Citat:
Men är det åsikter?
Kolla hur skolans historieböcker sett ut genom tiderna. Hur många kvinnor nämns? Jämfört med hur många män?
På min tid fick man ju förklaringen att det berodde på att det inte fanns så många kvinnor förr, och de som fanns uträttade inget som var värt att nämna. Jag minns stt en tjej i klassen frågade vad människorna kom ifrån då om det inte fanns så många mammor, och att läraren blev väldigt arg över den frågan.
Nu vet vi ju att det visst fanns många kvinnor förr, kanske uppemot 50% ungefär som det var i mitten av 1900-talet.
(Nu har andelen män ökat och är i majoritet pga möjligheterna att välja kön på sitt barn, och det är väl helt och hållet mitt fel enligt dig)
Men av någon anledning är kvinnorna inte med i historieskrivningen, och det kanske programmet kan hjälpa oss att förstå.
Kolla hur skolans historieböcker sett ut genom tiderna. Hur många kvinnor nämns? Jämfört med hur många män?
På min tid fick man ju förklaringen att det berodde på att det inte fanns så många kvinnor förr, och de som fanns uträttade inget som var värt att nämna. Jag minns stt en tjej i klassen frågade vad människorna kom ifrån då om det inte fanns så många mammor, och att läraren blev väldigt arg över den frågan.
Nu vet vi ju att det visst fanns många kvinnor förr, kanske uppemot 50% ungefär som det var i mitten av 1900-talet.
(Nu har andelen män ökat och är i majoritet pga möjligheterna att välja kön på sitt barn, och det är väl helt och hållet mitt fel enligt dig)
Men av någon anledning är kvinnorna inte med i historieskrivningen, och det kanske programmet kan hjälpa oss att förstå.
Inga böcker skriver ”kvinnor är mindre värda än män, det är fakta”.
Det här är så dumt att det inte går att tro på. Ingen skola har lärt ut ”det fanns inte så många kvinnor förr”, det är för korkat. Det har alltid fötts ca 50/50 pojkar och flickor. Fler män har dött i ung ålder pga krig. Så om något har det funnits färre män.
I Kina t ex har man ju nu väldiga problem med mansöverskott. Eller snarare underskott av kvinnor. Eftersom man aborterade kvinnliga foster eller dödade bebisar som var flickor under enbarnspolitiken. Det leder till att massor av män nu inte kan få en partner, vilket i sin tur leder till ökat sexuellt våld mot kvinnor. Där har du ett exempel på kvinnohat. Du skulle säkert stortrivas där, flytta dit.
Du kanske borde läsa på lite om kvinnohistorien så du lär dig lite fakta. Kunde vara nyttigt för dig, som tror att kvinnor inte ens fanns förr i tiden 😂 Och upptäcker att det visst finns kvinnor som uträttade något av värde. Du kan börja med Marie Curie och hur hon hjälpte soldater under 1a VK. När hon skulle få Nobelpris ville Sverige först inte ge det till henne, för att hon var kvinna, utan gav det till hennes man. Han vägrade komma om inte hon också fick pris. Senare fick hon det ensam.
Hur många sådana fall finns du inte genom historien tror du, att män getts äran för kvinnors bedrifter? Curie är bara toppen av ett isberg. Det är inget du borde skryta om, snarare skämmas.
Senast redigerad av Trues245 2023-11-08 kl. 13:31. Anledning: Fel ord
Senast redigerad av Trues245 2023-11-08 kl. 13:31. Anledning: Fel ord