2023-11-08, 18:28
Medlem
-Neverenough-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nå. Fortfarande har ingen vunnit ett sådant här mål mot Svenska facket. Det kommer inte Tesla heller att göra.

Däremot tar jag inte ställning till om det är bra eller dåligt. Däremot vet jag att både arbetsgivare och facken tycker att det fungerar bra med kollektivavtal.

Nej, majoriteten av arbetsgivare skulle jag tro hatar facket. Blir såklart anekdotiskt, men jag har inte träffat någon arbetsgivare än som har sagt något bra om facket.
Citera
2023-11-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Neverenough-
Nej, majoriteten av arbetsgivare skulle jag tro hatar facket. Blir såklart anekdotiskt, men jag har inte träffat någon arbetsgivare än som har sagt något bra om facket.
Ja det kanske gäller för småföretagare.
Citera
2023-11-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
medan du bara vill framhäva att det är guld och gröna skogar med företag som skrivit på kollektivavtal. Därmed faller din trovärdighet totalt. Facket har blivit en maffia med politikers stöd och då främst från sossar.
Helt fel, jag säger det är positivt med bindande avtal där arbetarna är med och kräver sin rätt, du gormar om maffia hit och dit.
Men visst, mellan folket och företagen väljer vissa företagen och du är en av dem.
Om man som arbetare inte upplever att den lokala fackavdelningen gör vad de ska med problem på arbetsplatsen, då tar man det högre upp eller byter ut den lokala ledningen. Utan det, ja då har du bara att gapa och svälja vad arbetsgivaren erbjuder.
Citera
2023-11-08, 18:41
Medlem
-Neverenough-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja det kanske gäller för småföretagare.

Jag tror att de flesta inte bryr sig om själva kollektivavtalet, men det är allt annat, har någon av er varit tvungna att prata med en representant där den de "skyddar" har gjort uppenbarliga fel, men ändå ska gullas med och få en massa pengar?

De beter sig som galna attackhundar och det är bara arbetsgivaren som kan göra fel (nu generaliserar jag, men det är ändå mina upplevelser).

Vissa människor ska inte ha makt, tycker att facket visar det här, dem ska fan inte krossa Tesla, finns många som älskar Tesla och tycker att Sverige kan vara glada över att han ville ta sin business hit, de som jobbar där var knappast ovetandes om hur läget var på Tesla och det är ingen som tvingar dem.

Jag har jobbat på många ställen i mitt liv där det inte fanns kollektivavtal, har varit i stort sett samma grej, kanske lite högre lön utan kollektivavtal, men annars inte någon skillnad direkt.
Citera
2023-11-08, 18:52
Medlem
Ni idioter som sitter och skriver att "jameeeeeen kollektivavtal är bara ett golv, det finns ju inget tak!!111"

Hur kommer det sig på att MÅNGA arbetsplatser jag arbetat på tidigare som ARBETARE, så har de helt nya 18 åringarna haft samma lön som de 50-åriga gubbarna som varit där hela livet? Borde man inte enligt ER logik kunna förhandla bättre lön om man varit där 30 år längre som 50 årig gubbe?
Citera
2023-11-08, 18:58
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Neverenough-
Jag tror att de flesta inte bryr sig om själva kollektivavtalet, men det är allt annat, har någon av er varit tvungna att prata med en representant där den de "skyddar" har gjort uppenbarliga fel, men ändå ska gullas med och få en massa pengar?

De beter sig som galna attackhundar och det är bara arbetsgivaren som kan göra fel (nu generaliserar jag, men det är ändå mina upplevelser).

Vissa människor ska inte ha makt, tycker att facket visar det här, dem ska fan inte krossa Tesla, finns många som älskar Tesla och tycker att Sverige kan vara glada över att han ville ta sin business hit, de som jobbar där var knappast ovetandes om hur läget var på Tesla och det är ingen som tvingar dem.

Jag har jobbat på många ställen i mitt liv där det inte fanns kollektivavtal, har varit i stort sett samma grej, kanske lite högre lön utan kollektivavtal, men annars inte någon skillnad direkt.

Exakt min bild. Facket hatar företagarna och hur idiotiskt en arbetstagare än beter sig så ska de alltid skyddas. Facket kan pressa ut pengar från mindre företag som inte har ekonomi att processa.
Citera
2023-11-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Helt fel, jag säger det är positivt med bindande avtal där arbetarna är med och kräver sin rätt, du gormar om maffia hit och dit.
Men visst, mellan folket och företagen väljer vissa företagen och du är en av dem.
Om man som arbetare inte upplever att den lokala fackavdelningen gör vad de ska med problem på arbetsplatsen, då tar man det högre upp eller byter ut den lokala ledningen. Utan det, ja då har du bara att gapa och svälja vad arbetsgivaren erbjuder.

Du är helt ute och cyklar. Är merparten av medlemmarna hjärntvättade av facket så kommer dessa inte att vilja byta ut fackstyrelsen och att dra det högre upp kommer inte heller att hjälpa. Tyvärr så får ofta fackstyrelsen storhetsvansinne och makt hybris som senare drabbar medlemmarna. Jag har full förståelse för att Teslas arbetare inte vill vara med i facket och att företaget inte vill skriva under kollektivavtal. För vi som inte har blivit hjärntvättade så är det enkelt att förstå varför Tesla inte vill ha med parasitklubben metall att göra. Finns ingen anledning till att skriva under något som ger sämre avtal än de förmåner man har nu. Nu kommer ni genast att säga att det kan ni förlora för det finns inget avtal. Och var är problemet? Är man inte nöjd då byter man arbete svårare än så är det inte. Medans ni vill vara som en parasit på företaget som ska betala för lata jävlar som inte ens drar in sin egen lön.
Citera
2023-11-08, 19:04
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd

Strejken och de andra konflikt åtgärder har lagligt stöd.

Vilket i sig är sinnessjukt.
Eftersom det inte finns något lagkrav på att ett företag måste ha kollektivavtal.
Citera
2023-11-08, 19:30
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Nu var det några som inte skulle dela ut paket till Tesla. Lite konstigt att det är tillåtet.
Det är inte bara utdelning, de kommer inte ens kunna hämta paketen från ombud.
Citat:
Åtgärderna innebär en blockad mot utdelning, utlämning och avhämtning av försändelser, brev, paket och pall från Postnord och Citymail till Tesla över hela landet.
Snabb fråga: Ger rätten till sympatistrejk en arbetare rätten att begå lagbrott, t.ex egenmäktigt förfarande?
Vad är det egentligen man får göra om man sympatistrejkar, det kan väl inte vara vilda västern?
2006 dömdes några ur SAC för egenmäktigt förfarande för att de blockerat ingången till en restaurang.
Det känns som att blockader som att stänga av elen och att vägra överlämna post är sånt som skulle kunna vara brottsligt...?
Senast redigerad av TurboOMX 2023-11-08 kl. 19:33.
Citera
2023-11-08, 19:33
Medlem
slutaletas avatar
”Den strid som nu IF Metall tar är viktig för hela den svenska kollektivavtalsmodellen”, SEKO ansluter sig och kommer inte dela ut post.

Är väl existentiellt för facket som med vikande representation hos arbetarna försöker rädda sig kvar. 58 % av arbetarna är fackligt anslutna.

Ser ett facket skriver att Tesla försöker skaffa sig konkurrensfördelar iom att inte erbjuda lika hög lön som andra verkstäder med kollektivavtal. Tjänar de verkligen mindre på Tesla? Kan inte någon bekräfta det bara tack.
Citera
2023-11-08, 19:38
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX

Snabb fråga: Ger rätten till sympatistrejk en arbetare rätten att begå lagbrott, t.ex egenmäktigt förfarande?
Vad är det egentligen man får göra om man sympatistrejkar, det kan väl inte vara vilda västern?
2006 dömdes några ur SAC för egenmäktigt förfarande för att de blockerat ingången till en restaurang.
Det känns som att blockader som att stänga av elen och att vägra överlämna post är sånt som skulle kunna vara brottsligt...?
Jag har hittat lagtexten om det:
Citat:
Stridsåtgärder på arbetsmarknaden
2. 14 § En förening av arbetstagare samt arbetsgivare och en förening av arbetsgivare har rätt att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden, om inte annat följer av lag eller avtal. Lag (2010:1408).
Det vill säga, nej, man får inte begå brott som stridsåtgärd.
Då är frågan, är vägran att ens lämna ut någons post egenmäktigt förfarande? Är det egenmäktigt förfarande att stänga av elen till någon? Jag tror det.
LO är ute på tunn is.
Sedan är jag rätt säker på att Postlagen säger att man måste dela ut post...
Senast redigerad av TurboOMX 2023-11-08 kl. 19:44.
Citera
2023-11-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX

Facket eller dess företrädare får inte begå olagligheter.

Men man måste även komma ihåg att strejkrätten är grundlagsskyddad. Der borde innebära att strejkrätten står över många lagar. Men det är fråga som en mer juridisk kunnig bör svara på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in