2023-11-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Ja, det har man ju hört om. Det påminner om ett fångstgropssytem.

Men förstår inte varför det ska synas i skelettet att man föst ner en massa vilt för ett stup?

Fick svar av en igår som tog upp det att man helt enkelt förföljt djuren tills de var utmattade och då kunnat döda dem. Människan är ju gjort för långdistans till skillnad från de flesta andra djur. Vi kan ju svettas väldigt bra, det kan inte många andra djur på samma effektiva sätt.
Det som syns i skelettet är nog det faktum att man bar med sig stora bördor hela tiden, eftersom man var nomader. Man förflyttade sig till platser där fisket eller jakten samt samlande gav mest utdelning. Man hade inga fasta boplatser på den tiden.

Det är flera tusen år senare man blir bofast i Skandinavien.
Citera
2023-11-08, 09:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige888
Utgår man efter att alla är från afrika så hade alla varit svarta...
Men i helvete heller människan fanns på fler platser och utvandrade till sverige därav är vi vita

Vi kommer alla från hominider och senare människor från Afrika. Homo Heidelbergensis var i början inget annat än Homo Erectus, som hade knatat iväg från Afrika.

Det spred sig olika typer av människor under lång tid, kanske närmare två miljoner år. Den senaste vågen är den moderna människan, vars ursprung också stod i Afrika. De kunde föröka sig med andra typer, men förmodligen var inte avkomman helt fertil.
Citera
2023-11-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
De var troligtvis inte gravida eller ammande hela tiden, det är svårt att ha en okontrollerad befolkningsökning i en grupp med begränsade resurser. Det blir jobbigt att förflytta sig om alla kvinnor i gruppen är gravida samtidigt som de kånkar bebis och vallar varsitt knippe småbarn.
Hur deras metoder för familjeplanering såg ut kan man dock bara spekulera i.
Man får betänka att många kvinnor var barnlösa på den här tiden eftersom barnen ofta dog i mycket låg ålder.

Det blev nog sällan "knippen" av småbarn för en enskild kvinna men väl i gruppen man levde i. Grupperna som jägare/samlare levde i var som mest bestående av femtio individer.
Citera
2023-11-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Välgjort! Men liknande produktioner om stenåldersmänniskor och vikingar har gjort så de är inget nytt. Var dock mångta år sedan ja såg något liknande på tv.

Tkr serien första avsnitt är intressant. Men hade hoppats på lite mer fakta som man ej visste innan från skoltiden.

Däremot ställer jag mig frågande till om kvinnor under stenåldern verkligen var med och jagade???? Hur vet forskarna det?
Dom tog väl hand om ”hemmet” och barnen mest.

Österudskvinnan, hur vet dom att hon gick runt å jagade tex?

Ser framemot avsnitten om Sveriges storhetstid.
Ingen kan nog veta med säkerhet. Men eftersom det kallas ”jägarstenåldern” får man väl förutsätta att de ägnade sig åt jakt. Man har hittat jaktföremål såsom spjutspetsar i gravar från den tiden, bl a i Österödsgraven och därför har arkeologerna dragit slutsatsen att det var en jägare. Sen hade ju inte jordbruket kommit hit då, så den möjligheten att tillverka mat fanns inte. Den som ville ha mat var nog tvungen att jaga, helt enkelt. Eller fiska, man har hittat mycket fångstredskap som tyder på att fisket var en bas i maten.

Hemmet???? De var ju inte bofasta, det fanns inget hem att ”ta hand om”. Och även om de kanske stannade tillfälligt på en plats går det ju inte åt många minuter till att ta hand om ett hem. Vad menar du att det skulle innebära? Stryka gardiner? Sätta upp julbelysning? 😄
Det mesta som ingår i begreppet ”ta hand om hemmet” är fullständigt onödigt och till ingen nytta. Då som nu.

Barnen??? Alla som har läst historia på mellanstadienivå innan pk tog över har väl sett bilder på stenåldersfolk kring elden, och barn var väldigt ovanligt. Max 1-2 per grupp. Kvinnor likaså. Att ”ta hand om barn” dvs hålla på och gulligulla och gå på babyrytmik eller vad tusan nutida mammor håller på med är en helt meningslös verksamhet som inte producerar något mervärde. Att ”ta hand om barn” är ett väldigt diffust begrepp som mest används av mammor som inte vill bidra och därför skyller på att ungen kräver tid och energi, eller män som vill att hon ska hamna i tacksamhetsskuld och beroende så hon inte kan lämna honom. I själva verket kan det ju inte ta många minuter per dag att ta hand om en unge.

Sen beror det ju på vad man lägger in i begreppet jakt. Det är ju en stor skillnad på att jaga och att hjälpa till med jakten. Det finns ju moment som inte räknas till den rikiga jskten. som t ex att bära bytet, som har låg status och inte leder till någon beundran, och där kan ju kvinnorna ha haft en roll.
Citera
2023-11-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Typisk feministisk analys. Finns inga som helst bevis för att de skulle ha gett bort maten de slitit så hårt för till någon lat parasit som inte ens hjälpt till att jaga. Sådana cucks var de inte.
Tvärtom, det fanns en stor sammanhållning i grupperna, med största säkerhet; naturligtvis fick stammedlemmar ta del av jaktbyten även om de inte fysiskt deltagit i jakten.

De här samhällena utmärks av ett solidariskt tänk; det vet man efter att ha studerat sådana samhällen som finns kvar än idag. De kan återfinnas i Sydamerika och i Afrika, numera.

Den individualism du ger uttryck för var helt främmande för dem.
Citera
2023-11-08, 09:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Även om de nu kom söderfrån har de levt utmed inlandsiskanten,o där lär det knappast va negervarmt så deras forskning lär inte stämma,dessutom ändras forskning o historia hela tiden

Låt oss hoppas att tråden kan hållas på en något högre nivå än att tro att hudens pigment påverkas av värmen.

Solljuset däremot i Södra Europa/norra Afrika var ungefär lika intensivt även under istiden.
Citera
2023-11-08, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det som syns i skelettet är nog det faktum att man bar med sig stora bördor hela tiden, eftersom man var nomader. Man förflyttade sig till platser där fisket eller jakten samt samlande gav mest utdelning. Man hade inga fasta boplatser på den tiden.

Det är flera tusen år senare man blir bofast i Skandinavien.

I programmet säger de ju att den här kvinnan med denna extrema fysik hade just fasta boplatser som de stannade på så länge resurserna räckte. Har läst om andra samtida boplatser från samma period nära där jag bor och då säger arkeologerna att de troligtvis har stannat på de olika fast boplatser beroende på årstid, så de var seminomader av något slag.

Sen kan man ju diskutera vad som menas med fasta boplatser, menar man en plats där man alltid bor eller en plats där man bor i perioder och man lämnar vissa fasta anläggningar.

I övrigt när jag tänker på nomader så tänker jag oftast på de som senare i historien har haft hästar till hjälp och främst försörjt sig på djuruppfödning för mjölk och kött. Dessa lär ha haft en betydligt lättare tillvaro än de som var jägare och samlare med enbart sina ben att transportera sig med.

Jag är också inne på att jag tror att de flesta som levde på den här tiden och var jägare och samlare hade en superfysik oavsett om de jagade storvilt, småvilt eller "bara" samlade. Hade man kroppsliga defekter så blev man inte så gammal.
Citera
2023-11-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Tvärtom, det fanns en stor sammanhållning i grupperna, med största säkerhet; naturligtvis fick stammedlemmar ta del av jaktbyten även om de inte fysiskt deltagit i jakten.

De här samhällena utmärks av ett solidariskt tänk; det vet man efter att ha studerat sådana samhällen som finns kvar än idag. De kan återfinnas i Sydamerika och i Afrika, numera.

Den individualism du ger uttryck för var helt främmande för dem.
Solidaritet är ju en annan sak. Det bygger på att man hjälper VARANDRA. Alltså dubbelriktat.
Här menar du att männen alltså skulle ha fixat mat åt kvinnorna, men fick ingenting i gengäld?!! Så funkar inte solidaritet. Då får man något tillbaka. Det du beskriver handlar om ett enkelriktat utnyttjande, och sådana cucks var de inte att de skulle ha funnit sig i det.
Citera
2023-11-08, 09:21
Medlem
Citat:
I programmet säger de ju att den här kvinnan med denna extrema fysik hade just fasta boplatser som de stannade på så länge resurserna räckte. Har läst om andra samtida boplatser från samma period nära där jag bor och då säger arkeologerna att de troligtvis har stannat på de olika fast boplatser beroende på årstid, så de var seminomader av något slag.

Sen kan man ju diskutera vad som menas med fasta boplatser, menar man en plats där man alltid bor eller en plats där man bor i perioder och man lämnar vissa fasta anläggningar.

I övrigt när jag tänker på nomader så tänker jag oftast på de som senare i historien har haft hästar till hjälp och främst försörjt sig på djuruppfödning för mjölk och kött. Dessa lär ha haft en betydligt lättare tillvaro än de som var jägare och samlare med enbart sina ben att transportera sig med.

Jag är också inne på att jag tror att de flesta som levde på den här tiden och var jägare och samlare hade en superfysik oavsett om de jagade storvilt, småvilt eller "bara" samlade. Hade man kroppsliga defekter så blev man inte så gammal.
Jag ser nomader just som stammar som förflyttar sig vartefter säsongen varierar. Jag kanske har fel.

De allra flesta som föddes, dog i späd ålder och de som levde till vuxen ålder var bara de starkaste, får man ha i åtanke. Det fanns inga sillmjökar då. Det gällde både kvinnor och män så att den här kvinnan var mycket atletisk är en icke-fråga.

Hästar kom till Sverige betydligt senare annars, med stridsyxefolket: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stridsyxekulturen
Citera
2023-11-08, 09:22
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ja, det har man ju hört om. Det påminner om ett fångstgropssytem.

Men förstår inte varför det ska synas i skelettet att man föst ner en massa vilt för ett stup?

Fick svar av en igår som tog upp det att man helt enkelt förföljt djuren tills de var utmattade och då kunnat döda dem. Människan är ju gjort för långdistans till skillnad från de flesta andra djur. Vi kan ju svettas väldigt bra, det kan inte många andra djur på samma effektiva sätt.

Att förflytta sig på två ben kräver också mindre energi per sträcka.
Citera
2023-11-08, 09:22
Medlem
Sverige888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
”Vi” var inte ens med och klev över. Det var sjukt jävla länge sen. Vårt blod har spätts ut i tusentals år efter det. De kan ha varit blå eller gredelina eller gjorda av kolfiber men det skulle ändå inte synas i oss.

Sen tycker jag man ska ta all historia med en nypa salt. Visst att man kan åldersbestämma mm men jag fick intrycket att det gissades en hel del i första avsnittet.
Du får ursäkta men inte fan var det kunta kinte som klev över lr?
Kolla kineser lr afrikaner tex och vi från europa
Ser du nån skillnad efter så många år vi existerat?
Citera
2023-11-08, 09:24
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Välgjort! Men liknande produktioner om stenåldersmänniskor och vikingar har gjort så de är inget nytt. Var dock mångta år sedan ja såg något liknande på tv.

Tkr serien första avsnitt är intressant. Men hade hoppats på lite mer fakta som man ej visste innan från skoltiden.

Däremot ställer jag mig frågande till om kvinnor under stenåldern verkligen var med och jagade???? Hur vet forskarna det?
Dom tog väl hand om ”hemmet” och barnen mest.

Österudskvinnan, hur vet dom att hon gick runt å jagade tex?

Ser framemot avsnitten om Sveriges storhetstid.

Österudskvinnan... forskarna säger ju i programmet att hon har skelett och bäcken som påminner om en elitidrottare av idag.. hon har levt ett aktivt liv. Hon levde till ca 70 år..en otroligt hög ålder på den tiden.
Angående barn o familj.. säger de att tecken från barnskelett och tänder tyder på lång amning ., de spekulerar att det gjorde att en begränsning av barnafödandet skedde genom lång amning.
Från tidigare egna litteraturstudier kommer jag ihåg att, i jägarstenåldern kunde varje familj bara ha ett barn som ej kunde gå för egen maskin. dvs 5-6 år mellan barnen , när man ständigt rörde sig efter bytesdjuren vid iskanten.

Jag tycker serien är bra efter ett avsnitt.. titta mindre på hudfärgen på skådespelarna, lyssna på texten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in