2023-10-07, 22:57
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrogamer
Som ni vet när man lagar kålpudding så blir det en ofantlig mängd vätska från både vitkålen och köttfärsen.

Finns det något sätt att minimera vätskan?

Hur gör de på resturanger och storkök?

Gjorde denna goda rätt i dag.
Men till skillnad från din blev det inte så mycket vätska som jag önskat.
Vätskan gör du en god sås på.
Citera
2023-10-08, 00:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Gjorde denna goda rätt i dag.
Men till skillnad från din blev det inte så mycket vätska som jag önskat.
Vätskan gör du en god sås på.

Jag använder fet blandfärs, och tillsätter grädde, för att få gott om fett/vätska att göra en smarrig grädd/brun-sås av.
Citera
2023-10-17, 02:26
Medlem
Hur lagar man flammekueche bäst? Den ska smaka bättre än Lidl's variant. Även om Lidl's är riktigt bra!?
Citera
2023-10-27, 20:50
Medlem
Citron? Citroen.. Ingen som kan fransk/tysk mat?
Citera
2023-10-27, 22:17
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Vilket är det bästa vaniljpulvret? Alltså inte vanillin eller vad det heter, utan med äkta vanilj.

Har provat den där lilla promiskuösa glasburken "Bourbon vanilj" tyckte den va helt värdelös. Vad har restauranger för vaniljpulver? Det bästa jag provat var på en instution jag bodde på, då var det nån storköksvariant med äkta vanilj i typ en tvåkilos burk, aldrig hittat sen dess dock.

Tro fan jag hittade det bara för det:
https://www.martinservera.se/produkter/127803/vaniljsocker-aekta-1kg

Någon som vet nåt ännu bättre?

Jag kanske menar vaniljsocker och inte vaniljpulver förrästen.

Vart fan kan man köpa skiten då?! Måste man registrera sitt kök som enskilt bolag eller vad är det frågan om?
Burken du länkar till är väldigt vanlig i restaurangkök. Notera att inom restaurang så köper vi oftast sånt där från den leverantör vi har, Martin&servera, menigo eller vad man nu har. Bagerier eller konditorier använder sig nog oftare av kåkå, som är mer inriktad på såna verksamheter.
https://www.kaka.se/sv-se/search?q=vanilj&count=57
Även werner&werner har säkert bra produkter.

Jag har inlogg på Martin servera och den burken du länkar till kostar 194:- styck, så inte så dyr.
På vissa ställen har jag haft gäster eller personal som frågat mig om jag kunnat beställa hem varor till dom som dom betalat för, via mig. Så känner du nån som har en verksamhet eller tjenis med nån krögare så kan du nog gå den vägen, det är liksom inget jobb när man beställer varor att köpa nåt mer. Alternativt be ica-handlaren att ta hem.
På ett ställe var det flera som ville köpa bong flytande kycklingbuljong minns jag, men den finns ju i vanliga handeln numera.
Citera
2023-10-28, 16:06
Bannlyst
Har en påse kyckling

Jag har en påse fryst kyckling här i handen som är tillagad. Kan jag micra i stället för steka/ugn, eller bli det äckligt?
Citera
2023-10-28, 16:09
Medlem
MuntertMongos avatar
Det går bra att micra, sätt den på "grill". Glöm inte att krydda!
Citera
2023-10-28, 16:22
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Det går bra att micra, sätt den på "grill". Glöm inte att krydda!

Alla micron har inte en grillfunktion, sen till TS stek det i en panna istället.
Citera
2023-10-28, 17:08
Medlem
Stek den för att ge den lite färg. Servera den med potatisklyftor och vitlöksås.
Citera
2023-10-30, 17:29
Medlem
Nihennas avatar
Hur får man egentligen köttbullar att bli lika kompakta som färdigbullar, typ Mamma Scans?
Skulle vilja ha det bästa från två världar, smaken av hemlagade riktiga köttbullar, men där bullarna är fasta och kompakta som köpebullar.

Trots ströbröd och ägg tycker jag att det sällan blir så. Är det nån kemisk skit de har i för att göra det, eller är det möjligt med hemmagjorda?
Citera
2023-11-01, 18:22
Medlem
Vilken soya ska man köpa om man vill kunna ha den i många såser? T.ex i en sås med kyckling till ris, eller i en asiatisk rätt med köttfärs och nudlar. Vill helst inte behöva ha flera olika soya-flaskor hemma. Är det något märke som ni tycker fungerar till det mesta?
Citera
2023-11-05, 11:45
Medlem
Nihennas avatar
Utöver förlorad smak och eventuella frostskador, är det säkert att äta matlådor man lagade för 6-7 månader sen som legat i frysen? Jag tror att det är helt safe, men lika bra att fråga. Tror jag ätit ett år gamla matlådor innan utan att något särskilt hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in