer. Det finns mycket information att hämta på nätet och jag tänker inte googla åt dig.
Du läste nog inte min första fråga ordentligt.

Jag tvivlar starkt på att det är olika bakterier i filmjölk och filbunke.
Citera
2023-11-08, 22:53
Avslutad
Citat:
Du läste nog inte min första fråga ordentligt.

Jag tvivlar starkt på att det är olika bakterier i filmjölk och filbunke.

filmjölk från affären är mer vattnig.. Finns inget godare än att göra egen filbunke! Gjorde vi som små barn förr i tiden! Smaskens!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in