Citat:
Ursprungligen postat av
bytok
Det är uppenbart en dålig sak ja.
Den här barnsliga iden om att det bara är lata och odugliga som gynnas av kollektivavtal och facklig sammanslutning samtisigt som arbetsgivare alltid är snälla och aldrig gör sig av med någon som gör sitt jobb är dum och får mig att undra om du faktiskt har någon erfarenhet av arbetslivet eller bara läst om det på internet.
Vart har jag sagt att arbetsgivare alltid är snälla?
Jo jag har en hel del erfarenhet om jag får säga det själv, både som tidigare arbetstagare i många år och idag som arbetsgivare och företagsledare, inte för att jag ser hur det skulle spela någon roll över min åsikt?
Jag skulle ju aldrig säga upp någon som får bolaget att gå runt, det vore ju ett självmord.
Att det finns anställda som har fel inställning till ett arbete, som gör allt för att behöva jobba så lite som möjligt men ha samma förmåner som sina kollegor är en stor anledning till att ni vill ha dessa kollektivavtal.
På vilket sätt gynnas en högpresterande, lojal arbetstagare av ett kollektivavtal om de redan har förhandlat sig till en försäkring och avtalspension? Genom att ”hjälpa” kollegorna som inte kunde bry sig ett smack om sin arbetsgivare? Eller kan du snälla förklara vart vinsten av kollektivavtal ligger till fördel för en sådan person?
Nej, juste. För vad gäller semester, sjukdom osv. finns det redan lagar som kollektivavtalet inte reglerar. Det enda de gör är att förbättra lönen för de som inte förtjänar att ha en lika hög lön som kollegorna som presterar bättre. Att springa runt o gråta för att någon annan tjänar mer, eller gråta ut hos facket om man blir uppsagd är ett pinsamt och helt ärligt ganska barnsligt beteende.
Sätter 100kr på att du är just en lat, sur och barnslig anställd som tänker att du aldrig ska göra mer än absolut nödvändigt, för du skyddas ju att ditt kollektivavtal ändå