2023-11-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Men är det åsikter?
Kolla hur skolans historieböcker sett ut genom tiderna. Hur många kvinnor nämns? Jämfört med hur många män?
På min tid fick man ju förklaringen att det berodde på att det inte fanns så många kvinnor förr, och de som fanns uträttade inget som var värt att nämna. Jag minns stt en tjej i klassen frågade vad människorna kom ifrån då om det inte fanns så många mammor, och att läraren blev väldigt arg över den frågan.
Nu vet vi ju att det visst fanns många kvinnor förr, kanske uppemot 50% ungefär som det var i mitten av 1900-talet.
(Nu har andelen män ökat och är i majoritet pga möjligheterna att välja kön på sitt barn, och det är väl helt och hållet mitt fel enligt dig)
Men av någon anledning är kvinnorna inte med i historieskrivningen, och det kanske programmet kan hjälpa oss att förstå.

Inga böcker skriver ”kvinnor är mindre värda än män, det är fakta”.

Det här är så dumt att det inte går att tro på. Ingen skola har lärt ut ”det fanns inte så många kvinnor förr”, det är för korkat. Det har alltid fötts ca 50/50 pojkar och flickor. Fler män har dött i ung ålder pga krig. Så om något har det funnits färre män.

I Kina t ex har man ju nu väldiga problem med mansöverskott. Eller snarare underskott av kvinnor. Eftersom man aborterade kvinnliga foster eller dödade bebisar som var flickor under enbarnspolitiken. Det leder till att massor av män nu inte kan få en partner, vilket i sin tur leder till ökat sexuellt våld mot kvinnor. Där har du ett exempel på kvinnohat. Du skulle säkert stortrivas där, flytta dit.

Du kanske borde läsa på lite om kvinnohistorien så du lär dig lite fakta. Kunde vara nyttigt för dig, som tror att kvinnor inte ens fanns förr i tiden 😂 Och upptäcker att det visst finns kvinnor som uträttade något av värde. Du kan börja med Marie Curie och hur hon hjälpte soldater under 1a VK. När hon skulle få Nobelpris ville Sverige först inte ge det till henne, för att hon var kvinna, utan gav det till hennes man. Han vägrade komma om inte hon också fick pris. Senare fick hon det ensam.

Hur många sådana fall finns du inte genom historien tror du, att män getts äran för kvinnors bedrifter? Curie är bara toppen av ett isberg. Det är inget du borde skryta om, snarare skämmas.
Senast redigerad av Trues245 2023-11-08 kl. 13:31. Anledning: Fel ord
Citera
2023-11-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Jag äcklas bara av att tänka på vilken anskrämligt usel historia som kommer att berättas.framförallt för att trycka ner svensken och förklara att vi och vår historia är värdelös jämfört med de grottmänniskor som numera regerar över Sverige med sina moskéer. Varje morgon hör man böneutroparen skrika ut sitt hat hur Sverige är muslimernas land. Nu kanske vi får förklaringen till att Sverige blev muslimskt. Det kanske alltid har varit det enligt SVT:s landsförrädare.

Något som är viktigare är hur vi skall deschiffrera problemet och komma fram till den slutgiltiga lösningen på Muslimfrågan i Europa. Finns ingen anledning att grotta sig ner i vår ärofyllda historia. Vi måste skapa mer ära. Problemen vi har nu är på liv och död.
Vem fan blir nedtryckt? Inte jag i alla fall.
Citera
2023-11-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
1. Forskningen(DNA) har gått framåt sedan den danska serien?

2. Den danska serien startar 4000 år fKr. Svenska 14000 år fKr.

Den danska serien startar 8000 år före Kristus, som jag förstår det:

https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2017/04/saert-dr-svaert-ved-faa-stenalderen-foregaa-danmark-gjorde-nemlig[/quote]
Jag var trött.

Jag har fel.

Den danska dokumentärserien börjar vid samma tidpunkt.

14000 år sedan.
Citera
2023-11-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Som dessutom skall försöka framstå som de hårda och rationella.
Det är bara i deras våta drömmar de är "hårda och rationella". Egentligen är de vettskreämda . . . . .
Citera
2023-11-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-f
1. Forskningen(DNA) har gått framåt sedan den danska serien?

2. Den danska serien startar 4000 år fKr. Svenska 14000 år fKr.

Nja, inte helt rätt. Den danska seriens inledning täcker åren 21 000-13 000 fKr.
Man anger att det äldsta arkeologiska fyndet efter människor i Danmark (flintaspetsar) är 14 200 år gammalt.[/quote]
Jag hade fel. Se svar ovan.
Citera
2023-11-08, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Den danska serien startar 8000 år före Kristus, som jag förstår det:

https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2017/04/saert-dr-svaert-ved-faa-stenalderen-foregaa-danmark-gjorde-nemlig
Jag var trött.

Jag har fel.

Den danska dokumentärserien börjar vid samma tidpunkt.

14000 år sedan.[/quote]

Enligt Wikipedia täcker den första delen av serien Historien om Danmark perioden 23 000 år till 2 500 år f.Kr.:

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Historien_om_Danmark
Citera
2023-11-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Spot on. Sen kan man också säga att eftersom det har varit kvinnan som har varit "hemma" med barnen medan männen varit ute och gjort whatever, så är det kvinnan som har format och uppfostrat våra män. Åtminstone fram till cirka 1960-talet.

Kvinnor har inte ”alltid” varit hemmafruar. Det är en produkt av industri- och välfärdssamhället. Så kan man bara ha det om man har överflöd. En väldigt kort period historiskt.

Människan har i alla tider kämpat för sin överlevnad och då behövde både män och kvinnor arbeta och bidra med det de kunde. Allt som kvinnor fysiskt sett kan göra genom historien har de också gjort, inklusive att strida och jaga.

I bondesamhället arbetade både män och kvinnor hemma, obetalt, men med olika saker. Män plogade, skördade, jobbade i skogen, byggde hus, slaktade djur. Kvinnor tvättade, lagade mat, mjölkade, bar vatten, födde barn, skötte barn, men även vid skörd och vid slakt. Män hade det fysiskt tyngsta arbetet men kvinnornas arbete var också otroligt fysiskt. Man samarbetade och båda gjorde det de var bäst lämpade för.

Div. Kvinnohatare i den här tråden kan ju börja leva som en kvinna på 1800-talet och se om det var enkelt. Folk idag kan inte ens baka bröd utan en elvisp. För övrigt många som helt missförstått hela människans historia om man tror att kvinnor ”alltid” varit hemmafruar som inte arbetat, med något. Det är som sagt en produkt av välstånd och överflöd, annars måste alla hjälpa till.
Citera
2023-11-08, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Egentligen inte så konstigt med tanke på evolutionen. Hur många generationer går det på 14500 år, cirka 400 generationer? Ganska mycket.
I Skandinavien har vi dessutom haft flera massiva vågor av invandring. Här beskrivs den senaste (åtminstone om man tänker bort 2015 år invandring):
Citat:
SÅ HÄNDE NÅGOT för cirka 4800 år sedan, berättar Torbjörn Ahlström. Vid den tiden dyker det upp nya typer av föremål, speciellt så kallade stridsyxor, och nya typer av gravar som skiljer sig från de tidiga böndernas. Spåren tyder på att ”stridsyxe”-människorna levde mer som ett nomadiserande herdefolk. Utifrån fynden kunde arkeologerna se att en likartad kultur fanns över stora delar av Europa. Det fanns även likheter med den så kallade Yamnaya-kulturen från pontiska stäppen norr om Svarta havet. Yamnaya var ett beridet herdefolk som levde på steppen med boskap, getter och får. Nyligen har en stor forskargrupp, i vilken Torbjörn Ahlström ingår, visat att efter istidsjägarna och stenåldersbönderna så var det detta steppfolk som kom till Skandinavien i en tredje invandringsvåg. Resultaten redovisades förra året i forskningstidskriften Nature.

– Det är spännande att man i vårt svenska material kan se att det finns en tydlig genetisk koppling mellan Yamnayakulturen och skelett från stridsyxekultur i Skåne, säger Torbjörn Ahlström.

De flesta av oss som idag bor i Europa bär alltså spår i våra gener, i vårt DNA, från flera olika kulturgrupper. Vi är en blandning av de första koloniserande människorna och senare invandrande bönder från mellanöstern samt ett herdefolk från stäpperna österut. Från denna senaste invandringsvåg har man tidigare visat att vi fått bruket av hästar och vagnar och flera forskare tror att även det indoeuropeiska språket har sitt ursprung hos herdefolket Yamnaya. Men ett resultat överraskar enligt Torbjörn Ahlström.

https://www.fokusforskning.lu.se/2016/05/18/forhistoriska-migrationer-avslojas-med-hjalp-av-dna/
Citera
2023-11-08, 13:47
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
I programmet säger de ju att den här kvinnan med denna extrema fysik hade just fasta boplatser som de stannade på så länge resurserna räckte. Har läst om andra samtida boplatser från samma period nära där jag bor och då säger arkeologerna att de troligtvis har stannat på de olika fast boplatser beroende på årstid, så de var seminomader av något slag.

Sen kan man ju diskutera vad som menas med fasta boplatser, menar man en plats där man alltid bor eller en plats där man bor i perioder och man lämnar vissa fasta anläggningar.

I övrigt när jag tänker på nomader så tänker jag oftast på de som senare i historien har haft hästar till hjälp och främst försörjt sig på djuruppfödning för mjölk och kött. Dessa lär ha haft en betydligt lättare tillvaro än de som var jägare och samlare med enbart sina ben att transportera sig med.

Jag är också inne på att jag tror att de flesta som levde på den här tiden och var jägare och samlare hade en superfysik oavsett om de jagade storvilt, småvilt eller "bara" samlade. Hade man kroppsliga defekter så blev man inte så gammal.

Det är ganska vanligt.

En viktig sak att veta är att dessa människor var lika moderna som vad vi är, och kanske än mer.

För att egentligen veta hur det ser ut måste man se på varje samhälle för sig, och inte betrakta dessa människor som oskuldsfulla ädla vildingar som bara kan tänka sig en enda sak.

Vad vi vet är att många folk bytte boplats, gruppstorlek, och samhällssystem under året.

Exempel är inuiter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Inuit_culture

När de bodde i igloos under vintern fanns det inte så många regler. Typiskt bytte man partner och testade andra familjers förmågor, vilket vitingarna förstås tyckte var hemskt. När det var sommar levde man i mindre grupper som var mer hierarkiskt uppbyggda, i jakt efter landdjur.

Här är ett annat folk som hade ett varierande statssystem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nambikwara

När det var regn bodde de i byar utan många regler, annars jagade de i mindre grupper med mer styrning.

Man kan nog tydligt se sådant bland Europas istidsmänniskor också.

Vissa folk sade förresten adjö till jordbruk, senast kanske prärieindianer. När de fick hästar skapade de istället en kultur kring bisonjakt.

I England var de som byggde Stonehenge förmodligen inte heller jordbrukare längre, utan hade övergått till enbart kreatursskötsel och samlande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Durrington_Walls

För att återknyta till programmet. Det är väldigt troligt att Gun sade till Kurtan på vintern att de inte kunde fiska eller samla från vattnet längre, och att de behövde gå iväg till en skogsrik trakt och finna annan föda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Kvinnor har inte ”alltid” varit hemmafruar. Det är en produkt av industri- och välfärdssamhället. Så kan man bara ha det om man har överflöd. En väldigt kort period historiskt.

Människan har i alla tider kämpat för sin överlevnad och då behövde både män och kvinnor arbeta och bidra med det de kunde. Allt som kvinnor fysiskt sett kan göra genom historien har de också gjort, inklusive att strida och jaga.

I bondesamhället arbetade både män och kvinnor hemma, obetalt, men med olika saker. Män plogade, skördade, jobbade i skogen, byggde hus, slaktade djur. Kvinnor tvättade, lagade mat, mjölkade, bar vatten, födde barn, skötte barn, men även vid skörd och vid slakt. Män hade det fysiskt tyngsta arbetet men kvinnornas arbete var också otroligt fysiskt. Man samarbetade och båda gjorde det de var bäst lämpade för.

Div. Kvinnohatare i den här tråden kan ju börja leva som en kvinna på 1800-talet och se om det var enkelt. Folk idag kan inte ens baka bröd utan en elvisp. För övrigt många som helt missförstått hela människans historia om man tror att kvinnor ”alltid” varit hemmafruar som inte arbetat, med något. Det är som sagt en produkt av välstånd och överflöd, annars måste alla hjälpa till.
Hemmafruar är ett 1800-talspåfund i städernas borgarkretsar.

Hos bönderna fanns aldrig några hemmafruar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Inga böcker skriver ”kvinnor är mindre värda än män, det är fakta”.

Det här är så dumt att det inte går att tro på. Ingen skola har lärt ut ”det fanns inte så många kvinnor förr”, det är för korkat. Det har alltid fötts ca 50/50 pojkar och flickor. Fler män har dött i ung ålder pga krig. Så om något har det funnits färre män.

I Kina t ex har man ju nu väldiga problem med mansöverskott. Eller snarare underskott av kvinnor. Eftersom man aborterade kvinnliga foster eller dödade bebisar som var flickor under enbarnspolitiken. Det leder till att massor av män nu inte kan få en partner, vilket i sin tur leder till ökat sexuellt våld mot kvinnor. Där har du ett exempel på kvinnohat. Du skulle säkert stortrivas där, flytta dit.

Du kanske borde läsa på lite om kvinnohistorien så du lär dig lite fakta. Kunde vara nyttigt för dig, som tror att kvinnor inte ens fanns förr i tiden 😂 Och upptäcker att det visst finns kvinnor som uträttade något av värde. Du kan börja med Marie Curie och hur hon hjälpte soldater under 1a VK. När hon skulle få Nobelpris ville Sverige först inte ge det till henne, för att hon var kvinna, utan gav det till hennes man. Han vägrade komma om inte hon också fick pris. Senare fick hon det ensam.

Hur många sådana fall finns du inte genom historien tror du, att män getts äran för kvinnors bedrifter? Curie är bara toppen av ett isberg. Det är inget du borde skryta om, snarare skämmas.
Jag skryter inte, påtalar bara hur det är, hur det var när jag gick i skolan, och undrar hur det var på stenåldern.
Det är ju givetvis inte JAG som säger att det inte fanns så många kvinnor förr, det varmin manliga mellanstadielärare.

Och nej, det står så klart inte i böckerna att kvinnor är mindre värda än män. De nämns helt enkelt inte alls, vilket säger ännu mer.

Det har alltid fötts lite fler pojkar, och det beror framför allt på att fler pojkar dör de två första åren. Eftersom pojkar saknar ena x-kromosomen är de sämre skyddade
mot genetiska sjukdomar som leder till döden i livets början. Det beror inte på att ”män dör i krig”. Det gör kvinnor också (samt att kvinnor dör av graviditet, missfall, förlossning och våld från närstående) så det går på ett ut. Det finns inte heller något genetiskt som säger att män ”ska” dö i krig. Krig är över huvud taget inte genetiskt utan skapat av människor.

Ja, Kina är märkligt. Först driver de ett statligt utrotningsprogram mot kvinnor, och sen blir det ett problem att det finns för lite kvinnor?? Hur ska de ha det egentligen? De ville ju få bort kvinnorna så de borde ju vara nöjda. Men de kanske tycker att det fortfarande är för många kvinnor, vad vet jag.
Citera
2023-11-08, 13:50
Medlem
TeamAbruptos avatar
De sprider tydligen felaktigheter och säger att man levde bättre när man började odla vilket inte är sant.

https://twitter.com/Tom_Rowsell/status/1722164768310501829
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in