2023-11-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Då lånar man väl med hyresfastigheten som säkerhet? Dessutom är det knappast ett exempel på något som en vanlig svenne kan tänkas att göra.
Varför inte en svenne? Jag har en i släkten som gjort det och känner en annan som också har gjort det. Vanliga arbetare med lågbelånade hus. Det krävs 50% kontantinsats för att köpa en hyresfastighet.
Citera
2023-11-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Det är normalt att kunna hyra ut sitt Attefallshus för 10.000kr/mån då menar du? Men visst ett lågbelånat hus, tex ett hus i gåva eller arv är såklart jättebra att få.
Ja, 10.000 är rimligt på orter med bra läge.
Jag skulle gära ta emot ett hus eller ärva ett hus. Men jag och min bror har skapat vår situation genom hårt OCH smart arbete under ca 15-20 år.
Citera
2023-11-08, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
https://www.friatider.se/varannan-vuxen-far-nu-ekonomisk-hjalp-av-foralder

Fria tider brukar ha lite svårt för matte men det är ändå graverande.

Ytterligare ett bevis för att alla vidriga jävla boomers har alldeles för mycket pengar utan att ha gjort någonting. Om de där siffrorna stämmer är det sjukt. Pronlemet är ju dock inte att folk inte har råd att bo utan att man vant sig vid en livsstil man vägrar släppa. Uttrycket "pappa betalar" kanske gör comeback såhär 20 år senare när fattigt folk inser att de faktiskt är fattigt folk och man får tigga från mamma och pappa som tjänat 11 millar på en kåk de köpte för en årslön för 30 år sen.
Citera
2023-11-08, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
En det är inte den mest lysande affären.
Men vill man välja hur man vill bo och tycker det är viktigt, och sedan med en liten avkastning på sikt så är det bra men såklart inte den bästa ekonomiska.

Vill man tjäna pengar får man investera i börsen, en bra utbildning, eller köpa/sälja någon annan form av varor, mark, tjänster. Eller liknande.

Du väljer inte hur du vill bo i bostadsrätt. Du köper en bostad du har råd med i ett område där det säljs en bostad. Knappast så du pekar ut vart du vill bo och betalar för det.
Citera
2023-11-08, 08:21
Medlem
Sedan toppen våren 2022 har villapriserna backat med 13 procent och bostadsrätter är ned tio procent.

Samtidigt har försäljningen bromsat hårt och är på väg mot rekordlåga nivåer.

2023 kan räknat i antalet genomförda affärer bli det sämsta på över 20 år, enligt Svensk fastighetsförmedling.

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/bostadsraset-kan-bli-samsta-pa-over-20-ar-/

Men enligt experterna i tråden är volymen normal och priserna starka
Jävla idioter.
Citera
2023-11-08, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Sedan när vi jämför hyror och avgifter, får vi också tänka på att avgifter faktiskt kan sänkas (även om det är mindre vanligt, dock förekommande). Om räntan sjunker och BBR-lånen blir billigare, hyresrätter som BRF innehar avyttras, ev. lokaler som hyrs ut etc.
Medan hyror är irreversibla, dvs dom sänks aldrig.

Nominellt då.

Det förutsätter också att man har rörliga räntor på föreningens skulder, vilken normal förening har det?
Citera
2023-11-08, 09:20
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Sedan toppen våren 2022 har villapriserna backat med 13 procent och bostadsrätter är ned tio procent.

2023 kan räknat i antalet genomförda affärer bli det sämsta på över 20 år, enligt Svensk fastighetsförmedling.

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/bostadsraset-kan-bli-samsta-pa-over-20-ar-/

Jävla idioter.

Rimligen kommer det dessutom att vara klart sämre siffror nästa månad eftersom Mäklarststistik jämför juli-augusti-september med augusti-september-oktober. Under juli var det ju fortfarande sommar-låga priser, vilket gör att fallet i oktober, när man som de räknar på 3-månadersmedelvärden, ser mindre ut än det är. Snart börjar nog de släpande avgiftshöjningarna i BRF:er påverka priserna mer också. Många föreningar har trott på snabb vändning och skjutit på det. Rejäl utförsbacke för priserna väntar.
Citera
2023-11-08, 09:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jävla idioter.

Kan du berätta för mig var den omtalade rean är så skulle jag bli glad? Vad är 10% när bostadspriserna ökat i storleksordningen 100-tals % de senaste 30 åren?
Citera
2023-11-08, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan du berätta för mig var den omtalade rean är så skulle jag bli glad? Vad är 10% när bostadspriserna ökat i storleksordningen 100-tals % de senaste 30 åren?

Varje månad som går är en rea för de som inte äger när räntorna är på de här niåverna.
Citera
2023-11-08, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Rimligen kommer det dessutom att vara klart sämre siffror nästa månad eftersom Mäklarststistik jämför juli-augusti-september med augusti-september-oktober. Under juli var det ju fortfarande sommar-låga priser, vilket gör att fallet i oktober, när man som de räknar på 3-månadersmedelvärden, ser mindre ut än det är. Snart börjar nog de släpande avgiftshöjningarna i BRF:er påverka priserna mer också. Många föreningar har trott på snabb vändning och skjutit på det. Rejäl utförsbacke för priserna väntar.

Sverige har varit riktigt dåliga med att få ner inflationen också, så visst, RB kanske endast höjer en gång till, eller inget alls, men något man ska räkna med är att räntorna förblir höga ett tag, och som du säger så kommer det slå mot avgifterna på BRF:er vilket kommer gör att folk kan låna mindre och priser sänkas.
Så är det bara.
Citera
2023-11-08, 09:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Varje månad som går är en rea för de som inte äger när räntorna är på de här niåverna.

Jojo. Men då har vi bostadsägare haft 30 år på oss att amortera ner våra lån, vilket undertecknad såklart gjort.

Att jag haft råd med det beror på att det varit nästan gratis att låna. Min nettoränta har varit under 1% i över 10 år.

Hyresgäster är på totalen inga vinnare, mer än på ytterst kort sikt.
Citera
2023-11-08, 09:50
Medlem
Citat:

Jävla idioter.

Man måste kunna hålla tankarna på en liten längre horisont när man tittar på detta.

Prisnivån har backat ca 10% vilket är i underkant vad ökningen var från 19 till 22. Men givetvis så har prisnivån sjunkit.
Katastof knappast: Jag känner 1 säljare sålde sin obelånade villa för att köpa en BR i en obelånad BRF.
Tittar man tillbaka till toppåret 2022 så för dem blir skillnaden kortsigtigt(För dem, vilket är mina föräldrar) att reavinst skatten blir lite lägre just nu(Då Lägenheten i det fallet tappat något mer en deras villa jämfört med toppen 2022) För oss barn kan ev reavinstbeskattningen när vi ärver lägenheten blir lite högre.

Så är det nofg för många av de bostäder som säljs just nu.
Nivåerna: Många sitter still och det kommer vi nog att se då man inte kommer att på samma sätt som tidigare genomföra en bostadskarriär. Vilket kommer att ge att färre affärer genomförs, Men det kanske är sunt, ser det knappast som naturligt att man byter bostad med jämna mellanrum innom samma ort så antalet affärer kommer nog att stabiliseras på en lägre nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in